عضو اتاق اصناف کشاورزی گفت: با توجه به پتانسیل و ظرفیت کشور، خوداتکایی ۵۰ درصدی دانه‌های روغنی در برنامه هفتم محقق می‌شود و بی نیازی ۱۰۰ درصدی واردات طی یک برنامه ۱۰ ساله دست یافتنی است.

محمد شفیع ملک‌زاده در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد روغن و فرآورده‌های روغنی از طریق واردات تامین می شود، تحقق خودکفایی در حوزه روغن نیاز به زیرساخت و حمایت دارد.

 به گفته او، اگر تولیدکننده بخش کشاورزی در خصوص محصولات گندم، برنج، جو و ذرت حمایت شوند، خودکفایی و خوداتکایی حداکثری محقق می‌شود.

 ملک زاده ادامه داد: امسال برای دومین بار قیمت کود شیمیایی گران شد، حال اگر قرار است در بحث دانه‌های روغنی به خودکفایی برسیم، کشاورز باید حمایت شود.

عضو اتاق اصناف کشاورزی با تاکید بر تضمین خرید در بحث دانه‌های روغنی افزود: با اجرای کشت قراردادی در حوزه دانه های روغنی، کشاورزان رغبت بیشتری به تولید خواهند داشت که با توجه به ظرفیت و پتانسیل کشور در بحث زمین های کشاورزی، خاک های خوب و منابع خاکی و معدنی امکان تحقق خودکفایی طی یک دهه وجود دارد.

او با بیان اینکه امکان خوداتکایی ۵۰ درصدی دانه‌های روغنی در برنامه هفتم وجود دارد، افزود: اکنون تولیدکننده سرمایه چندانی ندارد، درحالی که با پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان، آنها دغدغه ای در امر کشت و تولید ندارند.

 ملک زاده گفت: با اجرای سیاست خرید حمایتی و کشت قراردادی، دولت باید نرخ معقول و منطقی بگذارد تا کشاورزان به کشت ترغیب شوند. به عنوان مثال اگر قیمت تمام شده هرکیلو برنج ۸۰ تا ۱۰۰ هزارتومان باشد، خرید با نرخ ۶۰ هزارتومان برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد. 

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار