یک مطالعه جدید نشان داده است که قطب جنوب مقداری از وزن خود (یخ) را از دست داده و این موضوع باعث شده تا کمی از سطح اقیانوس بالا برود.

محققان می‌گویند که این فرآیند در آینده تأثیر زیادی بر افزایش سطح آب دریا‌ها خواهد داشت.

ناتالیا گومز متخصص حوزه یخ شناسی در دانشگاه مک گیل می‌گوید: با توجه به زندگی حدود ۷۰۰ میلیون نفر در مناطق ساحلی و برآورد هزینه‌های بالقوه افزایش سطح دریا به تریلیون‌ها دلار تا پایان قرن، درک تأثیر دومینوی ذوب یخ‌ها در قطب جنوب بسیار مهم است.

در چند سال گذشته، حجم یخ در قطب جنوب کاهش یافته است.

در این مطالعه، تیم تحقیقاتی گوشته زمین را در زیر ورقه یخی قطب جنوب بررسی کردند و دریافتند که در برخی مناطق کلیدی نرم و انعطاف پذیر (اسفنجی) است.

داده‌های لرزه‌ای نشان داد که این سطح بالای انعطاف‌پذیری، ارتفاع سریع غیرمنتظره‌ای از کف ایجاد می‌کند.

تری ویلسون، زمین شناس در دانشگاه ایالتی اوهایو، می‌گوید: اندازه گیری‌های ما نشان می‌دهد که زمین جامد که پایه یخ قطب جنوب را تشکیل می‌دهد، به سرعت در حال تغییر شکل است.

سپس این تیم از مدل سازی سه بعدی برای شبیه سازی افزایش ارتفاع سطح دریا به دلیل تغییر توده خشکی قطب جنوب در سناریو‌های مختلف استفاده کرد.

به نظر می‌رسد که پایین نگه داشتن سطح گرمایش منجر به ارتفاع سطح دریا تا ۱.۷ متر تا سال ۲۵۰۰ می‌شود، اما اگر گرمایش جهانی به افزایش بی وقفه ادامه دهد، سطح آن می‌تواند تا ۱۹.۵ متر افزایش یابد.

محققان توضیح دادند که عقب نشینی سریع پوشش یخی منجر به جریان بیشتر آب به اقیانوس‌ها می‌شود.

راب دکونتو، یخ‌شناس دانشگاه ماساچوست، می‌گوید: این مطالعه نشان‌دهنده پیشرفتی در توانایی ما برای پیش‌بینی بهتر اثرات تغییرات آب و هوایی بر افزایش سطح دریا‌ها است.

وی افزود: مطالعه ما از یافته‌های جدید حمایت می‌کند، مبنی بر اینکه جزایر با عرض کم و مکان‌های ساحلی که قبلاً تحت تأثیر افزایش سطح دریا قرار گرفته‌اند، بدون توجه به سناریوی از دست دادن یخ، شاهد ارتفاع در سطح دریا به میزان بیشتر از حد متوسط خواهد بود.

در همین حال، محققان هشدار می‌دهند که هنوز ابهامات زیادی در این مدل وجود دارد، به ویژه آن که داده‌های لرزه‌ای از غرب قطب جنوب وجود ندارد.

این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شد.

منبع: ScienceAlert

برچسب ها: قطب جنوب ، ذوب شدن یخ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار