رئیس اتحادیه فرش‌دستبافت اردبیل گفت: تولید فرش‌های دست‌بافت در اردبیل نسبت به پارسال، ۲۵ درصد کاهش یافته است.

یونس اصلانیان گفت: به دلیل تورم و رکود در بازار فرش دست‌بافت و تغییر سلیقه مردم با ظهور فرش‌های ماشینی و با توجه به قیمت بالای فرش‌های طبیعی، تقاضا برای این فرش‌ها کم شده و تبعا، میزان تولید نیز کاهش یافته که این مقدار ۲۵ درصد کمتر از پارسال است. 
رئیس اتحادیه فرش‌دستبافت اردبیل افزود: از دیگر دلایل مهم کاهش تولید فرش دست‌بافت، رکود بازار و قدرت خرید پایین جامعه است که تقاضا را در داخل کشور پایین آورده و همچنین عواملی مانند تحریم‌های صادراتی، میزان فروش فرش به کشور‌های همجوار را نیز به حداقل رسانده است.
او مهم‌ترین دلیل کاهش تولید و دلسردی بافندگان را تخصیص نادرست تسهیلات اعطایی عنوان کرده و گفت: بودجه خوبی برای حمایت از تولیدکنندگان فرش طبیعی وضع شده، اما مشکل اصلی در نحوه تخصیص و هدف‌مندی پرداخت آن است. 
اصلانیان بیان کرد: سهمیه تسهیلات فرش‌دست‌بافت مقدار خوب و قابل‌قبولی است، اما به دلیل پراکندگی مقدار آن و سپردن تسهیلات به ارگان‌های متعدد نظیر کمیته امام، سازمان بهزیستی، بنیاد برکت، بسیج سازندگی و .. اتحادیه به درستی نمی‌تواند نظارتی بر چگونگی تخصیص وام داشته باشد و ممکن است وام و تسهیلات به افرادی که واقعا نیاز به آن دارند، نرسد. 
او تصریح کرد: در جلسات متعددی که با استانداری و سازمان صنعت و معدن داشتیم، تلاش بر این شد تا با تمرکز بر چگونگی اعطای تسهیلات، بازرسی‌های پرداخت آن را به عهده متولی این امر سپرده و وظیفه خود در قبال تولیدکننده را به درستی انجام دهیم؛ لذا دغدغه ما شناسایی افراد واقعی و واجد شرایط است، اما باید اعتراف کرد که هم‌اکنون تنها ۵۰ درصد تسهیلات به افراد و کارگاه‌های واقعی نیازمند به آن پرداخت شده و نظارت به درستی انجام نمی‌شود.
رئیس اتحادیه فرش دست‌بافت استان اردبیل، خبر از کاهش تعداد بافندگان فرش در اردبیل داد و گفت: دلسردی و نبود انگیزه به دلایل مختلف باعث شده تا عده بسیاری از افراد، به شغل‌های دیگری روی آورده و آمار بافندگان فرش استان به ۳۷ هزار نفر کاهش یابد. 
اصلانیان افزود: ۶۰۰ کارگاه تولید فرش با پروانه کسب معتبر نیز در استان شناسایی شده و آماری از کارگاه‌های بدون پروانه وجود ندارد، اما تعداد آنها بالا بوده و این صنعت به دلیل سهولت مکان، در بسیاری از خانه‌ها نیز جریان دارد.
او ادامه داد: مزیت سهولت مکان تولید و مزایایی نظیر بیمه در صنعت فرش دست‌بافت باعث شده تا ۷۰ درصد بافندگان فرش را خانم‌ها تشکیل داده و مابقی، سهم آقایان باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.