به گفته متخصصان مردان عامل ۳۰ تا ۵۰ درصد موارد ناباروری هستند.

دکتر آرتور بوگاتیرف، متخصص اورولوژی و آندرولوژی به این نکته اشاره می‌کند که ناباروری مشکلی است که مردان نیز از آن رنج می‌برند و مردان عامل ۳۰ تا ۵۰ درصد موارد ناباروری هستند.

به گفته وی، یکی از عوامل اصلی ناباروری مردان واریکوسل است که باعث گرم شدن بیضه‌ها و اختلال در تشکیل اسپرم می‌شود.

بیماری‌های مقاربتی مانند سوزاک، کلامیدیا و سیفلیس نیز می‌توانند باعث آسیب به اندام‌های تناسلی مرد، ضعیف شدن اسپرم و کاهش تعداد آن ها شوند. بیضه نزول نکرده نیز تغذیه و گرمای کافی دریافت نمی‌کند که ممکن است منجر به تشکیل اسپرم ضعیف شود.

اختلالات هورمونی همچنین می‌توانند باعث ناباروری مردان شوند؛ زیرا سطح پایین تستوسترون یا سایر هورمون‌ها منجر به عدم تعادل هورمونی می‌شود که بر عملکرد تولید مثل نیز تأثیر می‌گذارد. ناهنجاری‌های مادرزادی در دستگاه تناسلی نیز ممکن است یکی از دلایل ناباروری مردان باشد. از دیگر علل ناباروری مردان می‌توان به سیگار کشیدن و استعمال مواد مخدر اشاره کرد، زیرا بر اسپرم تأثیر منفی می‌گذارند.

به گفته این پزشک فاکتور‌های شغلی باید در نظر گرفته شوند؛ زیرا کار با فلزات سنگین، سموم دفع آفات و تشعشعات می‌تواند منجر به اختلال در مردان شود.

وی می‌گوید: علاوه بر این، علت ناباروری می‌تواند افزایش سن، استرس و تغذیه نامناسب باشد؛ زیرا با افزایش سن فعالیت اسپرم‌ها کاهش می‌یابد که باعث افزایش ریسک ناباروری می‌شود. کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز بر کیفیت اسپرم تاثیر منفی می‌گذارند، بنابراین رژیم غذایی باید متعادل باشد.

او می‌افزاید: ناباروری حکم اعدام نیست؛ زیرا تشخیص و درمان به موقع می‌تواند شانس باردار شدن را افزایش دهد. بنابراین، من به مردان توصیه می‌کنم که سبک زندگی سالم را دنبال کنند. سیگار و مواد مخدر را ترک کنند، رژیم غذایی متعادلی داشته باشند و ورزش کنند، معاینات پیشگیرانه داشته باشند و البته با مشاهده اولین علائم ناباروری با پزشک مشورت کنند.

منبع: Gazeta.Ru

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.