به علت رعایت نشدن الزامات زیست محیطی شکایتی علیه کارفرمای نیروگاه زباله سوز نوشهر انجام گرفته تا هرچه زودتر نسبت به رعایت اصول موازین زیست محیطی اقدام کند.

نیروگاه زباله سوز نوشهر در ۲۷ آذر ماه سال ۱۳۹۹ با هدف فرآوری ۲۰۰ تُن زباله تولیدی شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت و تولید حدود سه مگاوات برق در ساعت در زمینی به گستره حدود ۲ هکتار در منطقه "پلنگ چال " مکان قبلی دفن سنتی و غیر بهداشتی زباله نوشهر افتتاح شد. این نیروگاه در ۲۷ آذر ماه سال ۱۳۹۹ با هدف فرآوری ۲۰۰ تُن زباله تولیدی شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت و تولید حدود سه مگاوات برق در ساعت در زمینی به گستره حدود ۲ هکتار در منطقه "پلنگ چال " مکان قبلی دفن سنتی و غیر بهداشتی زباله نوشهر افتتاح شد.

برابر قرارداد، شهرداری نوشهر در اجرای این طرح ملی به عنوان کارفرما معرفی شد منتهی سرمایه گذار بخش خصوصی با سرمایه گذاری در حوزه تجهیزات و ابنیه باید مدت هفت سال سود حاصل از فروش برق فعالیت نیروگاه که بابت آن سرمایه گذاری کرده بود باید در آمد کسب کند.

کوتاهی در رفع اختلال سامانه پایش لحظه‌ای دود خروجی ناشی از دودکش ها، تجهیز نبودن به سیستم تصفیه خانه، انتقال پسماند‌های خطرناک دپو شده با ثبت درخواست در سامانه جامع محیط زیست، عدم ساماندهی زباله‌های دپو شده مربوط به چهار دهه گذشته در پیرامون نیروگاه و شکایت اهالی به ویژه حامیان محیط زیست نسبت به آلودگی هوا ناشی از فعالیت نیروگاه از مهم‌ترین چالش‌های زیست محیطی بوده که این وضعیت فاجعه بار با نگرانی مسوولان حفاظت محیط زیست، دستگاه قضایی به عنوان مدعی العموم و مردم نوشهر همراه شده است.

ورود حجم انبوهی از شیرابه زباله انباشت شده به رودخانه "ماشلک"، آلودگی هوا و بوی تعفن از جمله پیامد افتتاح ناقص نیروگاه زباله سوز نوشهر است که شهروندان بر ضرورت رفع این مشکل از سوی مسوولان امر تاکید کردند.

در برخی از روز‌های هفته بوی تعفن ناشی از انباشت زباله بسیار نفس گیر بوده به طوری که جمعی از اهالی ساکن اطراف و شهروندان در گفتگو با خبرنگار ایرنا از انتشار بوی آزار دهنده انتقاد کرده و تاکید دارند که مسوولان هرچه سریعتر برای رفع این مشکل تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کنند.

تکرار انتشار مشکلات این نیروگاه به ویژه ورود شیرابه‌های آن به رودخانه‌های اطراف در شبکه‌های اجتماعی در برخی از ایام سال پرونده این نیروگاه را بر سر زبان‌ها می‌اندازد که در واقع هشداری که به مسوولان منطقه بوده تا مساله آن را در اولویت کاری شان قرار دهند.

در این پیوند رییس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر گفت: بنا به وعده‌های مسوولان امر به ویژه شهردار نوشهر قرار بود چالش‌های زیست محیطی نیروگاه که اکنون کارکرد ناقص آن مشکلاتی و مصائب فراوانی به همراه دارد، در تیرماه نواقص نیروگاه یکی پس از دیگری برطرف و الزامات زیست محیطی در این مجموعه اعمال شود که متاسفانه روند رفع نواقص فنی این نیروگاه لاک پشتی بوده و این نهاد به عنوان متولی و حافظ محیط زیست شکایتی به تازگی علیه کارفرمای این نیروگاه که شهرداری است نموده و اکنون پرونده آن در مراجع قضایی استان در حال رسیدگی است.

کامبیز محسن سلطانی روز جمعه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: فرصت‌های زیادی به کار فرمای این نیروگاه بابت رفع نواقص آن که به بند به بند آن اشاره می‌شود داده شد، اما به نظر می‌رسد در این حوزه عزم و اراده جدی وجود ندارد.

این مسئول اظهار کرد: آخرین بازدیدی که کارشناسان این نهاد از وضعیت موجود کار‌های در دست اقدام رفع نواقص فنی نیروگاه انجام دادند برابر گزارش‌ها این بوده که تصفیه خانه فاضلاب نیروگاه تاکنون به سرانجام نرسیده و تمامی شیرابه‌ها از کارکرد نیروگاه گرفته تا زباله‌های فاسد انباشته مربوط به چهار دهه گذشته پیرامون نیروگاه کماکان با بار آلودگی بالا وارد رودخانه ماشلک شده و به دریای خزر می‌ریزد.

وی بیان داشت: در بخش شبکه گذاری به منظور انتقال تمامی شیرابه‌های تولیدی طبق گزارش و مشاهدات عینی کارشناسان، فقط مخزن جمع آوری شیرابه نیروگاه اجرا شده و بنابراین مدیریت و تصفیه شیرابه‌های تولیدی مربوط به زباله‌های دپو شده و همچنین مقادیری از زباله‌ها که برای امحا به نیروگاه انتقال داده می‌شود امروز مساله ساز شده چرا که فضای سکونتگاه‌ها و داد کارگران واحد‌های تولیدی در همسایگی این نیروگاه را در آورده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر گفت: طبق وعده‌ها بنا بود زباله‌های دپو شده چهار دهه پیش در اطراف نیروگاه ساماندهی شود و چنین اقدامی انجام نگرفته و مدتی هم نیروگاه به خاطر اختلال در سامانه پایش خروج دود متصاعد شده از آن غیر فعال شده بود متاسفانه حجم زیادی از زباله‌ها هم اطراف آن تلنبار شده و بوی تعفن آن آزار دهنده است چرا که بنا بود این زباله‌ها سوزانده و امحا شود.

محسن سلطانی افزود: جالب آن است پیمانکار بابت دریافت زباله از شهرداری‌ها و دهیاری‌ها وجهی دریافت کرده، اما این چالش‌های زیست محیطی کماکان به قوت خود باقی است و با نسیم باد به ویژه اواخر روز بوی تعفن حتی نقاطی از فضای شهر را هم می‌پیچد به گونه‌ای که گلایه و اعتراض شهروندان را به دنبال داشته است.

به گفته این مسئول، موضوع مهم تری که مورد غفلت واقع شده انتقال زباله‌های خطرناک خاکستری پس از سوزاندن در نیروگاه بوده که باید این از مکان نگهداری به خارج از استان به عبارتی در نقاط کویری که رطوبت ندارد انتقال و دفن می‌کردند که این اقدام هم صورت نگرفت.

وی گفت: با همه این مصائب و چالش‌های زیست محیطی از زمان بهره برداری ناقص نیروگاه تاکنون بار‌ها به کارفرمای نیروگاه فرصت داده شد و نکته جالب آنکه شهردار نوشهر هم از خرداد ماه امسال عهده دار این مسوولیت شده وعده داد و حتی این موضوع را رسانه‌ای کرد که تا اواخر تیرماه رفع کند که همه این وعده‌ها متاسفانه تا به امروز به سرانجام نرسیده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر خاطرنشان کرد: به همین خاطر شکایتی علیه کارفرمای نیروگاه به تازگی افزون بر اشاره به موارد فوق همچنین موضوعی نزدیکی به جنگل‌های هیرکانی و دریای خزر، عدم الزامات زیست محیطی و مغایریت با ضوابط استاندارد‌های زیست محیطی، تهدید علیه بهداشت و سلامت عمومی تنظیم و اکنون پرونده آن روی میز دستگاه قضایی استان قرار دارد امیدوارم هرچه زودتر به این پرونده رسیدگی شود.

شهردار نوشهر هم در هفتم خرداد ماه امسال در گزارشی به خبرنگار ایرنا گفته بود: از زمان عهده دار شدن این مسوولیت در بیش از ۲ ماه گذشته تاکنون، موضوع رفع نواقص نیروگاه جزو برنامه‌های اولویت دار کاری بوده و آنچه بررسی شد متاسفانه یک فضای اختلافی میان کار فرما و پیمانکار وجود داشت که با برگزاری نشست‌های متعدد این فضا تغییر کرده و یک فضای هم افزایی ایجاد شده است.

عادل خزایی پول در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزوده بود که وضعیت به گونه‌ای بود که کارفرما برخی از کار‌ها در رفع این نواقص برعهده نمی‌گرفت البته از طرفی هم شهرداری حق داشت چرا که وظایف خود را تاحدودی انجام داده بود و پیمانکار هم وقتی کار‌ها به سمت جلو پیش می‌رفت با مسائلی برخورد می‌کرد که در قرارداد گنجانده نشده بود و همین عامل سبب اختلاف نظر میان شهرداری و پیمانکار شده بود که برطرف شده است.

این مسئول در همان زمان وعده داده بود رفع این نواقص تا حدود زیادی برطرف شده و در همین جا به شهروندان نوشهری نوید می‌دهم که در تیر ماه امسال پرونده نیروگاه زباله سوز برای همیشه بسته خواهد شد و دغدغه‌ها و نگرانی‌ها رفع می‌شود.

استاندار مازندران هم درست بیش از یک هفته از وعده شهردار نسبت به رفع نواقص نیروگاه زباله سوز نوشهر در بازدیدی از این مجموعه در گفتگو با خبرنگاران به شهردار تاکید کرده بود که تا تیرماه باید مشکل شیرابه زباله سوز نیروگاه حل شود.

یوسف نوری گفته بود که اعتبار لازم برای ساماندهی شرابه نیروگاه زباله سوز تامین شده و مشکلی در این حوزه وجود ندارد و ضمن آنکه زباله‌های تلنبار شده هم باید جنگل کاری و دوباره به طبیعت و محیط زیست برگردد.

طبق اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، روزانه مقدار سه هزار تن زباله و یکهزار و ۲۰۰ متر مکعب شیرابه تولید می‌شود و بسیار فاجعه بار است و بنا به گفته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، متوسط سرانه تولید زباله در کشور ۶۰۰ گرم است در حالی که این آمار در مازندران به یک کیلو گرم می‌رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.