رئیس جهاد کشاورزی گیلان گفت: وجود پهنه‌های سبز زیتون کاری به تعدیل دما و افزایش بارش‌های پاییزه و زمستانه کمک می‌کند.

صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در جلسه کمیته فنی زیتون کشور گفت: یکی از راهکار‌های مدیریت چرخه آب، پوشش گیاهی است و لذا اگرچه در سال‌های اول احداث باغات، نیازمند تأمین منابع آبی هستیم، اما در بلندمدت وجود پهنه‌های سبز به تقویت منابع آبی و تعدیل دما و افزایش بارش‌های پاییزه و زمستانه به ویژه در مناطق مستعد زیتون کاری کمک می‌کند.

او با بیان اینکه دنیا شاهد اثرات تغییرات آب و هوایی است، افزود: مرداد امسال شاهد بارش‌های پراکنده در استان گیلان بودیم که کار برداشت برنج را دچار مشکل کرد، لذا یکی از اهداف توسعه باغات زیتون، کاهش اثرات تغییر اقلیم است.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان تولید زیتون و توسعه باغات و صنایع مرتبط با این محصول از جمله روغن کشی را جزء سیاست‌های کشور دانست و تصریح کرد: اگرچه در بخش توسعه باغات زیتون استان با محدودیت منابع آبی در شهرستان رودبار به ویژه منطقه لوشان مواجه هستیم، اما امسال توانستیم بالغ بر ۲۵۰ هکتار از طرح توسعه باغات زیتون را اجرایی کنیم و مناطق جدید نیز شناسایی شده است.

جلسه کمیته فنی زیتون کشور

جای خالی روغن زیتون در سبد مصرفی خانوار‌های ایرانی

محمدی به وابستگی ایران به واردات برخی از محصولات اشاره کرد و گفت: باید از جغرافیای کشور برای توسعه فعالیت‌های کشاورزی از جمله زیتون کاری استفاده کنیم، زیرا زیتون گیاه سالم و مفیدی است و روغن آن جزء بهترین و پاک‌ترین روغن‌ها محسوب می‌شود؛ البته روغن زیتون در سبد مصرفی خانوار ایرانی هنوز جایگاه خودش را پیدا نکرده است.

کاهش اثرات تغییر اقلیم با توسعه باغات زیتون

او با بیان اینکه سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار کالای اساسی را وارد کشور می‌کنیم، افزود: بخش عمده کالا‌های اساسی وارداتی را نهاده‌های دامی، غلات و روغن تشکیل می‌دهد و لذا تقویت زیتون کاری در حوزه روغن، به تأمین یکی از نیاز‌های اقتصادی کشور کمک می‌کند.

کاهش اثرات تغییر اقلیم با توسعه باغات زیتون

به گفته رئیس جهاد کشاورزی گیلان، سال گذشته ۱۳.۵ هزار تن زیتون در این استان تولید شد که این میزان در سال قبل‌تر ۳۶ هزار تن بود؛ پیش بینی امسال، برداشت حدود ۲۵ هزار تنی است و شاهد باردهی خوب درختان زیتون هستیم.

کاهش اثرات تغییر اقلیم با توسعه باغات زیتون

محمدی با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی نقش مهمی در خرید توافقی محصول زیتون دارد، تصریح کرد: خرید توافقی زیتون در سال ۱۴۰۱ تجربه خوبی بود و امیدواریم که تکرار شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.