روسای شاباک و موساد برای شرکت در گفتگوهای آتش‌بس و تبادل اسرا وارد مصر شدند.

رسانه صهیونیستی هاآرتص گزارش داد که «رونن بار» رئیس شاباک و «دیوید بارنیا» رئیس موساد برای شرکت در مذاکرات آتش‌بس نوار غزه و گفتگو پیرامون تبادل اسرا وارد مصر شده‌اند. 

به گزارش الجزیره، مذاکرات آتش‌بس غزه در ماه مه تا اندازه‌ای ممکن و در دسترس به نظر می‌رسید. حماس با طرح ۳ مرحله‌ای موافقت کرده و تاکید کرده بود که خواهان خروج ارتش رژیم اشغالگر از نوار غزه و بازگشت مردم به خانه‌های خود در شمال غزه است. با این حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با مطرح کردن شروط جدید مثل حفظ نیرو‌های اشغالگر در دو کریدور مهم نوار غزه (فیلادلفی و نتزاریم) سبب عدم حصول توافق شد. در ادامه این مقام صهیونیست لفاظی‌ها در خصوص اینکه «جنگ تا زمان از بین بردن حماس ادامه پیدا می‌کند» را ادامه داده و سبب شد دستیابی به توافق بسیار دشوار به نظر برسد. 

شایان ذکر است که نتانیاهو به دلیل تضعیف مذاکرات در سرزمین‌های اشغالی بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است. 

گفته شده در دور جدید مذاکرات، آمریکا پیشنهاد جدیدی را مطرح کرده که شامل کاهش شمار نیرو‌های اشغالگر در «محور فیلادلفی» است، به طوری که تنها چند نقطه بازرسی باقی بماند. مصر با این پیشنهاد مخالف بوده و خواستار خروج کامل نیرو‌های اسرائیلی از این منطقه شده است.

هنوز هیچ رسانه‌ای درباره مسائل مورد توافق یا اختلافات در این مذاکره گزارشی ارایه نداده است، اما کارشناسان می‌گویند این باور قوت گرفته است که در قاهره نیز مشابه دوحه، توافقی حاصل نخواهد شد. 

حماس این مذاکرات را «پوششی برای ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی» می‌داند و اعلام کرده است که در آن شرکت نخواهد کرد؛ با این حال هیئتی از حماس به قاهره می‌رود تا از «نتایج مذاکرات» مطلع شود.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار