رییس‌کل موزه ملی ایران گفت: تاریخ ۱۰۰ هزار ساله مردم لرستان از دوران پارینه سنگی میانه تا قاجار در موزه قلعه فلک الافلاک به نمایش گذاشته می‌شود.

جبرئیل نوکنده در دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی لرستان در قلعه فلک الافلاک خرم آباد اظهار کرد: برای ثبت جهانی دره خرم آباد برخی مواقع باید جسارت به خرج دهید و سیاست‌های جهانی را ایفا کرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ شی تاریخی در موزه قلعه فلک الافلاک خرم‌آباد قرار دارد، افزود: ۸۰ قلم آثار موزه ملی برای اغنای موزه خرم آباد به این مجموعه تاریخی انتقال دائمی شد و این اشیای حاصل کاوش‌های علمی باستان شناسان صاحب نام ایران و جهان است.

رئیس کل موزه ملی ایران ادامه داد: دره خرم آباد توسط باستان شناسان علمی ثابت شده است و جهان خرم آباد را بر این اساس به خوبی خواهد شناخت ، چراکه بخشی از تاریخ و میراث بشر است.

نوکنده یادآور شد: در صورت ثبت جهانی دره خرم آباد مقصد گردشگری گردشگران داخلی و خارجی خواهد شد و این شهر از این پس ثبت جهانی و هر گردشگر حکم یک رسانه را دارد.

وی اضافه کرد: ارزیابان یونسکو هفدهم شهریورماه امسال به خرم آباد سفر می‌کنند و مدیران باید در این پروژه ملی تلاش کنند.

رییس کل موزه ملی ایران ادامه داد: وقتی شهری به عنوان یک ثبت جهانی معرفی می‌شود، دارای شناسنامه و دائم پایش شده و در کتاب‌های درسی جهان قرار می‌گیرد، همچنین موجب رونق اقتصادی و اعتماد عمومی قرار می‌گیرد.

نوکنده اظهار کرد: در موزه قلعه فلک الافلاک تاریخ ۱۰۰ هزار ساله لرستان به نمایش گذاشته می‌شود، برای هر ویترین باید یک متخصص اختصاص یابد تا بتوان به خوبی این تاریخ را به مردم معرفی کرد.

وی با بیان اینکه لرستان قطب باستان شناسی در غرب آسیاست و این موزه در قیاس موزه ملی برپا می‌شود، ادامه داد: برای شناخت گذشته بشر باید لرستان را شناخت، در مقطع دکترا در کشور آلمان توسط استاد سوزان پلاک ۲ واحد باستان شناسی لرستان را گذرانده‌ام.

وی گفت: تاریخ ۱۰۰ هزار ساله لرستان در موزه قلعه فلک الافلاک به نمایش گذاشته می‌شود و از دوران پارینه سنگی میانه تا قاجار اشیا مورد بازدید قرار خواهد گرفت.

نوکنده بیان کرد: در موزه‌های مختلف ایران و دنیا یک ویترین جداگانه مربوط به تاریخ لرستان است که داستان و محتوای خاص آن را بت به موزه‌های دیگر متمایز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حدود پنج هزار اثر لرستان در موزه ملی ایران وجود دارد، گفت: ۸۳۷ موزه در کشور وجود دارد که حدود ۲۷۰ موزه تحت نظر وزارت میراث است و مابقی تحت پوشش نهادهای دیگر است اما مجوز را باید از موزه ملی بگیرند.

نوکنده افزود: نگاه سیاسی در تمام حوزه‌ها وجود دارد، اما تاکنون در خصوص ثبت‌های جهانی این موضوع بسیار کمرنگ بوده است ، قدرت میراث فرهنگی لرستان آنقدر غنی است که دشمن سر تعظیم فرود می‌آورد و اگر این اتفاق بیفتد آنها خودشان را بی‌فرهنگ جلوه می‌دهند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.