رایزن بازرگانی ایران در ازبکستان گفت: سال گذشته میلادی حجم تجارت دو کشور بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بود.

رحمت الله خرمالی در نشست سازمان توسعه تجارت از ازبکستان به‌عنوان پرجمعیت‌ترین کشور‌های آسیای میانه یاد کرد و گفت: صادرات ایران به ازبکستان در ۳ ماه نخست سال جاری رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرد و این کشور در جایگاه پنجم مقاصد صادارتی ایران در بین کشور‌های CIS قرار دارد.

او ادامه داد: سال گذشته میلادی حجم تجارت دو کشور بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بود.

خرمالی با برشمردن عمده محصولات صادراتی ایران به ازبکستان، گفت: مزیت‌های تجاری ایران برای ازبکستان شناسایی شده است؛ صنایع شیمیایی (سود سوز اور-منو اتیلن گلایکول-پلی استایرن)، محصولات کشاورزی، سیب‌درختی، خوراک آبزیان، پسته، پرتقال، انواع محصولات پلیمری (انواع پلی اتیلن‌های خطی و انواع کامپاند‌های پلمیری)، صنایع ماشین‌سازی، محصولات ساختمانی و فولاد از ایران به ازبکستان صادر شد.

خرمالی از هدف‌گذاری صادرات یک میلیارد دلاری ایران به ازبکستان خبر داد و افزود: یکی از برنامه‌های مهم دو کشور نهایی‌سازی اقلام موافقت‌نامه تجارت ترجیحی است که امیدواریم این مهم به‌زودی نهایی شود تا نتایج آن را در رشد تجارت خارجی مشاهده کنیم.

وی با اشاره به تشکیل اولین کمیته حمل و نقل مشترک بین معاونان دو وزیر راه و شهرسازی و وزارت ترانسفورت ازبکستان، گفت: نقشه راهی برای این کار تدوین شده که امیدواریم با تشکیل کابینه جدید در دولت چهاردهم، مقدمات نهایی‌سازی امضای این سند نیز در دستور کار قرار بگیرد، همچنین توسعه همکاری دو کشور در ایجاد شرکت‌های مشترک حمل و نقلی در بنادر جنوبی کشورمان نیز نقشی مهم در تسهیل جابجایی کالا بین دو کشور ایفا خواهد کرد.

رایزن بازرگانی ایران در ازبکستان درباره مزیت‌های ازبکستان به ایران، گفت: ظرفیت‌های ازبکستان برای ایران می‌توان به عنوان مکملی برای اقتصاد ایران در نظر گرفته شود. این کشور یکی از ۵ کشور جهان در زمینه طلا بوده و در زمینه تکمیل زنجیره محصولات نساجی و کشاورزی می‌توان از ظرفیت این کشور بیشتر بهره‌مند شویم. همچنین می‌توانیم به صورت ویژه در بخش معدن و صنعت همکاری کنیم.

وی با تاکید بر جایگاه مناسب ازبکستان در حوزه معدن به‌ویژه محصولاتی، چون مس، مولیبدن و فلزات کمیاب، گفت: ایران و ازبکستان می‌توانند در حوزه معدن سرمایه‌گذاری‌های مشترکی بایکدیگر تعریف کنند.

خرمالی با اشاره به ترسیم استراتژی ۷ ساله ازبکستان در افزایش حجم تولید ناخالص ملی به ۱۶۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰، گفت: ازبکستان در زمینه‌های مختلف اعم از بخش انرژی، خودروسازی، جاده‌سازی، معدن، کشاورزی و صنایع شیمیایی استراتژی‌های ویژه‌ای را تعریف کرده است و با توجه به اینکه ما توانمندی‌های خوبی در این زمینه‌ها داریم، شرکت‌های ایرانی می‌توانند در آنجا به صورت سرمایه‌گذاری مشترک و هم به صورت چندوجهی با شرکت‌های مختلف ازبکی و خارجی به عنوان شریک سوم در پروژه‌های آنها مشارکت کنند و در این بازار حضور خود را افزایش دهند.

رایزن بازرگانی ج. ا ایران در ازبکستان با تاکید بر اینکه شرکت‌های ایرانی بیشتر به دنبال صادرات و واردات صرف کالایی هستند، ادامه داد: رقبای ما در این خصوص رویه خود را تغییر داده‌اند، چون الگوی فکری ازبکستان نسبت ۸ سال گذشته با آمدن رئیس جمهور جدید تغییر کرده است آنها به‌دنبال جذب سرمایه‌گذاری هستند.

او گفت: ازبکستان تقریبا از سال ۲۰۱۸ وزارت سرمایه‌گذاری و صنعت تجارت را تشکیل داده و تمرکز بر جذب سرمایه‌گذاری در این کشور را در دستور کار خود قرار داد. اگر ما نیز بتوانیم از طریق شرکای خارجی، بخشی از توان خود روی مقوله سرمایه‌گذاری در ازبکستان متمرکز کنیم، بدون تردید جایگاه کشور عزیزان ایران نیز در نمایه تجارت خارجی این کشور دوست و برادر ارتقاء می‌یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار