پزشک جراح زانو درباره مصدومیت‌های ورزشکاران ایران در المپیک، واقعیت‌های عجیبی را افشا کرد.

دکتر سهراب کیهانی فوق تخصصی جراحی زانو و عضو هیئت رئیس فدراسیون کشتی که همراه با کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس حاضر بود،  در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره مصدومیت‌های ورزشکاران در این مسابقات گفت: حدود یک ماه قبل از المپیک که من سر تمرین تیم ملی کشتی بودم، متوجه شدم امین میرزازاده، مینیسک داخلی پایش پاره است و علیرضا مهمدی، ACL (رباط صلیبی) و LCL (رباط جانبی زانو)  پایش پاره است یعنی دو تا رباط‌های پای او پاره بود. در آستانه المپیک بودیم و هیچ کاری نمی‌توانستیم برای آنها انجام دهیم. از طرفی نمی‌توانستیم آنها را از حضور در المپیک محروم کنیم، زیرا سال‌ها برای این مسابقات زحمت کشیده بودند و تمام زحماتشان به هدر می‌رفت و تا چهار سال دیگر و المپیک بعدی باید صبر می‌کردند. از این موضوع فقط من و علیرضا دبیر و حسن رنگرز اطلاع داشتیم و حتی به خود ورزشکاران هم این موضوع را نگفتیم و بعد از اینکه المپیک تمام شد و مدالهایشان را هم گرفتند، به آنها گفتیم که سریعتر باید جراحی شوید و از مصدومیتشان مطلعشان کردیم.

همچنین امیرعلی آذرپیرا بعد از کشتی اول، رباط صلیبی اش پاره شد. در این زمان چیکار می‌توانستیم انجام دهیم؟ ما توانستیم او را به کشتی آخر برسانیم و در آخر دیدید مدال برنز هم گرفت و بعد از کسب مدال به او گفتیم رباط صلیبی ات پاره است و باید عمل شوی.  

ناهید کیانی روزی چند بار مینیسک پایش را جا می اندازد

او همچنین درباره ناهید کیانی تکواندو کار کشورمان که در المپیک صاحب مدال نقره شد، گفت: مینیسک داخلی ناهید کیانی پاره است و روزی چند مرتبه مجبور است مینیسک داخلی اش را جا بیندازد. من، چون کنار تیم بودم، می‌دانم این بچه‌ها چه رنج‌هایی کشیدند و فقط آن خنده‌ها روی سکو نبود. من اشک‌های آنها را هم بعد از شکست‌ها در رختکن دیدم.  

اعتراض کادر فنی کشتی به دکتر شادگان وارد نبود

کیهانی درباره حسن یزدانی و در رفتن کتفش در کشتی فینال و اعتراضات مربیان ایرانی به دکتر بابک شادگان، پزشک فدراسیون جهانی کشتی گفت: من با دکتر شادگان هم صحبت کردم و این اعتراضات بخاطر جو سنگین حاکم بر آن مسابقه بود وگرنه هیچ کاری نمی‌شد در آن شرایط برای حسن یزدانی انجام داد. یزدانی قبل از اینکه روی تشک برود، خودم از او سوال کردم که چسب روی کتفش لازم داری؟ و او گفت لازم نیست و من هم نمی‌توانستم برخلاف میل او کاری را انجام دهم که ممکن بود در حین کشتی، حس بدی به او دست دهد، اما در حین کشتی دیگر نمی‌شد به او چسب زد و کاری از دست دکتر شادگان برنمی آمد. حتی بابک شادگان سمت ما هم بود، زیرا با بار اولی که کتف حسن یزدانی دررفت، می‌توانست کشتی را تمام کند، اما این کار را نکرد. علی رغم اینکه ورزشکار بخواهد کشتی را ادامه دهد، اما پزشک فدراسیون جهانی کشتی، بخاطر در رفتگی کتف و سلامت ورزشکار، می‌توانست حسن یزدانی را بازنده و کشتی را تمام کند، اما او به دلیل اینکه ایرانی بود، این کار را نکرد و اجازه داد تا یزدانی تا پایان کشتی بگیرد. مربیان ما هم دلشان می‌خواست تا حسن نتیجه بگیرد و فشار زیادی رویشان بود به همین دلیل به بابک شادگان اعتراض می‌کردند، اما در حقیقت هیچ کاری نمی‌شد در آن شرایط برای حسن انجام داد و این اعتراض بی دلیل بود.  

حسن یزدانی این بار خارج از کشور عمل می کند

عضو هیئت رئیس فدراسیون کشتی درباره صحبت‌های علیرضا دبیر درباره نبودن دکتر کتف خوب در ایران که منجر به اعتراض و ناراحتی پزشکان ایرانی شده بود گفت:  انتخاب جراح کتف حسن یزدانی، به عهده و رضایت خودش بود و از نظر من این پزشک هم جراحی خوبی انجام داد و حسن کشتی‌های خوبی در المپیک گرفت، اما در فینال آن اتفاق افتاد. ما جراح‌های بسیار خوبی در کشور داریم، اما وقتی بحث نتیجه گیری می‌شود، دلخوری هم پیش می‌آید و علیرضا دبیر هم دلش می‌خواست یزدانی در المپیک نتیجه بگیرد.  

او افزود: حسن یزدانی باز هم باید جراحی شود و در حال حاضر هم خودش و علیرضا دبیر در نهایت پزشکی که می‌خواهد او را جراحی کند را انتخاب می‌کنند. از من مشورت گرفتند و من هم چند اسم به آنها دادم، اما در نهایت خودشان تصمیم گیرنده هستند. تصمیم آنها در حال حاضر این است که خارج از کشور عمل کنند و با یکی از کشتی گیران ازبکستان که به تازگی جراحی کتف انجام داد و در المپیک هم نتیجه گرفت در تماس هستند و ممکن است برای جراحی به آن دکتر رجوع کنند. البته من آن پزشک را نمیشناسم و خودشان تصمیمشان این است که آنجا عمل کنند. البته هنوز به جمع بندی قطعی نرسیدند و خیلی برایشان مهم است تا حسن دوباره به کشتی برگردد.

کیهانی درباره دلخوری‌های بین فدراسیون کشتی و جراحان کتف ایران گفت: اگر اتفاقاتی افتاده و حرف‌هایی رد و بدل شده، من از تمامی همکاران عذرخواهی می‌کنم و دوست دارم که یار و یاور هم باشم و همه ما در جهت ارتقای سلامت جامعه و سلامت ورزشکاران کوشا باشیم.  

مبینا نعمت زاده نمی تواند هم ورزشکار حرفه ای باشد و هم پزشک

کیهانی که خودش سابقه ورزش حرفه‌ای هم دارد درباره درخواست مبینا نعمت زاده تکواندو کار کشورمان که در المپیک صاحب مدال برنز شده برای تحصیل در رشته پزشکی گفت: من خیلی خوشحالم که یک ورزشکار در این سطح به رشته پزشکی علاقه دارد. مبینا یک نخبه است و نخبه بودن فقط به درس خواندن نیست و در هر زمینه‌ای می‌شود نخبه بود و در تمام دنیا هم دانشگاه‌ها افراد نخبه را جذب می‌کنند، اما اشکالی که سیستم کنکور ما دارد این است که ورود به دانشگاه در رشته پزشکی بسیار سخت است، اما هر کسی که وارد دانشگاه می‌شود، دیگر پایش نمی‌شود و بیشتر دانشجو‌ها دوره خود را تمام می‌کنند، اما در کشور‌های دیگر اینطور نیست و هر کسی که بخواهد می‌تواند وارد دانشگاه برای تحصیل در رشته پزشکی شود، اما هر کسی نمی‌تواند این دوره را تمام کند و بسیاری از کسانی که وارد می‌شوند، پزشک نمی‌شوند.

من اگر به عنوان یک پزشک و ورزشکار بخواهم به مبینا یک توصیه کنم، توصیه ام این است که نمی‌شود، هم ورزشکار حرفه‌ای بود و هم پزشک. خودم زمانی که ۱۸ - ۱۹ سالم بود، بعد از اینکه چند بار اردو‌های ملی را پشت سر هم رفتنم، رئیس دانشکده پزشکی به من گفت که باید تکلیفت را مشخص کنی که می‌خواهی پزشک شوی یا ورزشکار. درست هم می‌گفت، زیرا من باید کامل آن دوره را می‌گذارندم و نمی‌شد چندین ماه به من استراحت داده می‌شد تا در اردو‌های ملی شرکت کنم. به همین جهت ورزش قهرمانی را نمی‌توان با تحصیل در رشته پزشکی ادامه داد. البته پزشکی رشته‌های جنبی هم دارد مثل فیزیوتراپی و داروسازی که یک ورزشکار حرفه‌ای می‌تواند در این رشته‌ها تحصیل کند. من شاهدم که این ورزشکاران چه سختی‌هایی می‌کشند و برای یک جوان ساله بسیار سخت که ۱۰ کیلو وزن کم کند و مبینا این کار را انجام می‌دهد و این کار ضرر زیادی برای سلامتی او دارد. در هر صورت ورزش حرفه‌ای به هیچ عنوان برای سلامتی خوب نیست.

در جراحی ها هیچ تفاوتی بین قهرمان المپیک و مردم عادی قائل نیستیم

کیهانی گفت: من خداراشکر می‌کنیم که می‌توانم کنار این ورزشکارات باشم و نتیجه کار و عمل هایم را خیلی فوری ببینیم. از نظر ما پزشکان، یک فرد عادی و یا یک قهرمان المپیک فرقی ندارد و همان عملی که برای یک قهرمان المپیک انجام می‌دهیم، برای افراد عادی هم انجام می‌دهیم، اما حضور در کنار ورزشکاران باعث می‌شود تا من نتیجه کارم را از نزدیک ببینیم و از آن لذت ببرم. سه تا از ورزشکارانی که من عمل کردم در این المپیک مدال گرفتند و من از این موضوع لذت می‌برم.  

با بهداد سلیمی شش ماه زندگی کردم

این متخصص جراحی زانو در پایان درباره جراحی‌هایی که منجر به رفاقت بین او و ورزشکاران شده گفت: در این دوره از المپیک سه ورزشکار بودند که من عمل کردم و به مدال رسیدند. یکی حسن یزدانی بود که چند سال قبل، زانوی او را جراحی کردم، یکی هم امین میرزازاده و یکی دیگر هم یکی از ورزشکاران ایرانی است که حالا برای کشور دیگری بازی می‌کند و  چند سال قبل او را جراحی کردم و او هم به مدال رسید.

وی افزود: یکی از بهترین خاطراتم با بهداد سلیمی بود که یک پروسه ۶ ماهه با هم گذراندیم که بعد از ۶ ماه به المپیک رسید و رکورد یک ضربه جهان را هم جابجا کرد؛ همچنین امیر مهدی زاده کاراته کای کشورمان که بعد از جراحی تبدیل به یکی از دوستان خوب من شد، رضا یزدانی هم همان زمانی که قهرمان جهان شده بود، او را عمل کردم، امین اسماعیل نژاد از والیبال، حسین کنعانی زادگان از فوتبال دیگر کسانی بودند که آنها را عمل کردم. امید عالیشاه از بچگی با من بوده و دوست خوب من است و بسیاری از ورزشکاران دیگر که بعد از جراحی به دوستان خوب من تبدیل شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۰۳ شهريور ۱۴۰۳
یا خدا این بنده خداها آش و لاش بودن

باز هم خدارو شکر مدال اوردن
آخرین اخبار