جمعیت جوان آفریقا به سرعت در حال روی آوردن به زندگی شهری است و تا سال ۲۰۳۵ این قاره شش شهر با جمعیت بالای ۱۰ میلیون نفر خواهد داشت.

روزنامه اکونومیست در گزارشی  اعلام کرد که ۶ شهر آفریقایی تا یازده سال دیگر بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت خواهند داشت و جمعیت جوان این قاره با بیشترین سرعت به سمت شهرنشین شدن پیش می‌روند که انتظار می‌رود سبب افزایش رشد و پویایی شود.

به گزارش این روزنامه، شهر «لواندا» پایتخت آنگولا و شهر «دارالسلام» مرکز تجاری تانزانیا در آینده‌ای نزدیک به کلان‌شهر‌های «قاهره» «لاگوس» و «ژوهانسبورگ» با جمعیتی بالغ بر ۱۰ میلیون نفر خواهند پیوست. افزون بر این، آفریقا تا سال ۲۰۳۵ دارای ۱۷ منطقه شهری با بیش از ۵ میلیون نفر جمعیت و حدود ۱۰۰ منطقه دیگر با بیش از یک میلیون نفر جمعیت خواهد بود.

شهر‌های جوان و در حال رشد آفریقا به عنوان منبع بی حد و حصر خلاقیت و نوآوری تلقی می‌شوند. اگرچه برخی از آنان نیز در سال جاری و در بحبوحه فساد، افزایش مالیات و کمبود شغل کانون اعتراضات بوده است. 

این گزارش بیان می‌کند شهرنشینی سریع آفریقایی‌ها که منجر به زندگی بیش از نیمی از آنان در شهر‌ها تا سال ۲۰۳۵ خواهد شد، ثروت، پویایی و فرصت‌های تجاری زیادی ایجاد خواهد کرد. با این حال، گزارش مذکور در ادامه هشدار می‌دهد: «ازدحام بیش از حد، سکونت گاه‌های غیراستاندارد، نرخ بیکاری بالا، خدمات عمومی ضعیف و قرار گرفتن در معرض تغییرات اقلیمی تنها برخی از چالش‌های عمده‌ای است که سیاستمداران این قاره باید به آن توجه کنند». 

پیش بینی می‌شود جمعیت شهری آفریقا تا سال ۲۰۳۵ به حدود ۱ میلیارد نفر برسد که این رقم در سال گذشته حدود ۶۵۰ میلیون نفر بود. انتظار می‌رود شرق آفریقا سریع‌ترین رشد جمعیت شهری را داشته باشد و پس از آن آفریقای مرکزی و غرب آفریقا قرار گیرند.

سازمان ملل تخمین می‌زند که جمعیت آفریقا در ۳۰ سال آینده تقریباً دو برابر خواهد شد و به ۲.۲ میلیارد نفر خواهد رسید. حدود ۷۰ درصد جمعیت این قاره زیر ۳۰ سال هستند.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار