رضا پرکاس کارشناس فوتبال درباره حریفان استقلال و پرسپولیس در لیگ نخبگان آسیا توضیحاتی را بیان کرد.

رضا پرکاس کارشناس فوتبال در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره قرعه کشی لیگ نخبگان آسیا و ارزیابی اش از حریفان استقلال و پرسپولیس اظهار کرد: با توجه به فرمت جدیدی که از قبل‌ ای اف سی اعلام کرده بود می‌توانستیم حدس بزنیم که تیم‌های استقلال و پرسپولیس با کدام یک از حریفان برخورد می‌کنند. با توجه به صعود نکردن سپاهان به دور بعد،  اگر این تیم بالا می‌آمد تیم‌های همگروه  و برای یک کشور به هم نمی‌خوردند و می‌توانست سبب ایجاد تغییرات شود.

وی ادامه داد: با این حال با وجود اینکه ۲ تیم اماراتی در یک گروه هستند، قطعا ما به تیم‌های اماراتی نمی‌خوردیم. حریفان ما تیم‌های عربستانی، قطری و تک تیم‌های ازبکی و عراقی می‌شدند. حریفان هر ۲ تیم استقلال و پرسپولیس  یکنواخت هستند.

او افزود: اگر این مسائل را ملاک قرار دهیم استقلال در ابتدا با تیم قطری بازی دارد و بعد از آن دوباره با تیم قطری و سپس با تیم‌های عربستانی بازی می‌کند. بازی‌های تیم پرسپولیس برعکس استقلال است و ابتدا با تیم عربستان شروع می‌کند و بعد ۲ حریفش ازبکی و قطری هستند. همه حریفان سرخابی ها یک نوع هستند و هر ۲ تیم با باشگاه‌های مشابه بازی می‌کنند پس ما نمی‌توانیم بگوییم قرعه کدام‌یک مناسب‌تر افتاده است و فقط می‌توانیم بگوییم که نسبت به بازی‌ها کدام تیم با ۲، ۳ تیم قدر باید در بازی‌های ابتدایی بازی کنند و یا در دیدار‌های پایانی باید به مصاف حریفان قدرتمند خود بروند.

این کارشناس فوتبال افزود: ابتدا بازی پرسپولیس سخت شروع می‌شود و بعد راحت‌تر می‌شود، البته این مسئله را از  روی کاغذ می‌گوییم و با شناختی که از تیم‌ها داریم و اینکه چه تغییراتی تیم‌ها در روز بازی می‌کنند.

پرکاس درباره اینکه کدامیک از تیم‌ها قرعه آسان‌تر‌ی دارد، گفت: فقط می‌توانیم از این منظر نگاه کنیم که بازی‌های ابتدایی و انتهایی تیم‌ها به کدام باشگاه‌ها خورده است. تیم استقلال بازی‌هایش آسان شروع می‌شود، چون با یکی از تیم‌های قطری بازی دارد و در بازی دوم باید با یکی از  تیم‌های عربستانی روبرو شود و بعد از آن باز به قطری ها برخورد می‌کند. تیم پرسپولیس با تیم عربستان شروع می‌کند و بعد با تیم ازبکی و قطری ادامه می‌دهد و در انتها ۲ بازی آخرش سخت خواهد بود، چون با ۲ تیم خوب عربستانی بازی دارد جایی که استقلال در هفته چهارم به ترتیب با این ۲ تیم عربستانی بازی می‌کند. پس می‌توانیم بگوییم بازی‌ها می‌تواند سرنوشت ساز شود و هر چه به بازی‌های آخر تیم‌ها می‌رسیم وضعیت جدول مشخص شده و امتیازات نماینگر این است که کدامیک از تیم‌ها شانس صعود دارند یا ندارند.

او خاطرنشان کرد: اگر سرخابی‌ها بخواهند امتیاز جمع کنند و شانس پیروزی بیشتری را به سرخابی‌ها  بدهیم،  شانس برد برابر تیم‌های عراق و پاختاکور ازبکستان را دارند، چون پاختاکور تیم ۴ سال پیش نیست و قدرت اول ازبکستان نیست و ۲ سال است که شرایطش از بین رفته است. الشرطه هم کمتر از بازیکنان تاپ خارجی استفاده می‌کند و بیشتر ملی‌پوشان عراقی دارد که یک بازی فیزیکی پیش رو داریم. قطری‌ها هم با وجود اینکه زیاد خرج می‌کنند، اما فوتبالشان از عربستان ضعیف‌تر است.

او ادامه داد: شاکله تیم‌های عربستانی جدای از بازیکنان خارجی، بازیکنان داخلی هستند که اکثرا نفرات قوی و ملی‌پوش هستند. اکثر بازیکنان سعودی که در تیم‌های الهلال، النصر و الاهلی هستند نفرات ملی پوش محسوب می شوند. به اضافه خارجی‌هایی که در پست‌های خوب جذب شدند. ضعف‌ تیم‌های ما این است که اگر بازیکن خارجی جذب می‌کنند در پست‌هایی است که آن بازیکن خارجی روی نیمکت نشسته است. اگر می‌خواهد روی نیمکت باشد چرا جذب شده است؟ ما به قوانین کاری نداریم. اکنون‌ای اف سی قوانین جدیدی را وضع کرده که بازیکنان خارجی هر تیم مثل قدیم نیست که برای کل منطقه  و کشور‌ها باشد مبنا را بر این گذاشته که قانون داخلی هر کشور چه چیزی را مجاز دانسته است. اگر عربستان مجاز دانسته که ۸ بازیکن خارجی در یک دیدار بازی کنند همان قانون را می‌توانند در بازی‌های آسیایی اجرا کنند و استفاده از بازیکن خارجی در قطر ۷ بازیکن است، اما در ایران  استفاده از بازیکنان خارجی ۵ بازیکن است. این مسئله یک مقدار کفه ترازو را به سمت کشور‌های خلیج‌فارس  سنگین‌تر می‌کند. این موضوع می‌تواند یک مقدار به ضرر تیم‌های ما باشد.

او بیان کرد: در مجموع حریفان عربستان سعودی رقیبان سرسختی برای پرسپولیس و استقلال هستند و اگر سرخابی‌ها می‌خواهند از گروهشان بالا بیایند باید از تیم‌های قطری، ازبک و عراق حداکثر امتیاز را بگیرند و از تیم‌های عربستانی بتوانند مساوی بگیرند.  البته سرخابی‌ها این قدرت را دارند که تیم‌های عربستانی را ببرند. اگر این اتفاقات رخ بدهد در آن صورت سرخابی‌ها می‌توانند به صعود به مرحله بعد امید داشته باشند.

پرکاس درباره اینکه تیم‌های پرسپولیس و استقلال می‌توانند برابر حریفان قدرتمند خود رقابت کنند یا نه! گفت: به نظرم سرخابی‌ها می‌توانند با رقبایشان رقابت کنند به شرطی که حداکثر امتیاز را برابر تیم‌های قطری، ازبکی و عراقی بگیرند. البته نقطه ضعف منفی که تیم‌های ما دارند قوانین داخلی است که حضور بازیکنان خارجی را ۴+۱ کرده است. البته کشور‌های دیگر قوانین خود را تغییر دادند و ۸، ۹ بازیکن خارجی را می‌توانند بازی بدهند و این مسئله می‌تواند یک مقدار کفه ترازو را به نفع تیم‌های عربی کند و کار را برای تیم‌های ایرانی سخت‌تر کند. البته با توجه به اینکه شاکله اصلی استقلال و پرسپولیس از بازیکنان ملی پوش هستند و بازیکنان خارجی خوبی هم جذب کردند، آنها نیز می‌توانند با حریفان خود رقابت کنند.

این کارشناس فوتبال افزود: تیم‌های استقلال و پرسپولیس از قطب‌های فوتبال  ایران هستند و به هر جهت روز بازی، نحوه بازی، تاکنیک‌های مربیان و تعویض‌ها و اینکه چه سیستم و استراتژی می‌توانند داشته باشند، می‌تواند دخیل باشد. لیگ ایران شروع شده و لیگ عربستان هم شروع خواهد شد و این امکان وجود دارد که یک بازیکن مصدوم یا محروم  شود و این موضوعات می‌تواند دخیل باشد که دست یک مربی را باز بگذارد یا ببندد.البته کلید صعود استقلال و پرسپولیس کسب امتیازات کامل از تیم‌های قطری، عراقی و ازبکی است.

این کارشناس فوتبال درباره اینکه ورزشگاه آزادی هنوز آماده نشده و حتی آسیایی‌ها هم نگران وضعیت این ورزشگاه هستند، گفت: ورزشگاه آزادی معضل بزرگی شده است. حتی شما می‌بینید که در لیگ داخلی خودمان هم به مشکل برخورد کردیم و تنها صحبت از ورزشگاه آزادی نیست. شما می‌بینید که ورزشگاه نقش جهان هم کیفیت زمینش بسیار ضعیف است.  ورزشگاه‌های باشگاه‌های دیگر هم زمین صددرصد آماده‌ای را ندارند و این می‌تواند معضلی هم برای بازی‌های داخلی باشد. 

او گفت: نامساعد بودن زمین خیلی بر روی کیفیت بازی‌ها تاثیر دارد و تیم‌هایی که می‌خواهند در زمین بازی کنند، چون بازیکنان تکنیکی دارند و این نوع زمین‌ها اجازه بازی تاکنیکی را نمی‌دهند. حتی ما به بازی پارسال النصر برمی گردیم که بازیکنان النصر طوری بازی می‌کردند که مصدوم نشوند و آن تجربه و سوپراستار بودن چند بازیکنانشان بود که نتیجه را در تهران گرفتند و به ضرر تیم پرسپولیس بود که نمی‌توانست در زمین آزادی بازی کند. همچنین بازی سپاهان و شباب الاهلی که تیم اماراتی قوی نبود، چون بازی اش  با الغراقه را نگاه کردم و تیمی نبود که سپاهان پرمهره را ۴ بر یک بزند، به هر حال این موضوع می‌تواند نقطه ضعف برای فوتبال ما باشد.نداشتن زمین مشکل  بزرگی برای ورزش و فوتبال ایران است و این موضوع می‌تواند منجر به واگذاری نتایج شود.  

پرکاس خاطرنشان کرد: در حال حاضر بودن تماشاگر می‌تواند یک مسئله مهمی باشد، اما همین سپاهان با آن همه هوادار نتوانست نتیجه بگیرد. زمین عامل مهمی بود که اجازه نمی‌داد سپاهانی‌ها کاری کنند تا به موفقیت برسند. فقط باید تاسف خورد. ایران باید ۵ استادیوم خوب، با امکانات زیرساختی و چمن  مناسب داشته باشد.

وی درباره اینکه کدامیک از تیم‌های استقلال و پرسپولیس می‌توانند صعود کنند، گفت: آنها حریفان مشترکی دارند و نمی‌توانیم بگوییم که کدامیک در  قرعه راحتی افتاده اند. با حریفی که استقلال بازی می‌کند، پرسپولیس بازی خواهد کرد و فقط زمان‌های بازی‌هایشان فرق دارد. به نظرم تیم پرسپولیس در چرخش توپ و  اینکه توپ را در یک سوم حریف زیاد بچرخاند و موقعیت ایجاد کند بهتر از استقلال ظاهر شده است، اما  این هفته اول است.باید ببینیم در بازی‌های بعدی و تفکرات مربیان دیگر چطور سرخابی‌ها بازی می‌کنند. ما برآورد از نحوه بازیشان می‌کنیم، چون شما شاید ۲۰ موقعیت گل داشته باشید، اما دروازه بان حریف عالی کار کند واز  بدشانسی توپ‌ها به تیرک می‌خورد، اما تیم حریف با ۲ موقعیت به گل می‌رسد. شاید یک تیم خوب کار کند، اما نتیجه را واگذار کند و از این جهت بخواهیم بررسی کنیم باید ببینیم هفته‌های سوم و چهارم ما چه می‌شود و بعد اینکه لیگ نخبگان شروع می‌شد در بازی‌های اول با چه سیستمی بازی می‌کنند و چه نمایشی تیم‌های ما به اجرا می‌گذارند و بعد می‌توانیم بگوییم شانس کدامیک برای صعود بیشتر است.

پرکاس افزود: با توجه به اینکه هر ۲ تیم حریفان مشترکی دارند و هر ۲ تیم هم امسال خوب بسته شدند و به قول معروف در لیگ ایران هم جزو مدعیان قهرمانی هستند و قطعا هم در لیگ آسیا هم دوست دارند به دور بعد صعود کنند. به نظرم هر ۲ تیم شانس مساوی دارند و هر کدام از تیم‌ها که  بتواند  از حریفان مستقیم خود به خصوص قطری‌ها امتیاز بگیرد با توجه به حضور ۳ تیم قدرتمند سعودی می‌تواند به مرحله بعدی صعود کند.

کارشناس فوتبال درباره اینکه به نظرش رقبای اصلی استقلال و پرسپولیس در گروهشان چه تیم‌هایی هستند، گفت: به نظرم با توجه به سابقه تیم‌ها و نتایجی که تیم‌ها گرفتند، قطعا تیم‌های عربستانی حریفان اصلی سرخابی‌ها هستند و فرقی بین ۳ تیم عربستانی وجود ندارد. الاهلی، الهلال و النصر جزو ۳ تیم خوب عربستان محسوب می شوند و تیم‌هایی هستند که هم بازیکنان داخلیشان ملی پوش هستند و هم خارجی‌هایی که خریدند خوب هستند. قوانین داخلی عربستان اجازه داده که ۸ بازیکن خارجی را همزمان بازی بدهند و این می‌تواند خیلی به آنها کمک کند و دست مربی بسیار باز است.

او اظهار کرد: بعد از آن الشرطه عراق قوی‌تر از تیم‌های قطری است و پاختاکور تیم ۳ سال پیش ازبکی نیست و ۲ سال است که این تیم افت کرده است.  

خبرنگار: مریم طایفه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
حیف سرمایه مملکت که صرف فوتبال بی خاصیت میشه:(
آخرین اخبار