کمیته حذف تبعیض نژادی سازمان ملل نتایج بررسی خود از پاکستان را اعلام کرد.

میخائیل بالسیرزک رئیس کمیته حذف تبعیض نژادی سازمان ملل در نشست خبری آنلاین در ژنو ضمن انتشار نتایج بررسی خود از پاکستان اعلام کرد دولت اسلام‌آباد باید پیامد بازگشت اجباری را ارزیابی کند و اقداماتی را برای کاهش خطراتی که گروه‌های آسیب پذیر با آن مواجه هستند، از جمله خطرات مرتبط با کودکان بی‌سرپرست که ممکن است به قاچاق یا سواستفاده کشانده شوند، انجام دهد.

کمیته حذف تبعیض نژادی سازمان ملل همچنین با ابراز نگرانی از روند خروج دسته جمعی پناهجویان افغان از پاکستان تحت عنوان برنامه خروج اتباع خارجی فاقد اسناد قانونی، خواستار اقدام برای کاهش خطراتی شد که افراد آسیب‌پذیر پناهجو با آن مواجه هستند.

میخائیل بالسیرزک خاطر نشان کرد بیش از 700 هزار نفر، از جمله 101 هزار نفر بین ماه آوریل و ژوئن، به عنوان بخشی از این برنامه از پاکستان اخراج و به افغانستان بازگردانده شده‌اند.

وی همچنین اظهار داشت: این کمیته، گزارش‌های آزار و اذیت، اخراج اجباری و بازداشت 28500 افغان را از سپتامبر تا دسامبر 2023 درج کرده، که این امر سبب شده تا بسیاری از ترس به افغانستان بازگردند.

پاکستان از انتقادات نسبت به اخراج اتباع خارجی بدون مدرک قانونی دفاع کرده و گفته است که این روند علیه ملیت خاصی اتخاذ نشده و اکثر افغان‌ها به صورت داوطلبانه این کشور را ترک کرده‌اند. اما بازگشت‌کنندگان و مقامات طالبان در افغانستان این ادعاها را مورد پرسش قرار داده‌اند.

بالسیرزک بیان کرد این کمیته از عدم چارچوب قانونی و نهادینه مطابق با قوانین بین‌المللی ابراز تاسف می‌کند و پیشنهاد می‌دهد اسلام آباد کنوانسیون 1951 پناهندگان و پروتکل اختیاری 1967 آن را تصویب کند.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، تاکنون پاکستان به این کنوانسیون جهانی ملحق نشده است و هیچ قانون ملی برای حفاظت از پناهندگان تصویب نکرده و همچنین هیچگونه روال رسمی برای تعیین وضعیت پناهندگی افرادی که به دنبال حمایت بین‌المللی در خاک این کشور هستند، ایجاد نکرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.