رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: بنابر آمار ۴ میلیون راس دام سبک آماده عرضه در ایام اربعین است که براین اساس کمبودی نداریم.

منصور پوریان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به شرایط  پیک مصرف و افزایش تعداد موکب های اربعین، اما بدلیل تامین‌ مناسب گوشت های گرم، منجمد و گوشت مرغ، هیچ گونه نوسان قیمتی در بازار نداریم.

به گفته او، اکنون بازار در شرایطی قرار دارد که کالا به وفور موجود است که این امر بیانگر شرایط مساعد عرضه گوشت داخلی و وارداتی است.

پوریان ادامه داد: علی رغم فراوانی دام داخل، اما عمده درخواست ها سمت گوشت منجمد و حتی مرغ است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام از انباشت دام روی دست دامداران خبر داد و گفت: در حال حاضر شرایط در بخش دام به گونه ای است که در این فصول از سال با افزایش عرضه و کاهش تقاضا روبرو بودیم که قیمت بالای دام، یکی از مبحث هایی که باعث شده دام داخلی تقاضای چندانی نداشته باشد چراکه فاصله قیمت گوشت های تنظیم بازار و وارداتی  با داخلی بسیار چشمگیر است که در نهایت این امر گرایش به سمت گوشت های وارداتی را افزایش داده است.

ازدیاد عرضه دام عامل اصلی تعادل قیمت در بازار

 او با بیان اینکه شرایط دام و گوشت در بخش ذخایر و داشته هایمان بالاست، افزود: با توجه به نزدیک شدن به ایام اربعین و افزایش موکب ها در مرز شلمچه و چذابه، اما افزایش عرضه گوشت حتی در موکب های عراق باعث شده نوسان قیمتی در بازار نداشته باشیم‌.

پوریان با بیان اینکه گستردگی دام منجر به رکود بازار شده است، گفت: بنابر آمار جمعیت دام سبک آماده کشتار ۴ میلیون راس و بخش گوساله ۲۰۰ هزار راس است، از این رو  گستردگی عرضه و جمعیت بالای دام منجر به اشباع بازار و کاهش قیمت شده است.

مشکلی در عرضه دام و گوشت نداریم

 این مقام مسئول قیمت کنونی هرکیلو دام سبک را ۲۵۰ تا ۲۷۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: بنابر آمار قیمت تمام شده گوسفند بالای ۳۰۰ هزار تومان و گوساله ۲۹۰ هزار تومان است که به سبب گستردگی عرضه قیمت کاهش یافته است که این امر به نفع تولیدکننده نیست‌.

رئیس شورای تامین کنندگان دام ادامه داد: در حال حاضر تولید و جمعیت دام سبک بالاست که با نزدیک شدن به فصل پاییز و پیک زایش بر این میزان افزوده می شود، گفتنی است در سنوات گذشته بیشترین دامی که در ایام‌محرم و صفر عرضه می شد،دام ضعیف بودند، اما امسال به خاطر تالیف خوب دام ها چاق هستند که این امر بیانگر رشد وزنی مناسب است.

 به گفته او، با توجه به سبد متنوع گوشت، در این ایام‌تقاضا برای گوشت های منجمد و تنظیم بازار و گوشت مرغ بالاست، لذا به سبب شرایط مساعد تامین مشکلی در عرضه نداریم.

پوریان ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی صنعت دامی و اقتصادی به نظر می‌رسد دولت باید برای تنظیم بازار گوشت قرمز به واردات گوشت منجمد و گرم و همچنین واردات دام زنده پایه پروار ادامه دهد تا این محصول با قیمت‌های مناسب در بازار عرضه شود.

او گفت: در کنار عرضه گوشت داخلی، تامین و واردات گوشت منجمد و گرم و تامین دام‌های پرواری تولید و عرضه منظم گوشت مرغ، موجب تنظیم بازار این محصول شده است، زیرا بخشی از مردم به سمت مصرف گوشت مرغ روی آورده‌اند؛ بنابراین افزایش بخشی از مصرف به سمت گوشت مرغ، موجب تعادل بازار گوشت قرمز در کشور شده است.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار