معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: مرحله نخست عملیات مرمتی چهارتاقی سنگبر یا سنگور در شهرستان مشهد پایان یافت.

احسان زهره‌وندی گفت: چهار میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی سال گذشته برای مرمت این اثر تاریخی تخصیص داده شد.

وی بیان کرد: استحکام بخشی پی، مرمت و بازسازی پایه ها و تاق ها، مرمت بام و تزیینات آجری سقف از جمله اقداماتی بود که با اعتبار یاد شده انجام شد.

زهره‌وندی با بیان اینکه اثر تاریخی سنگبر بنایی متعلق به دوره تیموریان است، اظهار کرد: این بنای تاریخی در ۱۷ مرداد ۱۳۸۳ با شماره ۱۱۰۱۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی افزود: معماری این سازه شامل اتاقی با چهار ضلع یا چهارگوش است، هر ضلع این سازه، بیش از ۶ متر ارتفاع دارد و در بالای چهارگوشه آن، گنبدی دایره شکل یا مدور ساخته شده است که ساختار کلی سازه به صورت چهار درگاهی تاق‌دار است.

چهارتاقی‌ها، بناهای مربع شکلی با چهار تاق، چهار ستون، با گنبدی کوتاه، بدون دیوار با پلان مربع شکل هستند که در طول تاریخ این سازه ها، بر حسب کاربرد، با نام‌هایی مانند آتشگاه، آتشکده، معبد، خشاب، گنبدک، بقعه، آرامگاه، مقبره، قصر و قلعه نامگذاری شده‌اند و کهن‌ترین چهارتاقی ساخته شده و کشف شده در ایران آتشکده‌ کوه خواجه متعلق به دوره اشکانیان در سیستان و بلوچستان است.

چهارتاقی سنگبر که به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی شهرستان مشهد در روستای «سنگبر» خراسان رضوی واقع است، با مصالح آجر و سنگ ساخته شده و آجرچینی جناغی نمای بیرونی بنا، نشانگر سبک و سیاق معماری دوره تیموریان است.

شهرستان مشهد با ۲۳۱ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی، رتبه نخست را از این حیث در میان ۳۴ شهرستان خراسان رضوی دارد.

برچسب ها: مرمت ، آثار تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.