علاقمندان جهت شرکت در جایزه استانی شعر بومی و محلی حیدرعلی طالب‌پور «حیدر آقا» تا ۳۱ شهریورماه جاری فرصت دارند در این فراخوان ثبت نام کنند.

پیام احمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: برای تقویت شعر و ادبیات بومی محلی و پاسداشت مقام شاعر فقید استاد حیدرعلی طالب‌پور بروجنی، فراخوان نخستین جایزه استانی شعر بومی و محلی «حیدر‌آقا» منتشر شد.

وی افزود: لهجه‌ها و گویش‌های متعلق به هر یک از مناطق جغرافیایی به عنوان بخشی از فرهنگ و میراث معنوی و تاریخی مردمان آن منطقه شناخته می‌شوند. این صورت‌ها و گونه‌های مختلف زبانی، عامل انتقال مفاهیم، برقرارکننده ارتباطات جمعی و عنصر اثرگذار در همگرایی‌های محلی و قومی هستند که در همنوایی و همزیستی با فرهنگ و هویت ملی می‌توانند علاوه بر مؤثر بودن در رشد زبان معیار و به زایش پی‌درپی خویش و رهانیدن خود از خطر فراموشی و انزوای نسلی کمک کنند.


بیشتر بخوانید


احمدی اضافه کرد: در این میان اندک کوشندگانی همچون استاد فقید حیدرعلی طالب‌پور بروجنی عمر خود را برای پاسداری از گویش و لهجه دیار خود صرف کرده‌اند تا با ایجاد خاطره و ساختن دنیایی ذهنی و ادبی از گفتار‌های سرزمین مادری، داشته‌های فرهنگی به یادگار مانده از زمانه دور را حفظ کرده و باورمندی و آشناسازی آن را دوام بخشند.

وی ادامه داد: حیدرعلی طالب‌پور با نام هنری حیدرآقا از شاعران و غزل‌سرایان معاصر چهارمحال و بختیاری است که به سال ۱۳۰۹ در بروجن دیده به جهان گشود و در عمر ۸۳ ساله‌اش، آثاری قابل‌توجه در حوزه شعر به‌ویژه شعر گویشی از خود برجای گذاشت. وی با سرودن اشعار به لهجه بروجنی و متداول کردن این لهجه در اشعار فارسی به عنوان یکی از زیرشاخه‌های گویش رایج فلات مرکزی ایران، جایگاه ویژه‌ای را در حوزه ادبیات فولکلور به خود اختصاص داد.

اهتمام به پاسداشت و گسترش زبان فارسی، تقویت بستر زیست گویش‌ها و لهجه‌های محلی و بومی در ساختار‌های ادبی، ارزش‌گذاری بر نگرش و کارکرد پژوهندگان و پایندگان حوزه ادبیات گوشی و محلی، توجه هر چه بیشتر بر پیوست‌های مشترک فرهنگی و ادبیات شفاهی چهارمحال و بختیاری از اهداف برگزاری این جشنواره است.

نخستین جایزه استانی شعر بومی و محلی حیدرعلی طالب‌پور «حیدر آقا» در قالب اشعار کلاسیک و شعر نیمایی و به صورت رقابتی و همچنین درگستره چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود.

شرکت در فراخوان برای تمامی علاقه‌مندان در همه‌ی رده‌های سنی آزاد است؛ هر متقاضی شرکت در فراخوان مجاز است، سه (۳) اثر به دبیرخانه ارسال کند؛ آثار ارسالی نباید پیش از این در جشنواره‌ها و دیگر رویداد‌های ادبی، حائز رتبه شده و یا به چاپ رسیده باشد؛ مسئولیت مالکیت معنوی آثار ارسالی به عهده شرکت‌کنندگان است؛ آثار باید به‌صورت تایپ شده و همراه با ترجمه (۱۲ / Nazanin) و در قالب Word و Pdf به دبیرخانه ارسال شود و علاوه بر ارسال فایل تایپی اثر، فایل صوتی خوانش آن توسط شاعر نیز در اختیار دبیرخانه قرار گیرد.

آخرین‌مهلت ارسال آثار ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است.

علاقه‌مندان به شرکت در فراخوان نخستین جایزه استانی شعر بومی و محلی حیدرعلی طالب‌پور «حیدر آقا» می‌توانند آثار خود را از طریق پیام‌رسان ایتا به شماره ۰۹۰۴۶۳۳۲۵۳۸ و یا لوح فشرده حاوی آثار به نشانی دبیرخانه شهرکرد، تقاطع خیابان‌های کاشانی و فارابی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، معاونت فرهنگی و رسانه‌ای ارسال کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار