در آستانه آغاز دوباره سفرهای ریلی تا کربلا پس از اربعین، به بازخوانی گزارشی از سفر ۳۶ ساعته با قطار تا کربلا پرداخته‌ایم.

همزمان با ایام اربعین تعدادی از قطار‌های ترکیبی از تهران و مشهد به سمت کربلا حرکت کرد، اما دو هفته‌ای است که متوقف مانده است با این حال در جدیدترین رخداد، مدیرکل برنامه‌ریزی و خدمات مسافری راه‌آهن از توافق با عراق برای اعزام هفتگی زائران با قطار‌های ترکیبی تهران - کربلا پس از اربعین حسینی خبر داده است.

سید محسن طباطبایی اتابک گفته است: اعزام مسافران با قطار‌های داخلی تا ایستگاه شلمچه و پس از انجام عملیات گمرکی با اتوبوس به بصره خواهد بود. پس از آن مسافران از بصره توسط قطار‌های مناسب عراقی به سمت ایستگاه راه‌آهن کربلا طی طریق می‌کنند.

مدیرکل برنامه‌ریزی و خدمات مسافری شرکت راه‌آهن بیان‌داشت: روند بازگشت زائران نیز به‌صورت عکس روند مذکور خواهد بود و یک قطار به‌صورت منظم در روز‌های شنبه هر هفته از تهران به سمت کربلا و به‌صورت ترکیبی اعزام خواهد شد و در صورت رشد تقاضا، امکان افزایش این قطار‌ها وجود دارد.

قرار است این قطار ترکیبی بعد از اربعین دوباره حرکت کند. این قطار روز‌های شنبه مسافران را از تهران به کربلا می‌فرستد. پیش از این خبرنگار مهر در گزارشی مفصل، کیفیت و شرایط سفر را بررسی کرده است این بار نیز با توجه به راه اندازی دوباره قطار، گزارش با تغییراتی بازخوانی خواهد شد. چون هنوز هم اطلاعاتی که به مسافران درباره کیفیت این قطار داده می‌شود اندک است.

این قطار که قیمتی در حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد، روز‌های شنبه از ساعت ۱۱ از راه آهن تهران حرکت می‌کند ولی مسافران باید بدانند که این قطار ترکیبی است و قرار نیست یک سره تا کربلا برود به همین دلیل بهتر است بار کمتری با خود حمل کنند در ادامه چرایی آن را بهتر خواهیم گفت.

خیلی از افرادی که می‌خواهند سوار این قطار ترکیبی شوند در شهر‌های دیگر زندگی می‌کنند به همین دلیل می‌بایست با قطار، هواپیما یا اتوبوس خود را به قطار تهران برسانند. برخی از افراد از تبریز به تهران می‌آیند در راه آهن مدتی منتظر می‌مانند تا زمان حرکت قطار تهران به سمت شلمچه فرابرسد. داخل قطار به دلیل داشتن چمدان‌های زیاد، جای کمی برای بار مسافران وجود دارد. خیلی از افراد می‌خواهند با همین قطار برگردند به همین دلیل حداقل یک هفته در عراق می‌مانند و طبیعتاً بار زیادی هم حمل می‌کنند.

سفر با قطار برای برخی ممکن است سخت باشد، اما خیلی از افراد هم آن را به اتوبوس ترجیح می‌دهند. داشتن تخت استراحت و خواب شب، محلی برای غذا خوردن و سرویس بهداشتی مهم‌ترین مولفه‌هایی است که مسافران اتوبوس را به سمت قطار سوق می‌دهد حتی اگر زمان رسیدن تا مقصد طولانی باشد؛ بنابراین مسافران باید حدود ۳۰ ساعت را (اگر بیشتر نشود و تأخیر نداشته باشد) در نظر بگیرند.

این قطار ۱۸ ساعت در خاک ایران خواهد بود. مدت ۲ ساعت برای تشریفات گذرنامه زمان لازم است سپس زوار ۳۰ کیلومتر را با اتوبوس تا بصره طی می‌کنند، بعد از آن به مدت هشت ساعت در قطار بصره تا کربلا خواهند بود.

قطاری که با این حدود قیمت در نظر گرفته شده بن ریل چهار ستاره است که در سایت راه آهن نوشته؛ صندلی‌های آن، دارای شرایط متفاوتی است. قطار ایران ۴ تخته است و قطار عراقی، دو تخته، چهار تخته، اتوبوسی ویژه و اتوبوسی است و ساعت ۱۱ و ۴۰ دقیقه از تهران حرکت خواهد کرد.

بهتر است قبل از سفر عوارض خروج از کشور پرداخت شود تا در مرز معطل نشوند. زائران عتبات برای بار اول ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و بار دوم و سوم باید ۱۵ هزار تومان عوارض بدهند.

خط ۱۱ قطار تهران کربلا با پرچم و ازدحام جمعیت مواجه است. کوپه قطار فرقی با قطار‌های دیگر ندارد و همان‌هایی است که همیشه به سمت خوزستان و شلمچه می‌رود. مهمانداران قطار اطلاعات کمی از چند و، چون سفر به کربلا دارند، چون آنها ایرانی‌ها را تنها تا شلمچه همراهی می‌کنند و بر می‌گردند.

اما در طول مسیر عده‌ای از افراد به صورت داوطلب به مسافران کمک می‌کنند تا شرایط سفر برایشان مهیا شود آنها پیشنهاد می‌کنند اگر هنوز جای اقامت رزرو نکرده‌اند، به کجا‌ها بروند برای آنهایی که اولین بار است به کربلا می‌روند می‌گویند که خیالشان راحت باشد، چون آنها وقتی از قطار پیاده شدند همچنان مسافران را یاری می‌کنند.

مسافرانی که ساعت ۱۱ صبح سوار قطار ترکیبی کربلا شده‌اند در واقع حدود ۸ صبح فردای آن روز به شلمچه خواهند رسید. چمدان‌ها را از قطار بیرون آورده و حدوداً فاصله‌ای ۵۰۰ متری را باید تا ورودی گمرک پیاده بروند و چمدان‌ها را با خود حمل کنند.

زائران در اینجا می‌توانند عوارض خروج پرداخت کنند و یا ارز را با قیمت آزاد خریداری کرده و از گمرک به شرط نداشتن مشکلی در پاسپورت عبور کنند. پس از آن وارد خاک عراق شده و مهر ورود روی پاسپورت زده خواهد شد و زائران پس از معطلی، سوار بر اتوبوس‌هایی می‌شوند که قرار است آنها را تا بصره در زمان حدوداً ۴۰ دقیقه‌ای برسانند.

در اینجا همچنان حمل چمدان‌ها بر عهده مسافران خواهد بود. پس از بازرسی تیم‌های تجسس و گذراندن سگ از میان چمدان‌هایی که ردیف هم چیده شده و کنترل پاسپورت، مسافران سوار بر قطار‌های عراقی می‌شوند بدون اینکه بدانند کدام واگن و صندلی مخصوص به آنهاست. این قطار باید ۸ ساعته تا کربلا برود ولی بیشتر مواقع با تأخیر به کربلا می‌رسد.

در این میان توشه‌ای به مسافران داده نمی‌شود مگر همان‌هایی که قطار اول داده شده و یا خادمان زوار در اختیار مسافران قرار می‌دهند همچنین غذا یا آبی برای خوردن وجود ندارد و وضعیت بهداشت قطار نیز توجیه ناپذیر است؛ بنابراین لازم است برای حفظ کرامت انسانی هم که شده با همکاری کشور عراق این مسیر و شرایط سفر زائران با قطار ترکیبی بهتر شود و امکانات بهتری برای مسافران و زائران در قطار عراقی داده شود.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.