اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران به نتایج به دست آمده از پایش‌های امسال شناگاه‌های استان اشاره کرد که در آن نشان می‌دهد ۲۰ درصد شناگاه‌ها از لخاظ نمونه برداری میکروبی آب شرایط مطلوبی ندارند.

از ابتدای امسال تا کنون ۱۱۷ مورد پایش نمونه برداری از شناگاه‌های استان انجام شده است که نتایج بررسی‌های محیطی و آزمایشات میکروبی نشان دهنده شرایط و مسائل مبتلا به دراین نقاط است.

اداره دریایی محیط زیست با همکاری دفتر اجتماعی فرهنگی استانداری در پایش و نظارت زیست محیطی شناگاه‌ها اقدام به تشکیل جلسات تخصصی با معاونت بهداشتی داشنگاه علوم پزشکی نمونه برداری برای اهدافی شامل درجه بندی شناگاه‌ها و تعیین وضعیت آلودگی آنها، رتبه بندی و تعیین رنگ پرچم جهت پرچم گذاری در مناطق ساحلی برای اعلام وضعیت کیفی سواحل، هماهنگی برای انجام بازدیدو نمونه برداری‌های مشترک و... جلسات فنی بصورت منظم ودوره‌ای برگزار می‌کند.

نتایج بررسی‌های محیطی و آزمایشات میکروبی نشان می‌دهد که نیمی از شناگاه‌های استان در وضعیت خوبی و پرچم آبی دارند و حدود ۳۰ درصد از شناگاه‌ها به لحاظ نتایج میکروبی آب در حد استاندارد بوده، اما به لحاظ بازرسی‌های محیطی (وضعیت حمام و دوش) نامناسب و دارای پرچم زرد هستند و حدود ۲۰ درصد از شناگاه‌ها هم به لحاظ نمونه برداری و هم بازرسی‌های محیطی شرایط مطلوبی نداشته و نیاز به مدیریت داشته و فاقد پرچم هستند.

۲۰ درصد شناگاه‌های مازندران در معرض آلودگی‌های میکروبی قرار دارد

استان مازندران با دارا بودن در حدود ۴۸۷ کیلومتر مربع طول خط ساحلی طولانی‌ترین نوار ساحلی در بین سایر استان‌های شمالی را دارد که همه ساله با حضور سرمایه گذاران و با حمایت شهرداری شهرستان‌های ساحلی جهت جذب گردشگران اقدام به اجرای طرح‌های سالمسازی در مناطق ساحلی می‌شود که برای سالجاری تعداد۳۳ نقطه در استان به عنوان محل‌های اجرای طرح سالمسازی معرفی شده اند.

در این نقاط که به صورت رسمی و زیر نظر دفتر فرهنگی اجتماعی استانداری، فرمانداری و شهرداری شهر‌های ساحلی فعالیت می‌کنند از سازمان هلال احمر، اورژانس و دانشگاه علوم پزشکی استان، کمیته غریق نجات استان نیز جهت ارائه خدمات به مسافران و شناگران استفاده می‌شود.
زمان فعالیت طرح‌های سالمسازی همزمان با شروع فصل گرما و آغاز تعطیلات تابستان که با سفر‌های تابستانی مصادف است شروع می‌شود که به موازات فعالیت شناگاه‌هایی که برای عموم معرفی شده اند شناگاه‌ها و محل‌هایی از پلاژ‌های خصوصی، تفرجگاه‌های ساحلی وابسته به ارگان‌های دولتی، شرکت‌های غیر دولتی نیز در سواحل و در قالب شناگاه‌های خصوصی مشغول به فعالیت هستند.

در تمامی شناگاه‌های استان (اعم از دولتی و یا خصوصی) رعایت برخی الزامات زیست محیطی – بهداشتی در محل‌های اجرای طرح و شناگاه‌ها است از جمله مدیریت زباله در سواحل، نحوه مدیریت فاضلاب و پساب‌های بهداشتی در سواحل است.
اداره کل حفاظت محیط زیست استان در شهر‌های ساحلی اقدام به پایش‌های مستمر از محل‌های اجرای طرح سالمسازی می‌کند که پایش‌های میدانی به ۲ صورت شکل می‌گیرد که شامل بازدید و پیمایش سواحل و بررسی وضعیت زیست محیطی سواحل و همچنین نمونه برداری از آب شناگاه‌ها جهت بررسی وضعیت آلودگی میکروبی آب در این نقاط است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار