رئیس آژانس امنیت اسرائیل (شاباک) در نامه‌ای به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم به او هشدار داده که «تروریسم یهودی» موجودیت اسرائیل را به خطر انداخته است.

طبق گزارش روزنامه هاآرتص، «رونن بار»، رئیس سرویس امنیتی شین‌بت (شاباک) در این نامه که خطاب به نتانیاهو، وزیران کابینه او و دادستان کل نوشته شده به شدت از افرادی که آنها «رهبران تروریست‌های یهودی» خوانده انتقاد کرده است. 

او در این نامه که روز پنجشنبه کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل آن را گزارش داد نوشته این افراد «می‌خواهند سیستم کنترلش را از دست بدهد و باعث لطمات غیرقابل توصیف به اسرائیل شود.»

رونن بار از بی‌کفایتی پلیس هم انتقاد کرده و نوشته کسانی که وارد چنین اقداماتی می‌شوند احساس می‌کنند از نوعی «حمایت پنهان» از سوی پلیس برخوردار هستند. 
اشاره این مقام صهیونیست به حملات خشن شهرک‌نشین‌ها به فلسطینی‌ها در کرانه باختری اشغالی است که مورد حمایت برخی از اعضای کابینه نتانیاهو از جمله «ایتمار بن‌گویر» قرار دارد. 

وی فعالیت گروه موسوم به «هیلتاپ یوث» را در فلسطین اشغالی تروریسم توصیف کرده است. این گروه، فعالان از ملی‌گرایان مذهبی هستند که معتقدند که فلسطینی‌ها «در حال تجاوز به سرزمین مقدس» هستند و بایستی اخراج شوند. 

رونن بار می‌نویسد: «جریان هیلتاپ یوث از مدت‌ها پیش به بستری برای فعالیت‌های خشن علیه فلسطینی‌ها تبدیل شده است. من هیچ‌گاه با استفاده از عبارت "جرائم ملی‌گرایانه" در این موارد موافق نبوده‌ام. کار آنها جرم نیست، چون آنها دارند از خشونت برای ارعاب و ایجاد هراس استفاده می‌کنند. کارشان تروریسم است.»

وی خاطرنشان کرده است: «اسمش جرم ملی نیست و ملی هم نیست، چون انجام این کار امنیت ملی را با خطر مواجه می‌کند.»

او گفته که فعالیت‌های تروریستی این گروه‌های یهودی از «فعالیت‌های مخفیانه به فعالیت‌های علنی و آشکار تبدیل شده است.»

رئیس شاباک با اشاره به وضعیت بغرنجی که رژیم اسرائیل در حال حاضر از لحاظ امنیتی با آن روبرو است خاطرنشان کرده که انجام این اقدامات ممکن است به گشوده شدن جبهه دیگری علیه اسرائیل منجر شود. 

او نوشته است: «لطمات به اسرائیل به ویژه در این برهه زمانی غیرقابل توصیف است... با موقعیتی حساس مواجهیم که احساس عدم حکمرانی را القا کرده و مشکلات جدیدی برای ایجاد اتحاد‌های منطقه‌ای لازم برای مقابله با محور شیعی ایجاد می‌کند.»

این مقام صهیونیست نوشته است: «عده‌ای می‌گویند که فعالیت‌های این گروه اجرای ایدئولوژی خاخام کاهان و مفهوم "شورش" وام گرفته از خاخام گینسبرگ است. هر دوی آنها معتقدند که تخریب ساخت‌های اجتماعی فعلی از ترمیم کردن آنها راحت‌تر است.»

وی اضافه کرده است: «این ایدئولوژی موافق فروپاشاندن ساختار‌های کشور برای تأکید بر انتخاب بین یهودیت و دموکراسی است: دو ارزشی که طبق فهم من تنها یکدیگر را تقویت می‌کنند. آنها بر اساس این جهان‌بینی حاضرند امنیت کشور و موجودیت آن را به خطر بیندازند و اعتماد عمومی نسبت به نهاد‌های کشور را تضعیف کنند.»

رئیس شاباک در بخش دیگری از نامه به ورود ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم به همراه صد‌ها نفر دیگر به محوطه مسجد الاقصی اشاره کرده است. او خاطرنشان کرده مشاهده چنین صحنه‌هایی می‌تواند اسرائیل را وارد خونریزی‌های گسترده کرده و «چهره‌اش در دنیا را به نحو غیرقابل تصوری» مخدوش کند. 

حضور بن‌گویر و بیش از ۱۸۰۰ اسرائیلی در محوطه مسجد الاقصی حدود ۱۰ روز پبش اعتراض گسترده فلسطینی‌ها، عربستان سعودی، اردن و مصر را به همراه داشت. بن‌گویر مدعی شده بود که یهودی‌ها باید اجازه عبادت در این مکان را داشته باشند.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار