رئیس پلیس راهور فراجا گفت که حدود ۶۱ درصد زائران اربعین به کشور بازگشته‌اند.

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه حدود ۶۱ درصد زائران اربعین به کشور بازگشته اند، گفت: یک میلیون و ۳۵۷ هزار و ۱۵۹ نفر از زائران ایرانی همچنان در خاک عراق حضور دارند که باید تا پنجم شهریور به کشور بازگردند.

سردار سید تیمور حسینی عصر جمعه با تشریح آخرین وضعیت تردد زائران اربعین حسینی در مرز‌های غربی کشور، با بیان اینکه از ابتدای آغاز سفر‌های اربعین، سه میلیون و ۴۵۸ هزار و ۸۴۸ هزار نفر برای زیارت عتبات عالیات ثبت‌نام کرده‌اند، افزود: تاکنون دو میلیون و ۱۰۱ هزار و ۶۸۹ زائر به کشور بازگشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: روزانه حدود ۲۰۰ هزار نفر از زائران به کشور باز می‌گردند و پیش‌بینی می‌شود از عصر امروز و طی روز‌های سوم و پنجم شهریور، این تعداد به ۳۰۰ هزار نفر در روز برسد.

وی با بیان اینکه همچنان حدود یک میلیون و ۳۵۷ هزار و ۱۵۹ نفر از زائران ایرانی در خاک عراق حضور دارند که باید تا پنجم شهریور به کشور بازگردند، افزود: این آمار به این معناست که حدود ۶۱ درصد زائران به کشور بازگشته اند.

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: سه میلیون و ۱۳۷ هزار و ۴۵۵ زائر به صورت زمینی از کشور خارج شده بودند که از این تعداد یک میلیون و ۹۵۰ هزار نفر به کشور بازگشته اند و حدود ۳۸ درصد آنان هنوز در عراق هستند.

وی با ارائه آماری از تردد اتباع خارجی از مرز ایران برای شرکت در اربعین حسینی اظهار داشت: ۳۳۱ هزار و ۳۹۳ نفر از زائران اتباع خارجی از مرز‌های ایران خارج شده اند که از این تعداد ۱۵۱ هزار و ۶۸۵ نفر به کشور ماه وارد شده اند تا به کشور‌های خود بازگردند یعنی هنوز ۵۴ درصد از آنان به این سفر معنوی پایان نداده و بازنگشته اند.

افزایش ۱۴ درصدی تردد وسایل نقلیه در سفر اربعین

رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه به آمار تردد وسایل نقلیه اشاره کرد و گفت: با افزایش ۱۴ درصدی میزان تردد نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از ۴۷ میلیون وسیله نقلیه در مسیر‌های مواصلاتی به سمت مرز‌ها تردد کرده‌اند. بیشترین سهم تردد وسایل نقلیه مربوط به مرز مهران با ۳۶ درصد افزایش بوده است.

سردار حسینی همچنین از افزایش حجم تردد در مرز‌های مهران، شلمچه، خسروی، چذابه، هوایی، باشماق و تمرچین خبر داد و افزود: متأسفانه ۲ هزار و ۲۴۳ دستگاه اتوبوس دارای نقص فنی شناسایی و از ادامه مسیر بازداشته شدند، همچنین هزار و ۵۸۹ راننده پرخطر نیز شناسایی و از ادامه رانندگی منع شده‌اند.

رئیس پلیس راهور فراجا در بخش دیگری از سخنان خود، به آمار تصادفات اشاره کرد و گفت: در بازه زمانی اول ماه صفر تا ۳ یکم شهریور (۱۷ صفر) با وجود کاهش ۶ درصدی نسبت به سال گذشته، ۹ تصادف فوتی با ۱۵ نفر کشته رخ داده است؛ همچنین ۵۸ تصادف جرحی با ۱۱۷ نفر مجروح گزارش شده است.

سردار حسینی با اشاره به حجم بالای تردد بر لزوم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، به ویژه پرهیز از سرعت غیرمجاز و خواب آلودگی تاکید کرد و گفت: همچنین تعداد تصادفات و فوتی‌های ناوگان حمل و نقل عمومی ۶ فقره بوده که از این تعداد ۱ نفر کشته و ۱۳ نفر مصدوم شدند.

وی با بیان اینکه روند افزایش ورود زائران به کشور بیش از ۵۰ درصد بوده است، افزود: تاکنون ۲ میلیون و ۲۵۱ هزار صورت وضعیت برای اتوبوس‌ها صادر شده است که سهم مرز مهران از این تعداد ۶۵ درصد بوده است.

رانندگان در طول سفر استراحت کافی داشته باشند

رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به خستگی ناشی از سفر طولانی، از رانندگان خواست تا در طول مسیر استراحت کافی داشته باشند و از رانندگی در ساعات پایانی شب خودداری کنند.

وی همچنین تاکید کرد که پلیس راهور تا ۴۸ ساعت پس از اربعین در محور‌های مواصلاتی حضور خواهد داشت تا نظم و امنیت تردد را برقرار کند.

سردار حسینی در ادامه با تاکید بر اهمیت خواب کافی و پرهیز از رانندگی در حالت خستگی، افزود: خواب‌آلودگی یکی از عوامل اصلی بروز تصادفات است، رانندگان محترم توجه داشته باشند که رانندگی در حالت خسته و خواب‌آلود به اندازه رانندگی در حالت مستی خطرناک است؛ بنابراین از همه رانندگان درخواست می‌شود تا با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و استراحت کافی در طول مسیر به سلامت به مقصد برسند.

رئیس پلیس راهور فراجا در پایان به ساعت‌های پیک تردد اشاره کرد و گفت: بین ساعات ۴ تا ۹ صبح و ۱۷ تا ۲۱ شب، حجم تردد وسایل نقلیه سه برابر افزایش می‌یابد. همچنین بیش از ۲۶۰۰ خودرو که در محل نامناسب پارک شده بودند، به پارکینگ منتقل شده‌اند.

سردار حسینی تأکید کرد که پلیس راهور با تمام توان در خدمت زائران اربعین حسینی است و برای تأمین امنیت و تسهیل تردد زائران، تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار