وزیر امور خارجه ایران در نخستین مصاحبه خارجی خود تاکید کرد که به دنبال مدیریت تنش‌ها با واشنگتن و بازسازی روابط با کشور‌های اروپایی بر اساس یک سری شروط است.

سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه جدید ایران در اولین مصاحبه اختصاصی خود پس از کسب رای اعتماد از مجلس گفت که وزارت متبوعش بر اساس نقشه راه جامعی که بر اساس دانش عمیق او از ژاپن ساخته شده، روابط تهران و توکیو را در همه ابعاد تقویت و با توکیو برای رسیدگی مشترک به بحران منطقه همکاری خواهد کرد.

ژاپن می‌تواند در بخش انرژی، نفت و اقتصاد ایران جایگاه بیشتری داشته باشد

سفیر سابق ایران در ژاپن به کیودو نیوز گفت: من ظرفیت و توانایی‌های ژاپن را می‌شناسم. ژاپن می‌تواند در بخش انرژی، نفت و اقتصاد ایران جایگاه بیشتری داشته باشد.

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه ایران از شرکت‌های ژاپنی علاقمند به فعالیت در بخش نفت و انرژی استقبال خواهد کرد، گفت: ژاپن می‌تواند به میادین نفتی ایران بازگردد و به توسعه تولید نفت خود کمک کند.

به دلیل صد‌ها تحریم یکجانبه بر اقتصاد ایران، از جمله بانکی و تجاری، که توسط دولت آمریکا در دهه گذشته برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال شد، ژاپن مجبور شد بازار ایران را رها کند.

عراقچی بر این باور است که ایران و ژاپن با توانایی‌های متمایز و در عین حال مکمل خود، پتانسیل بسیار زیادی برای ایجاد یک مشارکت سودمند و پایدار در سراسر آسیا دارند.

وی گفت: در این راستا، گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران و ژاپن به عنوان یک انتخاب طبیعی و منطقی مطرح می‌شود. ما پیش‌بینی می‌کنیم که این همکاری در مسیر همکاری ثمربخش به شکوفایی ادامه دهد.

دولت جدید توسعه روابط با شرق آسیا را هدفی محوری می‌داند

عراقچی درباره اولویت‌های سیاست خارجی ایران در آینده با تاکید بر «جایگاه برجسته ژاپن» گفت: دولت جدید توسعه روابط با شرق آسیا را هدفی محوری می‌داند.

وزیر امور خارجه ایران در تشریح راهبرد خود برای تقویت روابط با ژاپن در شرایط تحریم‌های آمریکا که روابط عادی با جهان را مشکل می‌کند، گفت: در مواجهه با ابهامات جهانی و تحولات سریع، گشودن راه‌های جدید برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری ضروری است.  

او گفت: ما باید از موانعی که مانع منافع متقابل می‌شوند، عبور کنیم و نیاز‌های حیاتی خود را اولویت بندی کنیم. با ارزیابی جامع چشم‌انداز فعلی، می‌توانیم یک مشارکت سازنده برای پیشبرد پیشرفت و رفاه ملت‌ها ایجاد کنیم.

عراقچی در خصوص ابتکارات ژاپن در ارتباط با روابط تهران - واشنگتن در سال ۲۰۱۹، گفت: ایران و ژاپن پیوندی را ایجاد کرده‌اند که ویژگی آن دوستی، درک متقابل، احترام و اعتماد است. رهبری هر دو ملت از این پایه تزلزل ناپذیر قدردانی می‌کنند.

او گفت: این امر، ایران و ژاپن را قادر می‌سازد تا به طور مشترک به چالش‌های جهانی و منطقه‌ای با روحیه سازنده و خوش‌بینی مشترک رسیدگی کنند. من می‌گویم همیشه فضایی برای مشارکت در ابتکارات وجود دارد.

هدف حساس رفع تحریم‌ها را از طریق مذاکرات مورد تاکید قرار دادم

عراقچی که به دلیل روابط دوستانه خود با ژاپن شناخته می‌شود، از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ سفیر ایران در این کشور بود. وی در سفر شینزو آبه نخست‌وزیر فقید ژاپن به تهران در سال ۲۰۱۹ نقش مهمی را ایفا کرد.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: وزارت امور خارجه ایران به‌عنوان گامی تعیین‌کننده در راستای رفع تحریم‌های اقتصادی ایران و بازگشت آن به روابط تجاری عادی در جامعه بین‌المللی، به دنبال مدیریت تنش‌ها با واشنگتن و بازسازی روابط با کشور‌های اروپایی خواهد بود، اما به شرط کنار گذاشتن "رویکرد خصمانه" آنها و تلاش برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و رفع تحریم‌ها.

عراقچی خاطرنشان کرد: در سخنرانی سیاست خارجی خود در مجلس شورای اسلامی، هدف حساس رفع تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های یکجانبه را از طریق مذاکرات جدی، متمرکز و زمان‌دار و با رعایت اصول اساسی ملت مورد تاکید قرار دادم.

عراقچی، یک دیپلمات کهنه کار که به عنوان سفیر در فنلاند و استونی نیز خدمت کرده است، به عنوان معاون وزیر امور خارجه ایران و مذاکره کننده ارشد، نقشی حیاتی در نهایی کردن توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایفا کرد. در سال ۲۰۲۱، حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت، او را به عنوان مذاکره کننده ارشد ایران برای اجرای مذاکرات با هدف احیای توافق هسته‌ای که به طور رسمی به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک شناخته می‌شود، منصوب کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۵۷
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
ژاپن آره جایگاه داره برای بنزین و میعانات ولی پول نداره بده چون ابزار آمریکاست مثل اینکه تازه عراقچی را از جعبه در آوردند
آخرین اخبار