سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه صبر و استقامت مهم‌ترین بایسته رزمندگان اسلام در جبهه‌های نبرد است، گفت: هیچ‌وقت در راه حق از رأی کم و کم‌بودن رهرو جبهه حق نباید ترسید و همواره باید انتخاب موضع حق را سرلوحه خود قرار دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه در سخنرانی محفل معارفی حرم مطهر حضرت معصومه (س) با اشاره به فراز‌هایی از آیه ۲۵۰ سوره بقره، گفت: قرآن کریم در این آیه شریف می‌فرماید: «وَلَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُوا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَی الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ؛ و، چون آنها در میدان مبارزه جالوت و لشکریان او آمدند گفتند: پروردگارا، به ما صبر و استواری بخش و ما را ثابت قدم دار و بر شکست کافران یاری فرما.»

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به صبر و شکیبایی نبوت اشموئیل در میان قوم یهود و بنی اسرائیل، ادامه داد: این نبی الهی قول احیای قدرت دوران حضرت موسی (ع) را به یهودیان داد و آن را مشروط به وجود رهبر شجاع در مقابل ظلم جالوت ذکر کرد.

حجت الاسلام رفیعی با بیان این که خداوند متعال طالوت را که جوانی چوپان و فوق العاده شجاع، آگاه و بصیر بود را پیش روی قوم بنی اسرائیل قرارداد، افزود: با توجه به چوپان و چوپان زادگی طالوت، قوم بنی اسرائیل زیر بار رهبری او نمی‌رفتند که قرآن کریم در تبیین ویژگی‌های طالوت می‌فرماید؛ طالوت عالم و شجاع است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به این که بنی اسرائیل با همه این اوصاف باز به خاطر این که طالوت از خانواده معمولی بود، زیر بار رهبری او نمی‌رفتند، عنوان کرد: گهواره حضرت موسی که الواح تورات در آن صندوقچه و تابوت نگهداری می‌شد، به تبرکی برای بنی‌اسرائیل تبدیل شده بود؛ تا این که این تابوت گم شد و سال‌های سال کسی از آن خبر نداشت، تا این که به اذن الهی طالوت این صندوقچه که مایه آرامش قوم یهود بود را آورد و این امر باعث شد تا یهودیان او را به رهبری بپذیرند.

حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه جناب طالوت لشکری برای مقابله با جالوت فراهم ساخت و لشکر او جالوت را شکست داد و مومنان را همواره در جای جای نبرد با طاغوت که در جالوت نمود یافته بود، گفت: صبر و استقامت مهم‌ترین بایسته رزمندگان اسلام در جبهه‌های نبرد است، صبر و ثبات قدم، انسان را به سمت پیروزی هدایت می‌سازد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که صبر را نباید منحصر در عکس العمل در برابر بلا توصیف کرد، تصریح کرد: بالغ بر ۲۰ نوع صبر وجود دارد که تنها برخی از آنها به صبر بر بلا و مصیبت اختصاص دارد؛ صبر بر عبادت از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که انسان مومن باید بدان توجه داشته باشد.

حجت الاسلام رفیعی با بیان این که انسان در تربیت باید از همه موقعیت‌های زمانی و محیطی حداکثر استفاده را داشته باشد، عنوان کرد: در تاریخ آمده است گاهی نه تنها پشت سر بلکه روبروی پیامبر اعظم (ص) سخنان ناشایستی مطرح می‌شد که خداوند متعال بر صبر در مقابل گفتار‌ها و تهمت‌ها تصریح می‌کند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت صبر بر اذیت به ویژه اذیت همسر را از جمله مؤلفه‌های مهم صبر پیشگی دانست و گفت: زنی که بر بدخلقی مرد صبر کند با حضرت آسیه محشور خواهد شد؛ زنی که دیگران از زبانش در امان نباشند عباداتش به دردش نخواهد خورد.

حجت الاسلام رفیعی در تبیین صبر بر اذیت، به تبیین صبر مؤمنان بر شکنجه و آزار و اذیت دشمنان اسلام و انقلاب پرداخت و گفت: صبر در معصیت و دوری از صحنه گناه از دیگر صبر‌هایی است که انسان باید خود را بدان بیاراید؛ ترک دروغ و غیبت، ترک رابطه با نامحرم و ترک شراب‌خواری از جمله مواردی است که نیازمند صبر است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بر اهمیت جایگاه صبر بر حق و استقامت در جبهه حق تصریح نمود و گفت: هیچ وقت در راه حق از رأی کم و کم بودن رهرو جبهه حق نباید ترسید و همواره باید انتخاب موضع حق را سرلوحه خود قرار دهیم.

حجت الاسلام رفیعی اضافه کرد: صبر بر فقر، دوری از دست درازی و باز کردن سفره دل در مقابل دیگران نیز بسیار مهم است، اگر انسان سفره دلش را در مقابل دیگران باز کند، ضعیف و ذلیل خواهد شد؛ باید قناعت و مناعت را در جای جای زندگی مان متجلی نماییم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت صبر در بیماری و عدم گله مندی را از دیگر ویژگی‌های انسان صبور توصیف نمود و گفت: بیمار صبور روزی که از بستر بیماری رها می‌شود، مانند روزی که از مادر متولد شده بدون گناه است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در بخش پایانی سخنان خود بر لزوم صبر در کسب علم تأکید نمود و یادآور شد: بزرگان و شخصیت‌های برجسته دینی و کسانی که در مسیر کسب علم و دانش به موفقیت‌هایی رسیدند، همواره در مسیر کسب علم صبرپیشگی را اتخاذ نمودند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار