دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه نسبت به دستورات مکرر تخلیه مناطق غزه توسط رژیم صهیونیستی هشدار داد و از کشور‌های جهان خواست این رژیم را تحریم و حمایت از آن را متوقف کنند.

دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه امروز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: دستورات مکرر تخلیه غیرقانونی مناطق غزه که توسط رژیم صهیونیستی صادر می‌شوند از جمله درخواست صبح امروز چهارشنبه از همه ساکنان غیرنظامی از جمله آوارگان در بلوک‌های ۱۲۹ و ۱۳۰ مناطق «المحطه» و «دیر البلح» در جنوب غزه برای ترک این مناطق نشان می‌دهد که تل‌آویو برای گسترش حمله خود به دیرالبلح تلاش می‌کند. این درحالی است که جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر که اکثر آنها از شمال و جنوب غزه آواره شده‌اند در دیرالبلح هستند.

طبق گزارش خبرگزاری شهاب، در بیانیه این دیده‌بان آمده است: کاهش آنچه ارتش رژیم اشغالگر آن را «منطقه بشردوستانه» می‌نامد با هدف قرار دادن مناطق وسیعی در آنجا همراه با تخلیه غیرقانونی نشان می‌دهد که اسرائیل به دنبال جمع کردن نزدیک به دو میلیون نفر در یک منطقه کوچک است؛ منطقه‌ای که اسرائیل همچنان مشغول کوچک کردن آن است به طوری که وضعیت تراکم در این منطقه در جهان بی سابقه است و این در زمانی رخ می‌دهد که آواره‌ها جایی برای چادر زدن ندارند.

در این بیانیه آمده است: بسیاری از موسسات بشردوستانه محلی و بین‌المللی در دیرالبلح مستقر هستند و تشدید حمله به این شهر بخشی از فعالیت‌های بشردوستانه را در خطر توقف قرار می‌دهد که به معنای خطرات بیشتر برای جان ساکنان نوار غزه است. ارتش اسرائیل پیش از این اعلام کرده بود که عملیات نظامی خود را در نوار غزه به پایان رسانده است، اما گسترش عملیات به سمت دیرالبلح و تخریب مناطق مسکونی در رفح و شهر حمد و القراره در خان یونس شاهدی بر تلاش اسرائیل برای نابودی کامل نوار غزه و از بین بردن هرگونه احتمال حیات در آن، چه در حال حاضر و چه در آینده است.

این دیده‌بان اعلام کرد: هواپیما‌های اسرائیل روز سه شنبه ساختمان‌های زیادی در شهر غزه از جمله هتل «الجزیره» را بمباران کردند. این اقدام علیرغم پایان یافتن عملیات نظامی در این منطقه و نابودی بیشتر آنها در حملات و بمباران‌های هوایی انجام شده است. ارتش اشغالگر همچنان به بمباران پناهگاه‌هایی که در مدارس شهر غزه ایجاد شده، ادامه می‌دهد. بمباران و تخریب مدارس بر سر آوارگان و بمباران ساختمان‌ها و گسترش عملیات نظامی در مناطق مملو از آوارگان، توجیه واقعی ندارد و فاقد ضرورت نظامی است.

این دیده‌بان تاکید کرد: بمباران‌های اسرائیل و دستورات تخلیه غیرقانونی نشان دهنده وجود یک سیاست روشن با هدف از بین بردن امنیت در کل نوار غزه و محروم کردن فلسطینی‌ها از سرپناه یا ثبات و آرامش، حتی به طور موقت است.

این دیده‌بان هشدار داد: عملیات نظامی کنونی اسرائیل در نوار غزه نشان می‌دهد که آنچه در حال وقوع است تلاشی برای تحکیم اشغالگری و حفظ آن در نوار غزه است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز با اظهارات خود مبنی بر عدم عقب نشینی از محور‌های فیلادلفیا و نتزاریم، علیرغم همه فشار‌ها این را تأیید کرد. همه این کار‌ها با چراغ سبز آمریکا انجام می‌شود.

دیده‌بان حقوق بشر اروپا مدیترانه تاکید کرد: غیرنظامیان در نوار غزه بهای حملات نظامی اسرائیل را می‌پردازند؛ حملاتی که نقض شدید قوانین بشردوستانه بین‌المللی به ویژه درباره اصول تمایز، تناسب و ضرورت نظامی است. ما از همه کشور‌ها می‌خواهیم تا با اعمال تحریم‌های مؤثر علیه اسرائیل، به مسئولیت‌های بین‌المللی خود عمل کنند و هرگونه حمایت سیاسی، مالی و نظامی و همکاری‌ها از جمله انتقال تسلیحات به اسرائیل و مجوز‌های صادرات و کمک‌های نظامی را فورا متوقف کنند، در غیر این صورت، این کشور‌ها در جنایات انجام شده در نوار غزه، از جمله جنایت نسل کشی، شریک خواهند بود.

این دیده بان تاکید کرد: اگر حمایت و مشارکت آمریکا و سکوت اکثریت کشور‌های جهان نبود این تشدید جنایت نسل کشی اتفاق نمی‌افتاد. کشور‌های جهان باید به مسئولیت خود عمل کرده و گام‌های عملی برای حفاظت از غیرنظامیان بردارند. ما از دادگاه کیفری بین‌المللی می‌خواهیم به تحقیقات درباره تمامی جنایات اسرائیل در نوار غزه ادامه دهد، دامنه تحقیقات را در مورد مسئولیت کیفری فردی این جنایات گسترش دهد تا همه مسئولین این جنایات را شامل شود و همچنین دستور بازداشت آنها را صادر کند و با جنایت‌های اسرائیل به عنوان جنایت نسل کشی برخورد کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار