معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نخستین روز کاری خود با هدف دیدار با محیط بانان و اطلاع از آخرین وضعیت حفاظتی از منطقه حفاظت شده ورجین بازدید کرد.

شینا انصاری روز جمعه - دوم شهریور - از پاسگاه محیط بانی و مرکز بازدید کنندگان حیات وحش گلندوئک منطقه حفاظت شده ورجین بازدید کرد.

شینا انصاری که با حکم مسعود پزشکیان به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دولت چهاردهم منصوب شد، از مدیران این حوزه به شمار می‌رود که برخی از دوره‌های تخصصی محیط زیست را در کشورهایی، چون ژاپن، اتریش و امارات گذرانده است. انصاری متولد ۱۳۵۲ و دارای دکتری رشته مدیریت محیط زیست است.

انصاری دو دوره تخصصی آلودگی هوا و پایش گاز‌های گلخانه‌ای را در کشور ژاپن در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۶ گذارنده است. دوره‌های تغییر اقلیم و ساختمان‌های سبز (سنگاپور)، محیط زیست دریایی منطقه راپمی (امارات)، حفاظت از لایه ازن (ژاپن) و همچنین فناوری‌های سبز (اتریش) از جمله دوره‌های آموزشی ضمن خدمت وی است.

با این انتصاب، انصاری هفتمین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور پس از ارتقای جایگاه اداری آن در سطح معاون رئیس جمهور به شمار می‌رود.

منطقه حفاظت‌شده ورجین منطقه‌ای کوهستانی در بخش لواسانات از توابع شهرستان شمیرانات است. این منطقه در شمال شرق تهران قرار دارد و از شمال با پارک ملی لار و از سمت شرق با منطقه حفاظت شده البرز مرکزی هم‌مرز است.

منطقه ورجین قبل از پیروزی انقلاب یکی از شکارگاه‌های سلطنتی بود و به صورت قرق سلطنتی حفاظت می‌شد.

این منطقه پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۸ به سازمان حفاظت محیط زیست واگذار و در تاریخ ۱۳۶۱/۶/۲۱ بر اساس مصوبه شماره ۸۹ شورای عالی محیط زیست به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده ورجین معرفی و با مساحت ۲۶،۹۰۷ هکتار تحت مدیریت اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان تهران قرار گرفت.

بخش اعظم پوشش گیاهی منطقه حفاظت‌شده ورجین را گندمیان و گون‌ها تشکیل می‌دهند و در محدوده جغرافیایی ارتفاعات جنوب‌غرب و غرب آن نیز تک درخت‌های اُرس (سرو کوهی) و درختچه‌ای بادام تلخ (بادام کوهی) قابل‌مشاهده هستند. این منطقه در برگیرنده ۳۲ گونه از گیاهان انحصاری ایران است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به زرشک، گل گاوزبان، بومادران، درمنه کوهی، گل گندم، کنگر، شکر تیغال، شنگ بابویه، پیچک صحرایی، خاکشیر تلخ، ارمک (ریش بز)، پونه، مریم گلی، چای کوهی، لاله کوهی، جغجغک، ختمی و پنیرک اشاره کرد.

همچنین از لخاط گونه جانوری نیز بسیار غنی است به طوری که پرتراکم‌ترین جمعیت قوچ و میش را دارد، کل و بز، پلنگ، خرس قهوه‌ای، گراز، گرگ، خرگوش، تشی، گربه وحشی، سیاه‌گوش، شغال، روباه، راسو، سمور، شنگ و کفتار از گونه‌های شاخص منطقه هستند.

انواع پرندگان شکاری مانند عقاب طلایی، قرقی، طرلان، کورکور سیاه، سنقر، سارگپه، انواع جغد از جمله جغد شاخ‌دار، انواع لاشخور مثل هما، دال و کرکس مصری و انواع شاهین از جمله بالابان، لیل، دلیجه، دلیجه کوچک و بحری در ورجین زندگی می‌کنند. انواع مار، قورباغه و ماهی هم در این منطقه زیست می‌کنند.

برچسب ها: محیط زیست ، ورجین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار