طبق سنت هر ساله، برادران عراقی از عصر روز بیستم ماه صفر، موکب‌های خود را جمع‌آوری می‌کنند و فقط موکب‌های ایرانی خدمات ارائه خواهند کرد.

مجید نامجو دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین حسینی با بیان اینکه حدود ۳ هزار موکب ایرانی در عراق و داخل خاک کشور با حداکثر ظرفیت فعالیت می‌کنند، گفت: خدمات‌دهی موکب‌های ایرانی تا ۳ روز پس از اربعین ادامه خواهد داشت.

مجید نامجو اظهار کرد: طبق سنت هر ساله، برادران عراقی که میزبانان اصلی اربعین هستند، از عصر روز بیستم ماه صفر، موکب‌های خود را جمع‌آوری می‌کنند، لذا برای جبران این خلاء، موکب‌های ایرانی تا ۳ روز پس از اربعین به زائران خدمات ارائه خواهند کرد.

وی افزود: در حالی که ۴ روز به اربعین حسینی مانده است، موکب‌های مستقر در مبادی مرزی، از یک سو با موج نخست بازگشت زائران و از طرف دیگر با اوج گرفتن زائران اعزامی به عراق مواجه هستند.

نامجو با بیان اینکه بیش از یک هزار و ۱۳۰ موکب در ایران به این دو موج زائران اربعین خدمات می‌دهند گفت: ۱۱۶ موکب در مهران، ۱۱۲ موکب در شلمچه، ۵۹ موکب در چذابه، ۳۰ موکب در خسروی، ۱۶ موکب در تمرچین، ۷۷۶ موکب در مسیر حرکت زائران و ۲۲ موکب در مرز‌ها فعال هستند.

وی ادامه داد: همچنین با همت خیران ایرانی هم اکنون ۱۰۴۹ موکب در کربلا، ۲۶۲ موکب در نجف اشرف، ۵۷ موکب در کاظمین، ۳۹ موکب در سامراء، ۳۹۸ موکب در مسیر نجف به کربلا و ۱۴ موکب در سایر مکان‌های عراق به زائران خدمات می‌دهند. 

نامجو با بیان اینکه برآورد می‌شود امسال تعداد زائران ایرانی اربعین حسینی به حدود ۵ میلیون نفر برسد، اظهار داشت: کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین حسینی با همت خیران و موکب‌های ایرانی، «۲۷ میلیون نفر روز» ظرفیت اسکان پیش‌بینی کرده است.

وی شکل‌گیری موکب‌های ایرانی در کنار اجرای طرح‌های توسعه‌ای در اعتاب مقدسه را از ثمرات مکتب شهید سلیمانی دانست و گفت: با اتمام طرح توسعه حرم مطهر علوی مزین بنام صحن حضرت زهرا (س) در نجف اشرف، این محل در اربعین امسال همچون سنوات گذشته، روزانه پذیرای حدود ۱۰۰ هزار زائر است.

دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین حسینی افزود: در محل اجرای فاز نخست طرح توسعه حرم مطهر امام حسین (ع) مزین بنام صحن و شبستان حضرت زینب (س) که اکنون در مرحله نماکاری است نیز چندین موکب با ظرفیت اسکان حدود ۶۰ هزار زائر برپا شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.