رئیس مرکز نوآوری حمل و نقل وزارت صمت گفت: انتقال فناوری در قبال واردات خودرو در قانون ساماندهی خودرو آمده است.

منوچهر منطقی، رئیس مرکز نوآوری حمل و نقل وزارت صمت در برنامه رادیو اقتصاد گفت: زمانی که خودروساز می‌خواهد محصولی را تهیه کند باید ۷۰ درصد قیمت خودرو را به عنوان نقدینگی داشته باشد تا در اختیار خریدار قرار دهد،  این موضوع در تمامی شرایط سال برآورد نمی‌شود بنابراین خودروساز به سمت پیش خرید نمی‌رود. اگر هم پیش خریدی انجام می‌دهند معمولا پیش خرید‌های کوتاه مدت زیر سه ماهه است.

او افزود: وقتی پیش خریدی صورت می‌گیرد این نیاز به حمل و انبارداری دارد و حجم بسیار زیادی را در برمی گیرد،  در حال حاضر روش تامین مواد اولیه خودروسازان بصورت همزمان است یعنی همزمان با گرفتن سفارش تولید خودرو سفارش تامین مواد اولیه را هم انجام می‌دهند.

منطقی در ادامه در خصوص اینکه آیا طرف مقابل هم تمایل به پیش فروش مواد اولیه دارد یا خیر؟ گفت: برای مثال تامین کنندگان ورق‌های فولادی محصول خود را در بورس و به قیمت روز عرضه می‌کنند تا از حداکثر سود هم بهره‌مند شود.  در حال حاضر عوامل مربوط به پیش خرید مواد اولیه در داخل با یکدیگر هماهنگی لازم را ندارند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مشکلات مربوط به خودروسازی شامل دو بخش است. بخشی مربوط به خود خودروساز است و بخش دیگر مربوط به مجموعه عواملی که خیلی خودروساز در آن دخالت ندارد بلکه تحت تاثیر این عوامل قرار می‌گیرد.

منطقی افزود: مسائل مربوط به خودروسازی بیشتر به امور مدیریتی مجموعه مثل فرآیند تولید، تامین، بازاریابی و تحویل محصول بر می‌گردد.  خودروساز برای تولید خودرو به تامین ارز نیاز دارد که متاسفانه این تامین ارز در دو سال گذشته خیلی دچار فراز و فرود شده است.

رئیس مرکز نوآوری حمل و نقل وزارت صمت گفت: تاخیر در تامین ارز باعث می‌شود خودروساز نتواند به موقع به تعهدات خود عمل کند. در حال حاضر ۵۰ درصد مشکلات صنعت خودروسازی کشور به عوامل بالادستی و ۵۰ درصد به عوامل داخلی خود خودروساز مربوط می‌شود.  اگر خودروساز مسائل و مشکلات داخلی خود را رفع کند باعث می‌شود عوامل بالادستی تمایل بیشتری به حل و فصل مشکلات در این حوزه داشته باشند.

او در خصوص واردات خودرو گفت: نخست اینکه قبل از واردات خودرو خدمات پس از فروش خودرو باید در داخل مستقر شود که متاسفانه بعضی وقت‌ها به دلیل عجله‌ای که سیاست گذار برای واردات خودرو دارد از این قاعده غفلت می‌کند.

رئیس مرکز نوآوری حمل و نقل وزارت صمت افزود: انتقال فناوری در قبال واردات خودرو در قانون ساماندهی خودرو آمده یعنی اگر کسی بخواهد خودرو وارد کند در قبال واردات باید فناوری خودرو را هم انجام دهد.

خبرنگار: رضا زارع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۹ شهريور ۱۴۰۳
احتمالا شرطی گذاشتن از عمد که نشه وارد کرد، ساده آید وگرنه کدوم کارخونه ای هست برا چند تا ماشینی که بخواد یه نفر بخره بیاد تکنولوژی ساختش رو بده دستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۷ شهريور ۱۴۰۳
دست یابی به دانش فنی وظیفه شماهاست نه مردم
Canada
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۷ شهريور ۱۴۰۳
جانا سخن از زبان ما میگویی ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۷ شهريور ۱۴۰۳
عمرا بذارن خودرو وارد بشه
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۲۲:۱۵ ۰۶ شهريور ۱۴۰۳
شرط وشروط نداریم خودرولازم داریدشرط وشروط چیه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
بدل
۱۰:۰۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۳
یه بنز و بی ام و رو از هم باز کنید از روش بسازید کم کم درست میشه ولی شما میخواهید مردم رو بچاپید وقتی خودرو رو بیم 5 تا 10 برابر قیمت میدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۰۶ شهريور ۱۴۰۳
بقیه دنیا چه کارمیکنن؟؟؟ برید از امارات و ترکیه و گرجستان و آذربایجان و عراق و تایلند و ......... تقلید کنید!!!
Iran (Islamic Republic of)
ع.ا.ق
۰۶:۳۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۳
1000 سال دیگه انتقال تکنولوژی صورت نخواهد گرفت
وقتی دارند با این دانش نون می خورند، چطور در اختیار ما قرار بدهند .
تنها راه پیشرفت صنعت خودرو، تولید به شرط صادرات هست
در غیر اینصورت 1000 سال دیگه هم کسی به ما کمک نخواهد کرد .
United States of America
منصور
۱۴:۲۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۳
یه ماشین بنام خودرو ملی تو پاچمون کرده بودن / جدیدا دیگه خودرو ملی نساختن ؟؟
آخرین اخبار