ظرفیت‌سازی برای ایجاد تاسیسات گردشگری با هدف توسعه و رونق بیش از پیش اقتصادی در شهرستان های غرب مازندران ضرروتی است که به تاکید کارشناسان امر باید با برنامه ریزی علمی و سرمایه‌گذاری اصولی محقق شود.

برآیند حضور میلیونی مسافران و گردشگران به شهرستان های غرب مازندران در همه ایام سال اخیر نشان می دهد که زیرساخت جاذبه ها و مراکز گردشگری و شهرستان های این منطقه پاسخگوی این شمار مسافران نیست و ظرفیت سازی و برنامه ریزی و تهیه نقشه راه علمی برای گذر از گردشگری سنتی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

غرب مازندران با برخورداری از جلوه های بی‌نظیر طبیعی و تاریخی به بهشت گردشگران داخلی شهرت دارد، منطقه‌ای که همواره در همه ایام به ویژه در تعطیلات و مناسبت‌ها میزبان میلیون ها مسافر بوده و مهم تر این که سال‌ها است با امکانات محلی خدمات ملی ارایه می‌کند اما هنوز در زمینه ارتقای زیرساخت‌های آن از جاده ها گرفته تا راه دسترسی به جاذبه ها و مراکز گردشگری و اقامتی پاسخی داده نشده است.

شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن، رامسر با افزون بر یک میلیون نفر جمعیت در غرب مازندران واقع شده است، این منطقه به خاطر قرار گرفتن در موقعیت خاص جنگلی، کوهستانی و ساحلی یکی از مناطق بی نظیر گردشگری ایران و جهان محسوب می شود.

به تاکید کارشناسان یکی از نیازهای اساسی در حوزه گردشگری غرب مازندران و حتی استان داشتن اندیشه های نو در این حوزه پردرآمد، ارزآور و اشتغالزا است تا مراکز گردشگری با کیفیت و به شکل حرفه ای در اختیار مسافران و گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

بنا به گزارش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در طرح نوروزی سال جدید بیش از ۲۰ میلیون نفر شب اقامت مسافران در استان ثبت شد که بخش اعظمی از این جمیعت در هفت شهرستان غرب مازندران تعطیلات را سپری کردند.

به تاکید کارشناسان باید تمامی نهادهای اجرایی برای توسعه گردشگری و برنامه ریزی در این بخش به خصوص جذب سرمایه‌گذار وارد میدان و با تدبیر و برنامه ریزی همصدا شوند و بدون این همکاری تمامی ایده ها و برنامه های گردشگری به نتیجه نمی رسد.

صاحبنظران امر معتقدند مجموعه گردشگری غرب مازندران در تراز این منطقه بوده اما این خطه دارای ظرفیت های فراوان برای رونق گردشگری به برنامه راهبردی و جامع نیاز دارد و برای تحقق این مهم نباید فرصت های را دست داد چرا که دولت چهاردهم باید بیش از پیش بستر توسعه را برای همه بخش ها در همه استانها فراهم کند.

یکی از نیازهای اساسی در گردشگری غرب مازندران رفع مشکلات زیرساختی و ظرفیت سازی و رویش اندیشه های نو در این حوزه است و باید مراکز گردشگری منطقه با کیفیت و به شکل حرفه ای در اختیار مردم، مسافران و گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

لزوم ظرفیت سازی برای ایجاد تاسیسات گردشگری در مازندران

رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی شهرستان عباس آباد گفت : ظرفیت سازی برای ایجاد تاسیسات گردشگری در این شهرستان غرب مازندران د از مهمترین اقداماتی است که باید در نظر گرفته شود.

نادر سحرخیز  افزود : این شهرستان نیازمند توجه همه جانبه در سرمایه گذاری در بخش گردشگری است و باید به آن توجه ویژه گردد.

سحرخیز تاسیسات گردشگری را شامل هتل، متل ، مهمانپذیر، مراکز خود پذیرایی، مراکز تفریحی و سرگرمی، مجتمع ها، مراکز گردشگری سلامت، محیط های گردشگری، مراکز گردشگری ساحلی، واحد های پذیرایی، سفره خانه های سنتی، مناطق نمونه، دهکده سلامت و دفاتر یا شرکت های خدمات سفر برشمردند.

وی خاطرنشان کرد : این شهرستان همچون دیگر شهرستان های غرب مازندران ظرفیت ایجاد همه گونه تاسیسات گردشگری را دارد و باید تلاش کنیم سرمایه گذاری در بخش گردشگری را در همه سطوح دنبال کنیم.

ضرورت تهیه اطلس سرمایه گذاری

رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی عباس آباد ، سرمایه گذاری در بخش بوم گردی را زمینه توسعه‌ فرهنگی دانست و اضافه کرد: روستاهای درا سرا، سی بن ، ماشل آباد، هردآبرود در بخش مرکزی استعدادهای خوبی در بوم گردی دارند و دهیاران در تشویق سرمایه گذاران در روستاها اقدام کنند.

سحرخیز همچنین تشکیل اتاق سرمایه گذاری در بخش گردشگری را نیاز روز شهرستان عباس آباد دانست و گفت : اطلاع رسانی و تشویق سرمایه‌گذار با توضیحات بیشتر در این اتاق تفکر می تواند ساختار گردشگری شهرستان را متحول کند.

وی اطلاع رسانی ایجاد تاسیسات گردشگری در شهرستان عباس آباد را از وظایف وزارت خانه متبوع اعلام کرد و افزود: این اداره تمام توان خود را در ارزیابی و استعداد یابی و تهیه طرح برای توسعه گردشگری شهرستان عباس آباد به کار خواهد گرفت و این توان در صورت مساعدت و هم فکری همه آحاد مردم و مسوولان خصوصا شهرداران و بخشداران و همچنین دهیاران دوچندان و نتیجه بخش خواهد شد و تهیه اطلس سرمایه گذاری را به ارمغان خواهد آورد.

برنامه ریزی لازمه ایجاد ظرفیت سازی در گردشگری مازندران

دانشجوی کارشناس ارشد رشته میراث فرهنگی در غرب مازندران با تاکید بر تبیین نقش روستاها در جذب گردشگر گفت: توسعه گردشگری و ایجاد ظرفیت سازی ها در مازندران نیازمند برنامه ریزی اصولی و تهیه نقشه راه علمی است.

احسان روانبخش افزود : اکنون بسیاری از شهروندان و مسافران و گردشگران از ظرفیت های گردشگری در مناطق مختلف کشور بی‌اطلاع یا کم‌اطلاع هستند که باید زمینه آشنایی آنان از ظرفیت های این بخش فراهم شود.

وی با تشریح جاذبه طبیعی غرب مازندران و همچنین با تأکید بر سرمایه‌گذاری در این امر مهم یادآور شد: هزار و ۵۰ روستای غرب مازندران ظرفیتی عالی برای رونق صنعت گردشگری است که تاکنون از این مهم غفلت شده است.

فعالان حوزه گردشگری تاکید دارند برای ظرفیت سازی در گردشگری غرب مازندران با هدف پذیرش و میزبانی از انبوه گردشگران، به ابزارهای سخت افزاری و فرهنگی نیاز است، توسعه شبکه راه ها، ایجاد تابلوها و نشانه های گردشگری و مهم تر از همه ایجاد اقامتگاه هایی که بتواند گردشگران را در خود جای دهد از ضرورت ها است.

جاذبه های گردشگری هویت ساز هستند

استاندار مازندران گفت: این استان جایی است که باید در آن کارهای دانش بنیان و طرح های ملی و جهانی انجام شود.

یوسف نوری تصریح کرد : مازندران یکی از استان هایی است که بیشترین جاذبه گردشگری را دارد وجاذبه های گردشگری بهترین آن اصلی ترین آنها هستند که هویت ساز هستند.

وی اضافه کرد : اکنون گردشگری فقط تفریح نیست بلکه گردشگری یا آموزش گردشگری در واقع تجربه اندوزی است و مهمتر این که گردشگری را یک اقدام فرهنگی بگیریم البته مابه ازا اقتصادی هم دارد.

استاندار مازنداران از تدوین برنامه جامع و نقشه راه برای این استان خبر داد و گفت: همه طرح های در نظر گرفته در استان در این مدار و محور است که ملی و جهانی اندیشیده شده است.

گردشگری مهمترین راهبرد توسعه استان

به تاکید وی رونق گردشگری با حفظ جایگاه مهم کشاورزی در مازندران به عنوان مهم‌ترین راهبرد برای کمک به توسعه این استان باید مد نظر باشد.

استاندار مازندان زیرساخت‌های فرودگاهی به ویژه داشتن مرز هوایی را مترادف با رونق اقتصاد گردشگری در مازندران دانست و گفت: فرودگاه و زیرساخت‌های اقامتی نظیر هتل‌ها یکی از مهم‌ترین راه‌های جذب و ماندگاری گردشگر در مازندران محسوب می‌شوند.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار