مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: در سال آبی امسال بیش از ۲۸۶ میلیمتر بارش در مناطق مختلف استان ثبت شده است.

عبدلی گفت: میزان بارش سال آبی امسال استان آذربایجان شرقی در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته ۳۲.۳ درصد معادل ۶۹.۷ میلی‌متر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه این میزان بارش از اول مهر سال گذشته تا سوم شهریور امسال در استان اتفاق افتاده است افزود: در این بازه زمانی سال آبی گذشته ۲۱۶ میلی متر بارش روی داده بود.

عبدلی اظهار کرد: میزان بارش سال آبی امسال حاکی از تامین حدود ۹۲ درصد از متوسط بارش سال آبی آذربایجان شرقی است به طوری که متوسط بارش یک سال کامل آبی استان ۳۱۱.۳ میلیمتر است.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی ادامه داد: متوسط بارش بلند مدت استان در این بازه زمانی حدود ۳۰۱ میلی‌متر است و در این بازه زمانی میزان بارش سال آبی امسال نسبت به بلندمدت پنج درصد معادل ۱۵.۵ میلی متر کاهش نشان می‌دهد.

عبدلی ادامه داد: در سال آبی امسال بیشترین بارش در استان از خداآفرین به میزان ۳۸۲.۲ میلیمتر و کمترین بارش از شرق دریاچه ارومیه به میزان ۱۵۹.۱ میلیمتر گزارش شده است.

وی یادآور شد: میزان بارش سال آبی امسال در خداآفرین نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته (۲۳۸.۴ میلیمتر) حدود ۱۴۴ میلیمتر و نسبت به بلند مدت (۳۶۲.۴ میلیمتر) حدود ۲۰ میلیمتر افزایش یافته است.

مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان شرقی گفت: میزان بارش در شرق دریاچه ارومیه نیز نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته (۱۳۸.۹ میلیمتر) حدود ۲۰.۳ میلیمتر و نسبت به بلند مدت (۲۱۹.۲ میلیمتر) حدود ۶۰ میلیمتر کاهش نشان می‌دهد.

عبدلی میزان بارش در سال آبی امسال در تبریز را حدود ۲۶۹.۵ میلیمتر اعلام کرد و افزود: میزان بارش سال آبی امسال در این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته (۱۷۲.۲ میلیمتر) حدود ۹۷.۳ میلیمتر و نسبت به بلند مدت (۲۶۴ میلیمتر) حدود ۵.۴ میلیمتر افزایش یافته است.

وی گفت: دمای استان در سال زراعی امسال (از اول مهر سال گذشته تا سوم شهریور امسال) نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته هفت دهم درجه سانتی گراد افزایش یافته است.

عبدلی با بیان اینکه میانگین دمای ثبت شده در این بازه زمانی در سطح استان ۱۲.۱ درجه سانتیگراد است افزود: میانگین دمای ثبت شده در این بازه زمانی در بلند مدت ۱۰.۱ و در سال زراعی گذشته ۱۱.۳ سانتی گراد است.

وی اظهار کرد: در سال زراعی امسال بیشترین افزایش دما نسبت به بلند مدت در شهر‌های کلیبر و خداآفرین به میزان ۲.۸ درجه سانتی گراد و کمترین افزایش دما در هریس به میزان ۱.۲ درجه سانتی گراد ثبت شده است.

عبدلی خاطرنشان کرد: در این بازه زمانی دمای بلندمدت در کلیبر، خداآفرین و هریس به ترتیب ۱۰.۴، ۱۳.۳ و ۹.۴ درجه سانتیگراد ثبت شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.