رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تهران گفت: مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین یکشنبه ۴ شهریور ساعت ۵:۳۰ صبح از میدان امام حسین (ع) آغاز می‌شود.

حجت‌السلام و المسلمین سید محسن محمودی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران با اعلام این خبر که مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین در روز اربعین یکشنبه ۴ شهریور در تهران، مراکز استان‌ها و بسیاری از شهرستان‌های کشور برگزار می‌شود، گفت: مردم ولایت‌مدار ایران اسلامی که به هر دلیل نتوانستند در کربلا حضور یابند، در ایران اسلامی با پیاده‌روی در روز اربعین عزاداری کرده و عشق و ارادت خود را به حضرت سیدالشهدا (ع) به نمایش می‌گذارند.

حجت‌السلام محمودی با بیان اینکه در تهران شاهد حضور چند میلیونی مردم خواهیم بود، افزود: تمام زمینه‌ها برای حضور باشکوه مردم فراهم شده است. تمام دستگاه‌ها و فعالان و مجموعه‌های مردمی هماهنگی لازم را برای یک اتفاق باشکوه انجام دادند. روز یکشنبه از ساعت ۵:۳۰ دقیقه صبح از میدان امام حسین (ع) زیارت اربعین آغاز خواهد شد و ساعت ۶:۰۰ صبح مراسم راهپیمایی به سوی حرم شاه عبدالعظیم حسنی (ع) در شهر ری، قبله تهران برگزار می‌شود. مردم این مسیر ۱۳ کیلومتری را با پای پیاده طی می‌کنند و به حضرت سیدالشهدا (ع) اظهار ارادت خواهند داشت. از طرفی، مردم از ۶ مسیر فرعی از طرف جنوب تهران از جمله ورامین و قرچک، کهریزک و از غرب تهران اسلامشهر، آزادگان، سلمان فارسی و ... به سوی حرم شاه عبدالعظیم حسنی پیاده‌روی خواهند کرد.

زیارت عاشورا

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران افزود: در طول این مسیر بیش از ۲۰۰۰ موکب و ایستگاه فرهنگی و خدماتی پیش‌بینی شده، که از عزاداران اربعین حسینی پذیرایی خواهند کرد. برنامه‌های فرهنگی هم از جمله مداحی، قرائت قرآن، اقامه نماز و ... پیش‌بینی شده است. در بیش از ۱۱۰ مسیر پیاده‌روی نماز جماعت اقامه خواهد شد. غرفه‌های ویژه کودکان، مادران به همراه شیرخوارگان، غرفه‌های مختص دفاع از ملت فلسطین و تبیین جنایات رژیم صهیونیستی علیه غزه از سوی فعالان فرهنگی، مجموعه‌های مردمی، هیات مذهبی، مساجد و دستگاه‌ها انجام خواهد شد.

موکب

وی با بیان اینکه غالب موکب‌ها از سوی فعالان مردمی اداره می‌شود، گفت: در مقابل، دستگاه‌های حاکمیتی نقش حمایتی را به عهده دارند. برپایی و اداره موکب‌ها به عهده مردم است. اتباع نظیر عراقی‌ها، افغانستانی‌ها و ... در برپایی موکب نقش خواهند داشت.

عزاداری

حجت‌السلام محمودی در پاسخ به این سوال که روزنامه جمهوری اسلامی دخالت دولت‌ها را در پیاده‌روی اربعین نکوهش کرده و گفته: «در کشور ما ترتیب دادن مهمانی‌های ۱۰ کیلومتری خیابانی و دخالت در زیارت اربعین و تبدیل کردن آن به راه‌پیمایی و بهره‌برداری‌های سیاسی و تبلیغاتی از آن، خارج از وظایف دولت و حکمرانی است»، تصریح کرد: هرکسی نظری دارد و نظرش محترم است. آنچه ما در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی دنبال می‌کنیم زمینه‌سازی حضور مردم است. ما نباید بین مردم و حاکمیت جدایی بیندازیم. نظام اسلامی برخاسته از مردم است. دستگاه‌های حاکمیتی از برپایی مراسم حمایت می‌کنند، مگر این دستگاه‌ها غیر از مردم‌اند؟ این دستگاه‌ها نگفتند ما متولی برپایی مراسم هستیم.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران پیش‌بینی کرد امسال بیش از سه میلیون نفر در مراسم جاماندگان پیاده‌روی اربعین حضور خواهند داشت، که نسبت به سال‌های گذشته روند افزایشی دارد. از لحاظ امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی هم تمام تدابیر اندیشیده شده است.

وی در پاسخ به این سوال که از آنجایی که حوالی ظهر از سمت حرم شاه عبدالعظیم حسنی (ع) به نقاط مختلف تهران ازدحام جمعیت بالاست، وسایل حمل‌ونقل عمومی جوابگوی جمعیت خواهد بود؟ توضیح داد: تمام زمینه‌ها برای روان‌سازی جمعیت اندیشیده شده، ولی به مردم توصیه می‌کنیم که در حرم و حوالی آن توقف نکنند. 

حجت‌السلام محمودی در پاسخ به این سوال که امسال همانند پارسال برای روان‌سازی جمعیت و کمک به کم شدن ازدحام تا بعدازظهر امکان خدمت‌رسانی موکب‌ها هست؟ گفت: بله، پیاده‌روی اربعین تا بعدازظهر ادامه خواهد داشت. طبیعی است جمعیت چند میلیونی نمی‌تواند در یک لحظه در حرم حضور یابد و این جمعیت شناور خواهد بود. تا جایی هم که ظرفیت موکب‌ها اجازه دهد، خدمت‌رسانی‌ها ادامه دارد.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار