مودیان تا پایان ۳۱ مرداد مهلت داشتند که اظهارنامه‌های مالیاتی بهار امسال را تکمیل و ارسال کنند.

در حال حاضر اخذ مالیات به عنوان یکی از مهم ترین گام ها در توسعه و رونق کشور به شمار می رود و با توجه به آنکه در طی سال های گذشته ارسال و تکمیل اظهارنامه های مالیاتی الکترونیکی شده است بنابراین بخش عمده ای از مشکلات و درگیری های که مودیان مالیاتی با آن روبرو بوده اند برطرف شده است.

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور ۳۱ مردادماه آخرین مهلت اصلاح، تکمیل و استرداد اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بهار بوده و در این بازه زمانی باید حتما مودیان مالیاتی تمامی موارد مربوط به اظهارنامه مالیاتی از جمله تکمیل و اصلاح آن را اجرایی کنند.

بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، مهلت اصلاح، تکمیل و استرداد اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بهار ۱۴۰۳ روز چهارشنبه ۳۱ مردادماه پایان می یابد.

در همین زمینه پیش از این موحدی بک نظر سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور به باشگاه خبرنگاران گفته بود: باتوجه به بارگذاری اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره مالیاتی بهار سال ۱۴۰۳ موضوع ماده (۳) قانون تسهیل تکالیف مودیان در اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، مؤدیان نظام مالیات بر ارزش افزوده باید با مراجعه به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir نسبت به اصلاح، تکمیل و استرداد اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده به سازمان امور مالیاتی کشور به همراه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده دوره مالیاتی بهار تا پایان مرداد‌ماه اقدام کنند.

وی تاکید کرد: تاریخ ارسال و اصلاح اظهارنامه های مالیاتی تمدید نمی شود و مودیان موظف هستند تا ساعت ۲۴ امشب تمامی اظهارنامه های مالیاتی خود تکمیل کنند و این مدت دیگر تمدید نخواهد شد.

براساس این گزارش یکی دیگر از گام های بزرگی که سازمان امور مالیاتی کشور برداشته است مربوط به تعیین محل هزینه کرد مالیات خود است که در این زمینه  حمید بهزادی، دستیار مردمی سازی رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه گام های مهمی در حوزه اخذ مالیات و تعیین محل هزینه کرد آنها برداشته ایم گفت: در مدت کم توانستیم مقاومت ذهنی مردم را در مقابل مالیات دهی بشکنیم. 

۳۰ درصد مالیات کشور از  سوی۸۰۰ شرکت دولتی و خصولتی پرداخت می شود

بهزادی دستیار رئیس سازمان امور مالیاتی در مردمی سازی امور با بیان اینکه تمامی درآمدها از محل فروش نفت، مالیات، استقراض از صندوق توسعه، اوراق قرضه و... به یک محل واریز می شود و از آنجا هزینه می شود گفت: هفتاد درصد از بودجه ما عملکرد مرتبط با بودجه جاری است و این بودجه‌  ها در بخش حقوق و دستمزد هزینه می شود و طبق بررسی های صورت گرفته این منابع در پروژه های عمرانی کشور درصد کمی را به خود اختصاص می دهند.

وی اظهار کرد: برخی ظرافت ها در زمینه تولید محتوا در ارتباط با محل هزینه کرد مالیات ها وجود دارد. به طور مثال، مسئله نحوه هزینه‌کرد بخش‌های مختلف مالیات باید به طور دقیق عنوان شود. بخش مهمی از توسعه شهری به پشتوانه منابع حاصل از سهم شهرداری‌ها در مالیات بر ارزش افزوده به دست می‌آید که کسی از این موضوع خبری ندارد. 

وی  با اشاره به اینکه  در بررسی ها به این نتیجه رسیدیم که بخش زیادی از مالیات دریافتی از دولت است گفت: ۳۰ درصد از مالیات را ۸۰۰ شرکت پرداخت می کنند که عمدتاً دولتی و خصولتی هستند  بار اصلی مالیات بر دوش مردم نیست. تلاش کردیم این موضوع را برای مردم تبیین کنیم که دولت به دنبال اعمال فشار مالیاتی بر بخش خصوصی نیست و بیشترین سهم در پرداخت مالیات را شرکت های دولتی برعهده دارند و تمرکز اصلی نیز بر بخش غیرمولد اقتصاد متمرکز است. 

دستیار رئیس سازمان امور مالیاتی در مردمی سازی امور  تاکید کرد: یکی از رویکردهای مهم در زمینه مردمی‌سازی فرآیند مالیات، بحث مربوط به بیان گزارش مصارف به مردم بوده است. همچنین دخیل کردن مردم در نحوه هزینه‌کرد مالیات ذیل مودیان مشمول تبصره ماده ۱۰۰ بخش دیگری از فرآیند مردمی‌سازی نظام مالیاتی بوده است. حجم بسیار خوبی از منابع مالیاتی پرداختی مردم صرف توسعه زیرساخت‌های بیمارستانی شد که نشان از توجه ویژه حاکمیت در تخصیص مالیات در راستای بهبود رفاه حال مردم است.

۱۳۲۰ پروژه کشور توسط مالیات‌های اصناف تامین اعتبار شد

پیش از این محمد سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:  پس از ایجاد زمینه انتخاب محل مصرف مالیات توسط پرداخت‌کنندگان مالیات، ۱۳۲۰ طرح و پروژه بطور کامل توسط مردم از این مسیر تامین اعتبار شد.

 براساس این گزارش  مالیات جزء مهم ترین منابع درآمدی دولت ها محسوب شده  و جایگاه ویژه‌ای  در بودجه کشورهای پیشرفته دارد. در این کشورها به شدت با فرار مالیاتی مقابله می شود. مالیات مبنایی برای ایجاد عدالت اجتماعی، اداره کشور و پیشبرد پروژه های عمرانی و توسعه ای کشورهاست.

متأسفانه طی سال های طولانی ما به درآمدهای نفتی وابسته شده ایم و اقدامات اساسی در راستای برداشتن تکیه از نفت و رفتن به سمت استفاده از درآمدهای مالیاتی نداشته ایم. در دولت سیزدهم عزم جدی برای دریافت مالیات حقه از همگان در دستور کار قرار گرفت.

بر اثر اقداماتی که طی سه سال گذشته در زمینه دریافت مالیات عادلانه به اجرا گذاشته شد، درآمدهای مالیاتی دولت تا حد قابل توجهی بالا رفت. از این درآمدها برای افزایش ارائه خدمات به مردم استفاده شد. بخشی از درآمدها به حوزه بهداشت و درمان رفت و در تکمیل پروژه های ناتمام، کمک هزینه درمان بیماری های خاص و بهره برداری از تخت های بیمارستانی مورد استفاده قرار گرفت. بخشی از آن نیز به شهرداری ها اختصاص یافت تا برای افزایش سطح ارائه خدمات به مردم مورد استفاده قرار گیرد.

خبرنگار:محبوبه کباری 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار