مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از پیگیری ثبت جهانی سه روستای نوای آمل، یوش نور و اروست شهرستان ساری، خبر داد.

حسین ایزدی مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از ثبت جهانی سه روستای نوا در شهرستان آمل، یوش شهرستان نور و اروست شهرستان ساری، خبر داد و گفت: اقدامات لازم برای ثبت این روستا‌ها انحام شده و از شاخص‌های لازم آن در شواری ثبت نیز دفاع شده است.

او با اشاره به ویژگی‌ها و پتانسیل‌های منحصربه فرد روستا‌های نوا، یوش و اروست، فعالیت جوامع بومی، اقتصاد در روستا، حضور زنان در آقتصاد روستا وحفاظت محیط زیست را از مهمترین ویژگی‌های سه روستا برای ثبت در لیست میراث جهانی برشمرد.

ایزدی به وجود درخت ارس به‌عنوان یکی از ویژگی‌های خاص روستای اروست برای ثبت جهانی اشاره کرد و افزود: درخت ارس از جمله درختان جنگل‌های هیرکانی است که از بستر‌های آبی زمین محافظت می‌کند تا کویر به سمت جنگل‌های هیرکانی امتداد پیدا نکند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با بیان اینکه خوشبختانه کاشت درخت ارس و داغ داغان در روستای اروست در حال انحام است، افزود: حفظ رودخانه‌های روستای یوش توسط کمیته مردمی روستا از جمله شاخص‌هایی است که در ثبت این روستا‌ها به آن تاکید شده است.

او به نیما پدر شعر فارسی در یوش، نخل نوا و آیین نور گون در روستای نوا، صنایع‌دستی زنان، اکوتورسم و چشمه سورت با ۱۱ چشمه و منطقه حفاظت شده چهاردانگه و بافت روستای اروست را از دیگر مولفه‌های ثبت این روستا‌ها دانست.

ایزدی با اشاره به انتخاب روستای کندلوس برای ثبت در لیست آثار جهانی، گفت: روند اجرایی ثبت این روستا در حال انجام است.

او افزود: ثبت روستا‌ها در میراث جهانی در حفظ استقلال روستا‌ها و حضور آنها در بازار گردشگری و بازآفرینی فرهنگ، هنر و تمدن منطقه نقش تاثیرگذاری خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار