مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری گفت: ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس از سوی ستاد کل نیرو‌های مسلح برای اربعین به زائران اختصاص یافته، اما همچنان ۲ هزار دستگاه اتوبوس کم داریم.

 داریوش باقر جوان مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری  در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه مقرر شده بود که ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای جابه جایی زائران در ایام اربعین از سوی دستگاه‌های مختلف از جمله پتروشیمی، نهاد‌ها، معادن و کارخانجات در اختیار سازمان راهداری قرار بگیرد گفت: تا به امروز هیچ یک از دستگاه‌ها همکاری لازم را نداشته اند و تنها ستاد کل نیرو‌های مسلح در این زمینه همکاری لازم را انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: ستاد کل نیرو‌های مسلح دستور ویژه صادر کرده است که تمامی سرویس‌های ایاب و ذهاب کارکنان که حدود ۱۵۰۰ دستگاه می‌شود را در اختیار سازمان راهداری برای جابه جایی و به ویژه بازگشت در نظر گرفته شده که باید هرچه سریعتر این ناوگان اضافه شود چراکه در حال حاضر ۲ هزار دستگاه اتوبوس در این بخش کمبود داریم.

او افزود: امیدوار هستیم در این زمینه همکاری‌های لازم صورت گیرد تا مشکلی برای بازگشت زائران وجود نداشته باشد و ما بتوانیم با سرعت موج بازگشت زائران را مدیریت کنیم در حال حاضر موج رفت و بازگشت زائران  به تعادل رسیده است و  مشکلی از لحاظ استقرار زائران و جابه جایی وجود نداشته است، اما برای موج بازگشت که از دو روز دیگر آغاز می‌شود باید ناوگان مورد نیاز تامین شود.

گفتنی است طبق اعلام گمرک در ۳ هفته اخیر ۳۵ دستگاه اتوبوس اظهاری برای تسهیل در تردد زوار اربعین حسینی (ع) از گمرکات بازرگان و تهران با حداقل تشریفات و با کمترین زمان ممکن ترخیص شده است که  از این تعداد، ۲۱ دستگاه اتوبوس از گمرک تهران و ۱۴ دستگاه اتوبوس از گمرک بازرگان پس از اظهار و اخذ مجوز‌های مربوطه، در سریعترین زمان ممکن ترخیص شد.  
بر اساس این گزارش، در خصوص ۶۳ اتوبوس دیگر که در مبادی ورودی کشور موجود است،۵۶ دستگاه اتوبوس در گمرک بازرگان می‌باشد که منتظر اظهار توسط صاحبان کالا می‌باشد که تا این لحظه به گمرک اظهار نشده است.
طبق این گزارش، ۷ دستگاه اتوبوس نیز امروز ۲۸ مرداد به گمرک تهران اظهار شد که پس از بررسی و تکمیل بودن اسناد و ارائه مجوز‌های لازم و ارائه کد رهگیری بانک، از گمرک ترخیص خواهند شد.
گفتنی است صرف ماندگاری کالا در مبادی ورودی که از آن به عنوان ماندن کالا در گمرک یاد می‌شود، لزوما به خاطر تاخیر در عملکرد گمرک نیست، بلکه برای ترخیص کالا‌های وارده از گمرک و انجام تشریفات گمرکی نیازمند ثبت سفارش، اظهار کالا به گمرک، تخصیص ارز و اخذ کد ساتا از بانک مرکزی و همچنین اخذ مجوز‌های قانونی مربوط به کالای وارده و پرداخت حقوق ورودی  و عوارض متعلقه است. بدیهی است چنانچه هر یک از مراحل فوق توسط صاحبان کالا و دستگاه متولی مجوز مربوطه انجام نشود یا با تاخیر انجام شود،   به همان نسبت ترخیص کالا‌های وارده با مشکل و تاخیر مواجه خواهد شد.

 
خبرنگار: محبوبه کباری
برچسب ها: حمل ونقل ، اتوبوس ، اربعین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار