صالحی گفت: رژیم صهیونیستی با شقاوتی که درون خود داشت در تلاش بود تا حماس را از بین ببرد، اما با گذشت یکسال نتوانست به این هدف دست یابد.

حمید صالحی، عضو هیات علمی دانشگاه و کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره مذاکرات صلح حماس گفت: مذاکرات صلح حماس را باید از چند منظر مورد تحلیل قرار داد. افکار عمومی جهان به بایدن فشار آورد و بایدن نیز متعاقبا به رژیم صهیونیستی این فشار را آورد تا مذاکرات صلح پیش برود. رژیم صهیونیستی با شقاوتی که درون خود داشت در تلاش بود تا بر حماس سلطه پیدا کند و آن را از بین ببرد با این حال شاهد بودید که با گذشت یکسال نتوانست به هیچ یک از اهداف خود دست یابد؛ نه تنها حماس تسلیم نشد بلکه این همه جنایاتی که در نوار غزه انجام داده‌اند به نتیجه نرسیده است.

وی ادامه داد: در مذاکرات اخیر هم شرط حماس این است که صرفا در پی تضمین نیست بلکه به دنبال آتش‌بسی گسترده و فراگیر است؛ چرا که رژیم صهیونیستی همزمان با مذاکره، بمباران مناطق مختلف غزه را نیز دنبال می‌کند و آمریکا نیز همزمان ده‌ها میلیارد دلار برای کشتار مردم مظلوم غزه به اسرائیل گسیل می‌کند.

صالحی افزود: این دوگانگی و بی قانونی رژیم اسرائیل را نشان می‌دهد. در این مذاکرات حماس حضور ندارد و طرفین مذاکره تامین کننده منافع حماس نخواهند بود و به نوعی می‌توان گفت که نمادین است، اما برای شروع، ضربه مهلکی به زیاده خواهی‌های نتانیاهو خواهد بود.

کارشناس مسائل سیاست خارجی اضافه کرد: معتقدم با حالت تعلیقی که ایران برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرده و بعد از دو هفته اسرائیل را به حالت ترس فرو برده، با یک تیر دو نشان زدیم؛ ابتدا اینکه در میان مذاکرات وارد حمله نظامی نشدیم تا بگویند ایران مذاکرات را به بن‌بست رساند و این بهانه را از دست حامیان رژیم صهیونیستی گرفتیم. دوما با این تعلیقی که صورت گرفته است رژیم صهیونیستی در آماده باش کامل قرار دارد و همین امر نیز اقتصاد، کشاورزی، پرواز‌ها و ... اسرائیل را به شدت با مشکل مواجه کرده است؛ در شرایط جنگی انتظار برای حمله از خود حمله سخت‌تر است و این را ما در جنگ هشت ساله خود نیز شاهد بودیم.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این منتظر به پایان رسیدن اربعین نیز هستیم؛ چرا که در این مراسم حدود ۱۵ میلیون شیعه حضور دارند و با توجه به دیوانگی رژیم صهیونیستی ممکن است خطر جنایتی آنها را تهدید کند. با توجه به ترور شهید هنیه احتمالا پاسخ ایران صرفا قدرت‌نمایی نخواهد بود بلکه با تعللی که صورت گرفته است احتمال یک حمله قوی از سوی ایران وجود دارد. لازم است یادآوری کنیم که جنگ جهانی اول با ترور یک مقام اتریشی آغاز و باعث کشته شدن صد‌ها هزار نفر شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
صددرصد صحیح تجزیه و تحلیل
آخرین اخبار