یک بهله سارگپه در «موته» اصفهان از دست متخلفان صید نجات یافت.

رییس اداره پارک ملی «موته» در اصفهان گفت: ماموران حفاظت محیط زیست در حین گشت‌زنی در پارک ملی موته، این پرنده را در حالی که بال‌هایش بسته شده بود از خودروی متخلفان کشف کردند.

رسول جلالی افزود: این پرنده شکاری سالم بود و در همان لحظه در طبیعت موته رهاسازی شد.

وی با بیان اینکه سارگپه پرنده‌ای حشره‌خوار است که می‌تواند موش نیز شکار کند، گفت: سارگپه پرنده‌ای مهم به لحاظ قاچاق نیست، اما با این وجود، قاچاقچیان آن را به‌دلیل زیبایی اسیر می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه نگهداری این پرنده هزینه‌بر است، افزود: سارگپه از نظر حیات وحش دارای ارزش است، اما برای شکارچیان بهره مالی چندانی ندارد.

رییس اداره پارک ملی و پناهگاه حیات وحش موته گفت: پرنده‌هایی مثل شاهین بحری و دلیجه برای فروش در کشور‌های منطقه خلیج فارس شکار و قاچاق می‌شوند که جریمه شکار بحری ۶ میلیارد ریال، دلیجه ۲۵۰ میلیون ریال و سارگپه ۲۵ میلیون ریال است.

جلالی افزود: با دوربین کشی سرنشینان یک خودرو در موته، یک قبضه سلاح پی سی پی بدون مجوز در این خودرو کشف و ضبط و سه نفر متخلف دستگیر شدند.

وی اضافه کرد: پی سی پی یک سلاح ساچمه‌ای است، اما طبق ابلاغی که صورت گرفته در صورت کشف، ضبط می‌شود.

«سارگپه» پرنده‌ای شکاری کوچکتر از عقاب با جثه‌ای متوسط و تو پُر است که سری کوچک و گرد روی گردنی کلفت، بال‌های پهن و دم کوتاه دارد.

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش موته با وسعت ۲۰۵ هزار هکتار در شمال غربی اصفهان بین شاهین‌شهر، میمه، محلات، جنوب شهر نیم‌ور و گلپایگان قرار دارد و حدود ۱۳ درصد گونه جانوری قوچ و میش، کل و بز و آهوی کشور را در خود جای داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.