انجمن چادر شب بافی به منظور حمایت از هنرمندان این نساجی سنتی در روستای قاسم‌آباد چابکسر تشکیل می‌شود.

مصطفی خانعلی‌نژاد، معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: نشستی با حضور اعضای شورا‌ها و دهیاران روستا‌های بخش چابکسر شهرستان رودسر در راستای توسعه و ترویج و آموزش و همچنین به منظور تقویت و حمایت از هنرمندان چادر شب بافی و با محوریت تشکیل انجمن برای این هنر صنعت مهم برگزار شد. 

او افزود: در این نشست در خصوص موضوعاتی مانند کیفی‌سازی، برندسازی و بسته‌بندی محصولات نهایی صنایع دستی و هنر‌های سنتی روستای جهانی چادر شب بافی قاسم‌آباد بحث و تبادل نظر شد.

به گفته معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی گیلان، بررسی و پیگیری مشکلات مواد اولیه مثل نخ ابریشم، پنبه، نشان تجاری و بسته‌بندی مناسب و توزیع و کاربردی‌سازی محصولات تولید شده در رشته چادر شب بافی، انتقال تکنیک و نوع بافت و تنوع سازی، ایجاد خلاقیت و انتقال تجربیات قدیم و جدید و در نهایت صادرات این محصول از جمله مزایای وجود تشکل‌ها است.

تشکیل انجمن چادر شب بافی در چابکسر

خانعلی‌نژاد تصریح کرد: همچنین ۴ نفر از هنرمندان به نمایندگی از همه چادر شب بافان رودسر به عنوان نماینده این هنر صنعت برای تشکیل انجمن و پیگیری مشکلات هنرمندان این حوزه انتخاب شدند.

تشکیل انجمن چادر شب بافی در چابکسر

چادر شب بافی، هنری فاخر و قدیمی

«چادر شب بافی» با قدمتی ۵۰۰ ساله به دوره صفویه برمی گردد، این نساجی سنتی (پارچه بافی سنتی) در شرق گیلان رونق داشت و از ابریشم طبیعی و پنبه بافته می‌شد.

در گویش محلی به چادر شب «چارشو» و بانوان ساکن جلگه به آن «کمر دَوَد» می‌گویند. این پارچه، رنگارنگ و معمولا با طرح چهارخانه یا یک رنگ است که با دستگاه مخصوص چادر شب بافی به شکل مربعی بافته می‌شود.

رنگ اصلى زمینه چادر شب‌ها معمولا قرمز است؛ البته رنگ بنفش و سبز نیز به مقدار بسیار کم در منطقه قاسم آباد رودسر دیده می‌شود. طرح‌هاى کار شده روى چادر شب هندسى هستند و رنگ‌هاى سفید، سبز، نارنجى، زرد، صورتى، آبى و قرمز در ترکیب‌هاى هماهنگ در آن استفاده می‌شوند.

تشکیل انجمن چادر شب بافی در چابکسر

چادر شب در گذشته بخشی از لباس محلی زنان گیلان هم محسوب می‌شد که از آن به عنوان کمرپیچ برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به بدن در زمان کار در شالیزار استفاده می‌کردند. زنانی که همه جا پا به پای مردان کار می‌کردند، در باغ چای و شالیزار‌ها بچه‌های خود را با چادر شب کول می‌کردند و به کار مشغول می‌شدند.

اهالی گیلان چادر شب را برای رو جهازی به نوعروسان نیز هدیه می‌دادند، برای دوخت پرده و رو تختی و رویه لحاف هم استفاده می‌شد. چادر شب بافی هنوز هم در شرق گیلان به خصوص در رودسر و روستای قاسم آباد چابکسر رایج است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.