در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۱.۹۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۷ هزار واحدی ایستاد.

در هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۱.۹۶ درصد افزایش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۷ هزار واحدی ایستاد و شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۰.۹۳ درصدی در پله ۶۳۹ هزار و ۳۰ واحدی قرار گرفت. شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۰.۶۳  درصدی در ارتفاع ۲۰ هزار و ۷۹۸ واحدی ایستاد.

در ادامه کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری، صنعت محصولات چرمی با افزایش ۷.۰۱ درصدی بیشترین رشد را بین صنایع بورسی داشت و صنعت حمل و نقل هم در جایگاه بعدی قرار گرفت. همچنین صنعت سایر معادن با افت ۶.۶۷ درصدی در بین صنایع بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۷ هزار و ۲۶۳ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه هزار و ۲۴۹ میلیارد تومان، یکشنبه هزار و ۵۱۵ میلیارد تومان، دوشنبه هزار و ۹۴۸ میلیارد تومان، سه‌شنبه هزار و ۱۷۴ میلیارد تومان و چهارشنبه هزار و ۳۷۷ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

ورود  ۱۳۴ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آنها ۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته در مجموع بازار شاهد ورود ۱۳۴ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی بود.  

شرایط بازار مطلوب‌تر می‌شود؟

در ادامه وفایی دیگر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: طی این هفته پس از انتشار موج خبری مثبت در راستای حمایت و برون رفت از شرایط بحرانی بورس (انتشار اوراق تبعی، افزایش ضریب اعتباری، تزریق پول توسط بانک‌ها و...) کمی تعادل و تقاضا به تابلوی معاملات بازگشت. هر چند با این دامنه محدود نوسان نقدشوندگی کاهش یافته و عملا نقدشوندگی فدای عدم ریزش بازار شده است.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: صندوق‌های اهرمی در مرکزیت توجه اهالی بازار بخصوص معامله‌گران کوتاه مدت بودند و برخی از این صندوق‌ها این هفته زیر ارزش ذاتی خود معامله می‌شدند.

وفایی اظهار کرد: با مصوبه هیات عالی بانک مرکزی، حمایت ۱۰ همتی بانک‌ها از بازار با خرید واحد‌های صندوق سرمایه گذاری توسعه بازار صورت می‌گیرد و تصمیم‌گیری برای خرید سهام برعهده صندوق توسعه بازار خواهد بود. حمایت اعتباری مالی از بازار یک مُسکن موقت و خوب و لازم است، اما باید سیاست‌های ارزی و دستورالعمل‌های سلیقه‌ای اصلاح شود تا شاهد بهبود فروش و سوددهی شرکت‌ها باشیم.

او همچنین اظهار کرد: هرچند حمایت اولیه در سهام بزرگ و موثر در شاخص به چشم می‌آید و در ارزنده بودن اکثر سهم‌های کوچک و متوسط شکی نیست، اما اعتماد رفته و فشار فروش چندماه اخیر مزید علت شده است تا در این هفته شاهد واکنش مثبت خاصی در این بخش نباشیم. به نظر می‌رسد با اتمام فروش اوراق تبعی، رفع مشکل اعتباری کارگزاری‌ها، افزایش دامنه نوسان و خرید‌های مناسب و حمایتی صندوق توسعه شاهد بهبود تابلوی معاملات در هفته پیش رو باشیم.

همچنین گفتنی است؛ سازمان بورس اعلام کرد: به دنبال آخرین تصمیمات هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، دامنه نوسان معاملات سهام و حق تقدم و صندوق‌های سرمایه‌گذاری تغییری نداشته و تا اطلاع ثانوی معاملات این بازار با دامنه مثبت و منفی ۲ درصد انجام می‌شود.

حالا باید منتظر ماند و دید که در هفته کاری پیش رو نماگر‌های بازار سرمایه به کدام سمت حرکت خواهند کرد؟

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار