مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان از آغاز روند مرمت و بازسازی قدیمی‌ترین مسجد اهل سنت در زاهدان خبر داد.

محمدهادی طهرانی مقدم  با حضور در مسجد تاریخی فیض الرحمن که یکی از قدیمی‌ترین مساجد اهل سنت در مرکز سیستان و بلوچستان اظهار کرد: آثار تاریخی نماینده‌های مهم تاریخ و فرهنگ یک جامعه هستند که حفظ و احیای این بنا‌های تاریخی یکی از وظایف میراث فرهنگی و ضرورت‌های اصلی است که برای موفقیت بیشتر در این امر مشارکت مردمی و ورود خیرین را می‌طلبد.

وی افزود: مسجد فیض الرحمان مربوط به اوایل دوره پهلوی است که همزمان با شکل گیری هسته اولیه شهر زاهدان به همت کدخدا فیض اله (گرگیج) و توسط بنّایی به نام استاد حیدری ساخته شد که علیرغم گذشت سال‌های متمادی باز هم با همت متولیان، اقامه نماز و برگزاری برنامه‌های مذهبی و ختم قرآن کریم در آن تعطیل نشده و مردمان منطقه این بنای تاریخی را حفظ کرده اند که جای قدردانی دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی استان نیز با پیگیری و جذب اعتبار کار مرمت و بازسازی این مسجد تاریخی را آغاز کرده، اما این مهم می‌طلبد تا ساکنان منطقه و خیرین نیز همکاری لازم را با ما داشته باشند تا این بنای تاریخی مذهبی به صورت کامل مرمت شود.

وی تاکید کرد: همکاری مردم منطقه، متولیان و امام جماعت مسجد در زمان روند مرمت با همکاران ما طبیعتاً زمان این عملیات مرمتی را کاهش می‌دهد.

در این بازدید معاون میراث‌فرهنگی، فرمانده یگان حفاظت آثار تاریخی، دستیار مدیرکل در امر مردمی سازی، رئیس اداره زاهدان و تعدادی از کارشناسان و امام جماعت مسجد فیض الرحمن نیز حضور داشتند.

این مسجد با زیربنای حدود ۲۱۲ متر مربع با نقشه مستطیل و با خشت خام اجرا شده که در سال ۷۹ با شماره ۳۰۶۱ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار