«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با نخست‌وزیر چین در مسکو از «شکوفایی» روابط تجاری با چین استقبال کرد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با نخست‌وزیر چین در مسکو از «شکوفایی» روابط تجاری با چین استقبال کرد، آن هم در شرایطی که ۲ کشور شراکت خود را در مواجهه با تحرکات فزاینده غرب تقویت می‌کنند.

بر اساس گزارش کرملین، پوتین چهارشنبه در گفتگو با «لی چیانگ» نخست‌وزیر چین در مسکو گفت: «طرح‌ها و پروژه‌های مشترک روسیه و چین که در مقیاس بزرگ هستند، در زمینه‌های اقتصادی و بشردوستانه برای سال‌های طولانی ادامه خواهند داشت.»

لی، مقام شماره ۲ چین تحت رهبری «شی جین‌پینگ»، برای یک نشست سالانه با «میخائیل میشوستین» نخست‌وزیر روسیه به مسکو سفر کرده است؛ نشستی که بر همکاری اقتصادی و عملی چندجانبه متمرکز است، آن هم در شرایطی که کرملین همچنان به پکن برای مشارکت اقتصادی، در بحبوحه جنگ اوکراین، اطمینان دارد.

به گزارش رسانه‌های دولتی چین، نخست‌وزیر چین در سخنان خود به پوتین از تلاش‌های رهبر روسیه و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین برای «تزریق حرکت قوی» به «تعمیق روابط و همکاری‌های دوجانبه» تقدیر کرد.

به گزارش رویترز، سفر چهار روزه لی چیانگ که شامل توقف در بلاروس متحد روسیه هم می‌شود، اولین سفر یک مقام عالی‌رتبه چینی به روسیه از زمانی است که جنگ کرملین با اوکراین ابعاد جدیدی به خود گرفته است.

۲ هفته پیش روسیه با تهاجم نظامی غافلگیرکننده و مداوم نیرو‌های اوکراینی به منطقه مرزی کورسک روسیه مواجه شد. با این حال گزارش رسمی نشست لی چیانگ و میخائیل میشوستین که توسط وزارت خارجه چین منتشر شد، اشاره‌ای به جنگ در اوکراین نداشت.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، جزئیات بیشتری از گفت‌وگوی لی چیانگ و رئیس‌جمهور روسیه منتشر نشده است. با این حال لی چیانگ روز چهارشنبه گفت پکن آماده همکاری با روسیه برای تقویت همکاری عملی همه‌جانبه است.

بیانیه مشترک نشست ویژه چین و روسیه
در پی برگزاری بیست و نهمین نشست سران دولت روسیه و چین، طرفین در بیانیه مشترکی که امروز (پنجشنبه) منتشر کردند، با اشاره به تحرکات مداخله‌جویانه غربی‌ها به‌ویژه علیه اموال و دارایی‌های روسیه و استفاده از عواید آنها به نفع کی‌یف تاکید کردند، مسکو و پکن ابتکارات برای مصادره دارایی‌ها و اموال دولتی از سوی غرب را محکوم می‌کنند و به حق آنها برای اقدامات تلافی‌جویانه اشاره می‌کنند.

همچنین طرفین تاکید می‌کنند که تعهدات بین‌المللی در مورد مصونیت کشور‌ها و دارایی آنها، از جمله ارز‌های ذخیره دولتی، باید به شدت رعایت شود. در این بیانیه آمده است که کشور‌ها همچنین توافق کردند که تشکیل یک سیستم بازتر و بدون تبعیض روابط بین‌الملل تجاری و اقتصادی را ترویج کنند.

روسیه و چین همچنین برای توسعه کار در زمینه تولید و حمل و نقل نفت، گاز و زغال سنگ و همچنین حمایت از ساخت خطوط لوله نفت و گاز توافق کردند. آنها توافق کردند همکاری‌های چندجانبه را در زمینه اکتشاف، تولید، پردازش و حمل و نقل نفت، گاز (از جمله ال‌ان‌جی) و زغال سنگ تعمیق کنند.
حمایت از ساخت و بهره‌برداری پایدار از خط لوله‌های نفت و گاز روسیه-چین، ترویج همکاری در چارچوب پروژه‌های مایع‌سازی گاز طبیعی، توسعه همکاری در زمینه انرژی الکتریکی، کمک به پروژه‌های موجود و حمایت از توسعه پروژه‌های انرژی جدید، از جمله پروژه‌های فرامرزی صورت پذیرد.

آنها توافق کردند که مذاکرات در مورد به‌روزرسانی توافقنامه بین دولت روسیه و دولت چین در مورد ترویج و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری‌ها را با هدف تکمیل هر چه سریعتر و امضای توافقنامه تا پایان سال جاری ادامه دهند. این کشور‌ها همچنین قصد دارند از عملکرد روان کانال‌های تسویه تجاری اطمینان حاصل کنند و گفتگو بین سازمان‌های مالی و بانکی را تقویت کنند. آنها قصد دارند زیرساخت‌های پرداخت و تسویه را به‌ویژه با افتتاح حساب‌های کارگزاری و ایجاد شعب و بانک‌های تابعه در ۲ کشور تقویت کنند.

برچسب ها: روسیه ، چین ، گسترش روابط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار