رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به مرغوبیت عسل در استان گفت: بیش از ۸۰ درصد عسل تولیدی استان مربوط به شهرستان‌های مهریز و تفت است.

محمد علی حاتمی زاده ضمن گرامیداشت روز جهانی عسل (۳۱ مردادماه ) افزود: به رغم اینکه استان یزد، کویری، خشک و کم بارش است ولی در دامنه های قله شیر کوه و کوهپایه های اطراف پوشش گیاهی با گونه های کمیاب مرتعی، مناطق نسبتا خوبی را برای پرورش زنبور عسل ایجاد کرده است ، لذا در مقطعی از سال ( اوخر زمستان تا اوایل تابستان ) در کوهپایه های اطراف شیرکوه پرورش زنبور عسل رونق دارد.

وی با بیان اینکه حدود ۶۸۳ نفر زنبوردار با ۹۵ هزار و ۶۲۱ کلنی زنبور عسل در استان فعالیت می کنند، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۴۹۷ تن عسل، ۴.۸ کیلوگرم ژله رویال، ۳۱۷ کیلوگرم گرده گل و ۵۱ کیلوگرم بره موم تولید شده است.

به گفته این مسئول با پیگیری های انجام شده توسط استان و وزارت جهاد کشاورزی مشکل بیمه، تسهیلات و نهاده های زنبوداران در حال بررسی بوده و در این خصوص اقداماتی صورت گرفته و انشالله در آینده نزدیک مشکلات مرتفع خواهد شد.

حاتمی زاده با اشاره به اینکه عسل یزد به استان های همجوار صادر میشود خاطر نشان کرد: عسل استحصالی در استان به دلیل گونه های خاص مرتعی، کوهستانی و کوهپایه ای در کویر همانند فرفیون ها (خشیر)، آویشن، گون، گاوزبان و مرزنگوش همچنین رطوبت حداقل ۱۷ درصد از عسلهای ممتاز ایران به حساب می آید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: عسل استحصالی از مراتع به علت رطوبت پائین، وجود گونه های مرتعی خاص ( فرفیون ها ) و نسبت قندها، از مرغوبترین عسل‌های کشور محسوب می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.