مدیرکل حج و زیارت استان کرمان گفت: ۹۸ هزار و ۲۴۹ نفر از استان کرمان برای پیاده روی اربعین در سامانه سماح ثبت نام کرده اند.

جلسه ستاد اربعین استان چهارشنبه با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان، معاونان سیاسی و عمرانی استاندار و اعضای کمیته‌های هفده‌گانه ستاد در محل سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری برگزار شد. 

حجت الاسلام و المسلمین علیدادی سلیمانی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان گفت: ارائه خدمات به موکب‌ها باید با هماهنگی ستاد اربعین انجام شود. 

وی افزود: کمک‌ها باید عمومی و رسمی باشند و هیچ موکب خاصی نباید جدا از دیگر موکب‌ها دیده شود. 

موکب‌ها از بودجه دولتی تأمین نمی‌شوند 

رحمان جلالی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان در این جلسه اعلام کرد: همه کمیته‌ها باید از امروز فعالیت خود را نسبت به روزهای قبل افزایش دهند. و با توجه به زمان اوج رفت و برگشت زائران اربعین، تمام فرمانداران باید در محل کار خود حضور داشته باشند و مرخصی‌ها لغو خواهد شد. 

وی تصریح  کرد: برای پیاده‌روی جاماندگان اربعین در هر شهر یک مسیر مشخص شده که در شهر کرمان مسیر بین حرم شهدای گمنام دانشگاه آزاد تا حرم امامزاده حسین (ع) جوپار تعیین شده است و  برنامه‌های گلزار شهدا برای اربعین طبق هماهنگی‌های قبلی برقرار خواهد بود و تمهیدات لازم برای امنیت و ترافیک مانند ایام تاسوعا و عاشورا انجام می‌شود. 

جلالی همچنین بر لزوم اطلاع‌رسانی در مورد محدودیت‌های ترافیکی و مسیرهای جایگزین تأکید کرد. 

وی در مورد ناوگان ریلی جابجایی زائران اربعین نیز گفت: یک رام قطار با ظرفیت ۵۵۰ نفر به مقصد خرمشهر انجام شده و در ۵ شهریور نیز بازگشت خواهد داشت و اولویت سفر با مسیر ریلی برای کسانی است که در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند و همچنین دو پرواز در استان افزوده شده است. 

جلالی گفت: راه‌اندازی موکب‌ها کار دلی و مردمی است و به هیچ عنوان از بودجه دولت تأمین نمی‌شوند و وظیفه دولت ایجاد بستر امنیت و زیرساخت‌ها است و استانداری به هیچ موکبی به صورت شرعی و قانونی کمک مالی نخواهد کرد.

سیدمصطفی آیت‌اللهی، معاون عمرانی استاندار کرمان با اشاره به تأمین سوخت ناوگان حمل و نقل زائران اربعین گفت: ۸ جایگاه ویژه برای تأمین سوخت خودرو‌ها در نظر گرفته شده است. 

وی افزود: کارت‌های سوخت آزاد و کارت‌های اربعین نیز در اختیار قرار گرفته و تمهیدات سوخت به صورت ویژه برای زائران پیش‌بینی شده و تاکنون هیچ مشکلی پیش نیامده است. 

موسوی در ادامه به اقدامات کمیته زیرساخت ستاد اربعین اشاره کرد و افزود: توجه بیشتری به اردوگاه شهید سلیمانی اهواز شده است.  و ۵ مخزن آب در محل تأمین و بروزرسانی و یک مخزن جدید ۵ هزار لیتری نیز نصب شده است. 

وی  تصریح کرد: از بابت آب مشکلی وجود ندارد و آب شیرین‌کن نیز هماهنگ شده و آماده نصب است. 

معاون عمرانی استاندار کرمان گفت: در رابطه با برق نیز تمام تمهیدات انجام شده و ترانس برق تامین و نصب شده است، بنابراین مشکلی در این زمینه وجود ندارد. 

محمدعلی ایرانمنش،  مدیرکل حج و زیارت استان کرمان نیز در این مراسم گفت: ۹۸ هزار و ۲۴۹ نفر آمار ثبت‌نام‌های اربعین در استان است که از این تعداد، حدود ۵۶ هزار ۷۸۲ نفر مرد و ۴۱ هزار و ۴۶۷ نفر زن هستند و  بیشترین خروجی از مرز شلمچه با ۶۳ هزار و ۵۷۱ نفر، مرز مهران با ۲۶ هزار و ۳۳۴ نفر و مرز خسروی با ۴ هزار و ۴۲۲ نفر بوده است. 

وی عنوان‌کرد: یک هزار و ۶۵۸ نفر از ناوگان هوایی و یک هزار و ۲۲ نفر از ناوگان ریلی کرمان استفاده کرده‌اند. 

 انجام بیش از ۸۰۰ سفر اتوبوسی برای اعزام زائران کرمانی

علی عبداللهی، سرپرست اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمان گفت: تاکنون ۸۲۵ سفر ناوگان اتوبوسی از استان کرمان برای اعزام زائران به مرز‌های اربعینی انجام و ۲۲ هزار و ۸۴۰ زائر منتقل شده‌اند. 

وی ادامه داد: تعداد سفر‌های برگشتی نیز از مرز‌های هدف بخصوص مرز شلمچه به مقصد کرمان، ۲۸۶ سفر بوده که ۴ هزار و ۳۴۵ مسافر را جابجا کرده‌اند. 

عبداللهی افزود: بیشترین اعزام زائران نیز از شهر‌های رفسنجان، کرمان و سیرجان بوده و امکان بلیت فروشی نیز به صورت دائم در سایت موجود است و افراد برای سفر برگشت امکان تهیه بلیت از سایت را دارند. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار