دومین بیمار مبتلا به فلج مغزی که تراشه مغزی انقلابی شرکت نورالینک را دریافت کرده است، توانست تنها با افکارش یک بازی جنگی را بازی کند.

 شرکت نورالینک (Neuralink) متعلق به ایلان ماسک به نقطه عطف قابل توجهی رسیده و نشان داده است که دومین دریافت کننده انسانی تراشه مغزی آن اکنون از این ایمپلنت برای اجرای بازی جنگی شناخته شده Counter-Strike ۲ روی رایانه شخصی خود استفاده می‌کند.

این بیمار که الکس نام دارد، دچار آسیب نخاعی شد که منجر به از دست دادن کنترل روی دست‌ها و پاهایش شد. ماه گذشته الکس برای دریافت تراشه مغزی نورالینک تحت عمل جراحی قرار گرفت و نتایج آن اکنون در حال خودنمایی است.

به گفته نورالینک، این فناوری پیشرفته این نوید را می‌دهد که به افراد دارای ناتوانی‌های جسمی شدید اجازه می‌دهد تا با افکار خود با رایانه کار کنند و سطحی از استقلال را به دست آورند.

الکس از زمان دریافت این ایمپلنت توانسته است از آن برای کنترل از راه دور ماوس روی لپ‌تاپ خود استفاده کند و امکانات جدیدی را برای تعامل با محیط‌های دیجیتال باز کند.

به گفته ایلان ماسک، اگر همه چیز خوب پیش برود، در عرض چند سال صد‌ها نفر و شاید ده‌ها هزار نفر ظرف ۵ سال آینده و میلیون‌ها نفر در عرض ۱۰ سال از این فناوری بهره‌مند شوند.

افزایش قابلیت‌های بازی با ایمپلنت مغزی

توانایی جدید الکس در بازی Counter-Strike ۲ با ایمپلنت نورالینک نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی نسبت به تنظیمات قبلی این تراشه است. الکس قبل از دریافت این تراشه مغزی به یک کنترل کننده دهانی به نام کواداستیک (QuadStick) متکی بود که او را در بازی تنها به حرکت یا هدف قرار گرفتن اسلحه در یک زمان محدود کمک می‌کرد و هرگز نمی‌توانست هر دو کار را به صورت همزمان انجام دهد.

این محدودیت به این معنی بود که او مجبور بود بین کنترل شخصیت خود در بازی و هدف گرفتن سلاح خود به طور متناوب جابجا شود و از بازی آنچنان که باید لذت نبرد. با این حال الکس با ایمپلنت نورالینک اکنون می‌تواند به طور همزمان حرکت و هدف‌گیری کند.

الکس می‌گوید: دویدن در اطراف بسیار لذت بخش است، زیرا می‌توانم به اطراف نگاه کنم و به حرکت به چپ و راست محدود نیستم. من می‌توانم به هر کجا که می‌خواهم فکر کنم و به همان سمت بروم. این دیوانه کننده است.

علاوه بر بازی، الکس در حال بررسی سایر کاربرد‌های این ایمپلنت نیز بوده است. او از آن برای توسعه طرح‌های سه‌بعدی در نرم‌افزار CAD استفاده کرده است و به عنوان مثال توانسته یک پایه سفارشی برای شارژر الکتریکی ایمپلنت نورالینک خود طراحی کند که سپس با فناوری چاپ سه‌بعدی چاپ شد. این نشان می‌دهد که این تراشه مغزی می‌تواند نه فقط به بازی کردن، بلکه به انواع کار‌های دیجیتال و خلاقانه کمک کند.

غلبه بر چالش‌ها و برنامه‌های آینده

نورالینک چالش مهمی را که با اولین بیمار خود به نام نولاند آرباو مواجه شد، حل کرده است. پس از یک عمل جراحی موفقیت آمیز، حدود ۸۵ درصد از الکترود‌های مبتنی بر نخ متصل به مغز آرباو جابجا شدند که توانایی تراشه برای خواندن مؤثر سیگنال‌های عصبی را محدود کرد.

نورالینک برای جلوگیری از تکرار این اتفاق با الکس، چندین پیشرفت را رقم زد. این موارد شامل به حداقل رساندن خطر حفره‌های هوا در حین جراحی و قرار دادن عمیق‌تر ایمپلنت در بافت مغز بود.

این شرکت در رابطه با پرونده الکس اظهار کرد: ما در دومین شرکت‌کننده خود هیچ مشکلی مشاهده نکرده‌ایم. این پیشرفت نشان می‌دهد که اقدامات ما موفقیت‌آمیز بوده و به طور بالقوه عملکرد کلی تراشه مغز را بهبود بخشیده است.

نورالینک قصد دارد این فناوری را بیشتر ارتقاء دهد. این شرکت در حال کار بر روی راه‌هایی جهت بهبود کنترل‌ها برای ارائه عملکرد کامل ماوس و کنترل‌گر‌های بازی ویدئویی است.

علاوه بر این، نورالینک قصد دارد تا تراشه مغزی خود را قادر به تعامل با دنیای فیزیکی کند. این به طور بالقوه می‌تواند به کاربران امکان کنترل بازو‌های رباتیک یا ویلچر را بدهد. هدف این است که به کاربران کمک کنند تا وظایف روزمره خود را مستقل‌تر انجام دهند.

جاه طلبی‌های ایلان ماسک برای نورالینک فراتر از توانایی‌های فعلی این شرکت است. در حالی که اظهارات ماسک در مورد کاشت تراشه در افراد غیر معلول بحث‌های زیادی را برانگیخته است، او همچنین ابراز امیدواری کرده است که نورالینک به طیف وسیعی از چالش‌ها شامل اوتیسم، عملکرد حافظه و قدرت شناختی فوق بشری رسیدگی کند.

ماسک حتی اشاره کرده است که مایل است این تراشه را در مغز خودش بکارد که نشان‌دهنده تعهد او به پیشبرد مرز‌های این فناوری پیشگامانه است.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۴
Italy
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۲ شهريور ۱۴۰۳
شما هم اتوبوس بفرستید اربعین..مردم مجبور نشن پیاده برگردند
آخرین اخبار