بعید به نظر می‌رسد پرونده‌های حقوقی بتوانند سد راه ترامپ در مسیر انتخابات شوند و از آن جا که پایانشان به بعد از انتخابات موکول شده است.

تیم حقوقی دونالد ترامپ در تلاش‌اند که تعیین نهایی مجازات در تنها پرونده‌ای که وی در آن تاکنون محکوم شده است (پرونده پرداخت حق السکوت به استورمی دنیلز) را به بعد از انتخابات ۵ نوامبر موکول کنند. قاضی خوآن مرکان، قاضی حوزه منهتن، پیشتر تاریخ اعلام حکم را تا ۱۸ سپتامبر برای بررسی بیشتر مسئله مصونیت رئیس‌جمهور به تعویق انداخت.

این تیم با ارسال نامه به خوآن مرکان خواستار آن هستند که اعلام مجازات به تعویق بیفتد؛ چراکه دادگاه همچنان در حال بررسی تطابق اقدامات ترامپ با حکم دیوان عالی است و نتیجه دادگاه می‌تواند بر انتخابات ۲۰۲۴ اثر داشته باشد. ترامپ با محکومیت در پرونده مذکور به اولین رئیس‌جمهور مستقر یا سابق تاریخ ایالات متحده تبدیل شد که مجرم شناخته شده است.

 به طور کلی سه مورد از چهار پرونده قضایی اصلی که دونالد ترامپ از سه سال پیش با آنها درگیر بوده است (شامل پرونده مداخله در انتخابات فدرال، پرونده دخالت در انتخابات جورجیا، پرونده نگهداری اسناد محرمانه و پرونده حق‌السکوت) هم‌اکنون با موانع جدی مواجه هستند که می‌توانند منجر به پیروزی حقوقی ترامپ شوند.

۱- دخالت در انتخابات فدرال
 اتهامات این پرونده به دلیل حکم تاریخی دیوان عالی ایالات متحده در اول ژوئیه ۲۰۲۴ وضعیت پیچیده‌ای پیدا کرده‌اند. مطابق حکم صادرشده، رئیس‌جمهور آمریکا صرفاً در خصوص اقدامات رسمی خود از مصونیت (مطلق یا فرضی) برخوردار است. این حکم گرچه به ترامپ در خصوص اتهام فشار به وزارت دادگستری مصونیت مطلق می‌دهد، اما در اتهامات دیگر این پرونده یعنی فشار به مایک پنس، مصونیت فرضی داده است – که به این معنی است که مصونیت مشروط به عدم اختلال در روند قوۀ مجریه است و قاضی فدرال آن را تعیین می‌کند. در اتهامات دیگر این پرونده یعنی تحریک مردم به حمله به کنگره در ۶ ژانویه، تشخیص رسمی یا غیررسمی بودن اقدامات به قاضی فدرال، تانیا چاتکن سپرده شده است. این حکم باعث شده است که بازپرس ویژه در این پرونده، جک اسمیت، از قاضی فدرال درخواست سه هفته تأخیر در فرایند دادرسی کند تا بررسی‌های مجددی در اتهامات انجام دهد. این به معنای تعویق دادرسی تا ۵ سپتامبر (۱۵ شهریور) است. با توجه به پیچیدگی پرونده و امکان اعتراض تیم حقوقی ترامپ به حکم احتمالی دادگاه، ممکن است نتیجه نهایی پرونده پس از ۵ نوامبر (روز برگزاری انتخابات) مشخص شود. 

۲- دخالت در انتخابات ایالت جورجیا
 این پرونده دخالت نیز متأثر از حکم دیوان عالی شده است و قاضی ایالتی، تصمیم می‌گیرد که درخواست از وزیر ایالت جورجیا برای تغییر نتایج انتخابات ایالتی، عمل رسمی محسوب می‌شود یا خیر. وضعیت فعلی دادرسی این پرونده به‌مراتب بدتر از پرونده نخست است. دادگاه استیناف در ماه ژوئن (خرداد امسال) حکم به توقف دادرسی تا اواخر اکتبر – چند روز مانده به انتخابات –داده است و به نظر می‌رسد تا قبل از انتخابات به نتیجه نخواهد رسید. 

۳- نگهداری اسناد محرمانه
در پرونده نگهداری اسناد محرمانه در مار آ لاگو، قاضی آیلین کانون که در سال ۲۰۲۰ توسط ترامپ به قضاوت حوزه فدرال جنوب فلوریدا منصوب شده بود، به دلیل مغایرت انتصاب جک اسمیت توسط وزارت دادگستری به عنوان بازپرس ویژه و تأمین مالی او از خزانه دولت، قرار منع تعقیب صادر شد. باوجود اعتراض اسمیت به حکم دادگاه، تغییر تصمیم قاضی بعید به نظر می‌رسد.

۴- پرونده حق السکوت
 تنها پرونده‌ای که تاکنون ترامپ در آن شکست خورده است، پرونده حق‌السکوت به استورمی دنیلز، بازیگر فیلم‌های مستهجن است که در تمامی ۳۴ مورد اتهام کیفری در پرونده، ترامپ گناهکار شناخته شده است. تاریخ اعلام مجازات قراربود ۱۸ سپتامبر (۲۸ شهریور) باشد، هرچند احتمال کمی وجود دارد که ترامپ به حبس محکوم شود.

 در مجموع باید گفت که بعید به نظر می‌رسد این پرونده‌های حقوقی بتوانند سد راه ترامپ در مسیر انتخابات شوند و از آن جا که پایانشان به بعد از انتخابات موکول شده است، اگر ترامپ به ریاست جمهوری برگزیده شود، محکوم شدنش در این پرونده‌ها نیز فایده‌ای نخواهد داشت؛ چراکه او به لحاظ حقوقی می‌تواند خود را عفو کند.

منبع:  روزنامه خراسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.