خط‌کشی در بازار اصفهان یکی از اقداماتی است که نه تنها به حفظ حریم آن کمک می‌کند بلکه جلوی سد معبر برخی از کسبه متخلف را می‌گیرد.

پیشخوان‌های خارج از مغازه و لباس‌های آویزان در محوطه بازار علاوه بر بدمنظر کردن بازار تاریخی اصفهان، موجب مزاحمت برای شهروندان و رهگذران شده است، زیرا برخی از فروشندگان و مغازه‌داران با این تصور که معابر عمومی می‌تواند مکانی برای عرضه کالا‌های آنها باشد اقدام به قراردادن اجناس خود در پیشخوان مستقر در مسیر بازار می‌کنند که علاوه بر اِشغال کردن بخشی از گذر بازار و ایجاد سد معبر به حقوق دیگر شهروندان نیز تعدی می‌شود.

خطر آتش‌سوزی و وجود مواد اشتعال‌زایی همچون پارچه و پنبه از جمله تهدید‌های موجود در بازار اصفهان است که ایجاد سد معبر، نگرانی‌های موجود درباره آن را زیاد کرده، زیرا در صورت وقوع حریق احتمالی در بازار، نیرو‌های امدادی به‌دلیل وجود این وسایل در محل تردد، نمی‌توانند از گذر بازار عبور و به‌درستی امدادرسانی کنند.

از سوی دیگر شهروندان نسبت به این مساله معترض هستند و عنوان می‌کنند هنگام عبور از بازار به وسایل اضافی مغازه‌ها برخورد کرده و فضای نفس‌گیری برای تردد در بازار ایجاد شده است؛ شهروندان اصفهان و همچنین گردشگران تاکید دارند که باید تدبیری برای رفع این حجم از بی‌نظمی در بازار اتخاذ شود.

این در حالی است که با استناد به تبصره یک بند ۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها مبنی بر ممنوع بودن سد معبر عمومی و اِشغال پیاده‌رو‌ها و استفاده غیرمجاز از فضای میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب، سکنی یا هر عنوان دیگری، شهرداری مکلف به جلوگیری از ایجاد سد معبر و اقدام برای رفع موانع موجود و آزاد کردن معابر و اماکن شهری است.

در این پیوند، از ماه گذشته طرح «خط‌کشی زرد رنگ» به نشانه هشدار در بازار اصفهان با عنوان «مقابله با سدمعبر» اجرا شد و عوامل تشخیص مزاحمت منطقه سه شهرداری اصفهان با همکاری نیروی انتظامی نظارت بر چیدمان پیشخوان‌ها و ورودی مغازه‌های بازار را آغاز کردند.

برخی از کسبه با اجرای طرح خط‌کشی بازار موافق نیستند و درباره ورود مراجع قضایی به این موضوع گلایه‌مندند، زیرا معتقدند مغازه‌های آنها کوچک است و جای کافی برای چیدمان اجناس خود ندارند یا خط‌کشی زرد رنگ با فاصله (عرض) بسیار کمی از مغازه‌ها کشیده شده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان  گفت: حریم بازار اصفهان در چند سال گذشته به‌وسیله برخی از کسبه اِشغال شده است و خودرو‌های امدادی در مواقع بحران یا حادثه نمی‌توانند به بازار وارد شوند در صورتی که باید بتوانند در کمترین زمان به محله حادثه برسند.

منصور شیشه‌فروش با اشاره به ۵۲ حادثه حریق در صنوف مختلف اصفهان از جمله مبل فروشی و لوازم خانگی از ابتدای امسال تاکنون، اضافه کرد: حادثه اخیر در کوچه مشیر اصفهان نمونه‌ای بارز از این حوادث بود که در عرض کم کوچه و بازار رخ داد.

وی ادامه داد: اگر این اتفاق در روز غیر تعطیل رخ داده بود قطعا با خسارت سنگینی به‌دلیل تاخیر حضور نیرو‌های امدادی آتش‌نشانی مواجه می‌شد.

شیشه فروش تاکید کرد: حریم بازار باید به گونه‌ای رعایت شود که حرکت خودرو‌های امدادی و دسترسی به تجهیزات اطفاء حریق در آن امکانپذیر باشد.

شیشه‌فروش گفت: برخی از کسبه بازار با گذاشتن اجناس خود در خارج از مغازه مانع این دسترسی برای آتش‌نشانی شده‌اند در حالی که بازار اصفهان یک کیلومتر لوله‌گذاری شده تا خودروی آتش‌نشانی در مواقع حادثه بتواند به سهولت از این مخازن آب استفاده کند.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان  گفت: بازار صراف‌ها، کفاش‌ها، قناد‌ها و لباف‌ها در بازار بزرگ اصفهان به طول یکهزار و ۲۰۰ متر خط‌کشی زرد رنگ شده است.

روح‌الله ابوطالبی با اشاره به اینکه این اقدام راهکاری برای مقابله با سد معبر در بازار اصفهان و سهولت ورود خودرو‌های امدادی است، افزود: یکی از مطالبات مهم شهروندان از منطقه سه شهرداری اصفهان، سر و سامان دادن به وضعیت بازار بود که در قدم نخست ورود موتورسیکلت‌ها به بازار ممنوع شد و در گام بعدی، رفع سد معبر و ساماندهی بازار بزرگ اصفهان در دستور کار قرار گرفت.

وی تأکید کرد: خط‌کشی زرد رنگ در بازار به نشانه هشدار و برای عبور خودرو‌های امدادی و آتش‌نشانی در مواقع بحران و همچنین مشخص شدن حریم مغازه‌ها از معبر اصلی صورت گرفته است لذا رعایت نکردن این حریم به ورود دستگاه قضایی منجر می‌شود.

معاون دادستانی اصفهان نیز در این زمینه گفته است: به کسبه متخلف برای ایجاد سد معبر در بازار اصفهان تذکر لسانی داده و در صورتیکه این روش کارساز نبود از روش قانونی استفاده می‌شود.

مجتبی فرهمند افزود: در صورت جمع نکردن وسایل سد معبری با دستور قضایی وسایل مغازه جمع‌آوری، به مدت یک ماه توقیف و سپس با تعهد محضری برگردانده می‌شود، همچنین در صورت توجه نکردن به قانون و ادامه این تخلف ایجاد پرونده با عنوان اخلال در نظم عمومی شهر برای فرد خاطی تشکیل خواهد شد.

بازار بزرگ اصفهان با طول هشت کیلومتر و حدود ۱۲ هزار مغازه در بافت سنتی این شهر قرار دارد و دارای پیشینه تاریخی متنوعی است.

این بازار دارای مغازه‌های متعددی است که در زمان گذشته به‌ویژه در دوران آل بویه، سلجوقیان و صفویه امکان رقابتی سالم را برای هنرمندان، صنعتگران و صاحبان مشاغل مختلف فراهم کرد و باعث پیشرفت و شکوفایی مردم و شهر شد و این نقش و کارکرد همچنان ادامه دارد.

بازار بزرگ اصفهان در چند دهه اخیر دستخوش تغییرات و مشکلات اساسی در کالبد و مباحث ایمنی شده است؛ از جمله مواردی که این بازار را مورد تهدید قرار می‌دهد ایمن نبودن آن در برابر حوادث به‌ویژه آتش سوزی و نیز حوادث ناشی از تجاوز به حریم بازار و به تبع آن تخریب‌های ناگهانی است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.