پس از کش و قوس‌های بسیار در خصوص واگذاری سند کاروانسرای «دیر گچین» به اداره کل میراث فرهنگی قم، حالا در انتظار صدور سند از سوی اداره کل ثبت اسناد استان است.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان قم با بیان اینکه کاروانسرای «دیرگچین» بعنوان مادر کاروانسرا‌های ایران ثبت جهانی شده است و باید در شرایط خاص و با اصول و پروتکل‌های جهانی اداره شود گفت: به دلیل اینکه در سال‌های گذشته مجموعه کاروانسرای دیر گچین معارضین زیادی داشته که در دادگاه‌های مختلف طرح دعوا کرده‌اند واگذاری اینجا را دچار مشکل کرد که عملاً تا مشخص نشدن تکلیف معارضین سند این اثر فاخر میراثی قابل واگذاری نبود.

ارجمندی با بیان اینکه مسئله واگذاری مراحل پایانی خود را سپری کرده و بحث‌های قضایی و طرح دعوا نهایی شده است افزود: تعیین تکلیف این کاروانسرا در حال حاضر در انتظار صدور سند از سوی اداره کل ثبت اسناد استان است.

وی گفت: قول‌هایی از اداره ثبت اسناد استان داریم که این سند را به نام اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری صادر کنند که بعد از صدور سند در کمترین زمان فراخوان واگذاری و جذب سرمایه‌گذار اعلام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر اینکه این کاروانسرا یکی از ارزشمندترین کاروانسرا‌های کشور است که در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد گفت: در حال حاضر به دلیل وجود برخی مشکلات زیرساخت‌های موجود به گونه‌ای نیست که بتوان نظارت‌ها بر نگهداری این کاروانسرا را بر اساس پروتکل‌های جهانی پیش ببریم که امیدواریم با برطرف شدن مشکل سند مسائل پیش روی این کاروانسرا نیز مرتفع شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار