سردار هادیان فر با بیان اینکه روز به روز و سال به سال همدلی میان ایران و عراق بیشتر می‌شود، گفت: از ۲۸ فرودگاه کشور ما زائر جابه‌جا می‌شود و ۸۰ درصد مقصد زائران به نجف است.

 سردار سیدکمال هادیان‌فر در بازدید از مرز چذابه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه میان دولت عراق و دولت جمهوری اسلامی در لوای پرچم امام حسین (ع) همدلی بی‌نظیری ایجاد شده است، اظهار داشت: درخواستی نبود که ما از دولت عراق بخواهیم و اجابت نکند.

وی در ادامه افزود: در شرایط عادی هفته‌ای ۱۲۰ پرواز به مقاصد نجف و بغداد انجام می‌شد که درخواست دادیم در ایام اربعین ۳ هزار پرواز انجام شود که هزار و ۵۰۰ پرواز رفت و هزار و ۵۰۰ برگشت است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه روز به روز و سال به سال این همدلی میان کشور ایران و عراق بیشتر می‌شود، گفت: از ۲۸ فرودگاه کشور ما زائر جابه‌جا می‌شود و ۸۰ درصد مقصد زائران به نجف است.

وی با تاکید بر ضرورت فراهم آوری زیرساخت‌هایی از جمله پایانه‌های مرزی، بیان کرد: باید نگاه و افق بلندی داشته باشیم، باید راه‌ها توسعه پیدا کنند و زیرساخت‌ها با دقت توسعه پیدا کنند.

هادیان‌فر با اشاره به اینکه در مسیر اهواز به چذابه کار‌های خوبی انجام شده، گفت: در ایلام و خوزستان ۷ پروژه اساسی تعریف شده بود که با پیشرفته ۷۰ تا ۸۰ درصدی در حال اجرا است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مسیر دریایی برای اولین بار کلید خورد، بیان کرد: برنامه این است که مسیر ریلی را توسعه دهیم، چون بسیار کمک کننده است. مسیر ریلی شلمچه به بصره و از بصره به کربلا وجود دارد. مسیر خرمشهر به شلمچه فعال است، اما سه فاز اجرایی مین‌روبی مسیر، ساخت پل بصره و ریل‌گذاری برای اتصال شلمچه به بصره وجود دارد.

وی با بیان اینکه پل بصره در حال حاضر توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا در حال اجرا است، عنوان کرد: مسئولیت ریل‌گذاری را دولت عراق به عهده گرفته و به پیمانکار اسپانیایی سپرده است. اتصال ریلی به سمت مهران و یا از مرز خسروی به کرمانشاه بسیار کمک کننده است و سفر ایمن و پایدار می‌شود.

وی با بیان اینکه با پیش‌بینی و تمهیدات در نظر گرفته شده، شرایط بسیار مطلوب است، گفت: بر اساس تجربه، رفت زائران تدریجی است و در بازه محدود زمانی نیست. تا امروز، بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از کشور خارج شدند که از این تعداد نزدیک ۶۸ درصد از خودرو‌های شخصی و ۳۲ درصد از حمل و نقل عمومی استفاده کرده‌اند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اختصاص ظرفیت فوق‌العاده به قطار‌ها بیان کرد: امسال بار اضافه‌ای به راه‌آهن ابلاغ شد و جابه‌جایی مسافران با ظرفیت ۶۰۰ هزار نفر و اضافه شدن ۱۳ رام‌قطار از شهر‌های مشهد، قم، بندرعباس و تهران به مقصد خرمشهر در اولویت قرار گرفت و تا امروز ۱۳۵ هزار نفر از حمل و نقل ریلی استفاده کرده‌اند که معادل استفاده از یک هزار و ۶۲ دستگاه اتوبوس است.

هادیان‌فر عنوان کرد: سه هزار پرواز به سمت عراق، حدودا ۵۰۰ هزار زائر را جابه‌جا می‌کنند و تا ۹ شهریور بلیت به فروش می‌رسد. همچنین از استان‌های شرقی و تهران به آبادان، اهواز، ایلام، کرمانشاه، ارومیه و سنندج پرواز فوق‌العاده اضافه شده است. روزانه ۶۷ پرواز انجام می‌شود که ۸۰ درصد آن در فرودگاه امام خمینی (ره) است.

وی با بیان اینکه دو پیک را پشت سر گذاشته‌ایم و تا روز جمعه یک پیک رفت را تجربه خواهیم کرد، گفت: بازگشت زائران از صبح جمعه خواهد بود و از روز یکشنبه بازگشت بیشتر خواهد شد، بنابراین از زائران درخواست می‌شود که بازگشت خود را به شب اربعین موکول نکنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه قطار یک ریال هم افزایش قیمت نداشت، گفت: کشتی نیز با نرخ ۳۵۰ هزار تومان مسافران را جابه‌جا می‌کند.

برچسب ها: مرز چذابه ، اربعین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار