رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت میاندوآب گفت: ۲۵ عامل برداشت غیرمجاز شن و ماسه از حریم و بستر رودخانه‌های این شهرستان شناسایی شده و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

رضا بهروزی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت میاندوآب گفت:  در راستای اجرای مصوبات شورای اداری و به‌منظور کنترل و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز مصالح خام رودخانه‌ای توسط افراد سودجو طرح بازدید از انباشت‌های غیرمجاز در این شهرستان اجرا شده است.

وی اضافه کرد: این بازدید با مشارکت نیروی انتظامی، بخشداری بکتاش و امور منابع آب انجام و تمامی انباشت‌های غیرمجاز در داخل روستا‌ها و زمین‌های کشاورزی اطراف آن شناسایی شد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت میاندوآب ادامه داد: به دلیل مرغوبیت این شن و ماسه نسبت به ماسه‌های کوهی این کار به‌صورت شبانه‌روزی با استفاده از ادوات سنگین مانند تراکتور مجهز به بیل مکانیکی از حریم و بستر رودخانه‌ها صورت می‌گیرد.

بهروزی با اشاره به شناسایی ۲۵ نفر از خاطیان در این زمینه، افزود: حجم برداشت سالانه این افراد بیش از ۳۰ هزار مترمکعب بود و پرونده تخلفاتی نیز با عنوان انباشت و فروش غیرمجاز مصالح رودخانه‌ای برای این افراد تشکیل و جهت رسیدگی به مراجع قضایی ارجاع شده است.

وی بیان کرد: برخی از افراد سودجو با برداشت بی‌رویه از بستر رودخانه‌ها زمینه تخریب بستر رودخانه و پدیدارشدن سنگ‌بستر (صخره سخت زیر خاک)، ناپایداری اراضی حاشیه رودخانه، افزایش احتمال به‌وجودآمدن سیلاب، تغییرات مرفولوژی (تغییر الگو و ساختار) رودخانه و ازبین‌رفتن زیستگاه آبزیان را فراهم می‌کنند.

وی اظهار کرد: هرگونه برداشت مصالح از بستر رودخانه‌ها و معادن توسط اشخاص حقیقی، حقوقی و تمامی نهاد‌ها و ادارات تصرف در اموال عمومی و دولتی بوده و جرم تلقی می‌شود و نیازمند اخذ مجوز برداشت رسمی از اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان است.

اقدامات قانونی وفق ماده ۱۹ قانون معادن و همچنین ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی در خصوص تصرف در اموال عمومی و دولتی توسط دستگاه قضایی در مورد خاطیان که از عمده برداشت‌کنندگان غیرمجاز منطقه هستند، اعمال خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.