معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: امسال ۶۰ میلیارد ریال برای لایروبی و اصلاح چشمه‌ها، قنات‌ها و آبشخور‌ها در مناطق حفاظت‌شده استان هزینه شده است.

محسن حبیبی اظهار داشت: با وجود گرم شدن هوا و کاهش منابع آبی در مناطق حفاظت‌شده، کار آبرسانی به حیات وحش در مناطق حفاظت شده استان از طریق چشمه قنات و منابع ذخیره آب ثابت انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حیات وحش این استان شامل کل، قوچ، بز، میش و سایر پستانداران است که افزایش دمای محیط و کاهش منابع آبی پایدار می‌تواند خطر جدی برای ادامه حیات آنها باشد، افزود: چندین منبع ذخیره آب ثابت در مناطق حفاظت شده استان ایجاد شده تا زمانی که چشمه‌ها آب ندارند از این منابع برای پر کردن آبشخور حیات وحش استفاده شود.

به گفته حبیبی، امسال برای رفع مشکلات تنش آبی در این مناطق تعمیرات، اصلاح و بازسازی منابع آبی و آبشخور‌ها انجام شده است.

وی بیان داشت: امسال سه قنات در منطقه حفاظت شده تنگ صیاد لایروبی و سنگ‌کاری شده و هم‌اکنون این قنات‌ها آبدهی مناسبی دارند و این در حالی است که این منابع آبی در سال گذشته به‌صورت کامل خشک شده بودند.


بیشتر بخوانید


حبیبی با اشاره به اجرای طرح لایروبی چشمه‌ها و قنات‌ها در این مناطق، گفت: لوله‌گذاری از چشمه‌ها، قنات‌ها به آبشخور‌ها انجام شده است.

وی اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۱۰۰ دهنه قنات و چشمه در مناطق چهارگانه استان وجود دارد که تامین‌کننده آب مورد نیاز حیات وحش است.

حبیبی تصریح کرد: ۱۵ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری جز مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان قرار دارد و علاوه بر آن ذخیره‌گاه جهانی زیست‌کره تنگ صیاد، سبزکوه با داشتن حدود یک سوم مساحت استان و بخشی از شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، اردل، لردگان، خانمیرزا، کیار و کوهرنگ را دربرگرفته است.

وی ادامه داد: در استان ۹ منطقه تحت مدیریت محیط زیست استان که شامل ۶ منطقه حفاظت شده، یک اثر طبیعی ملی، یک پناهگاه حیات وحش و یک پارک ملی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار