معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به آغاز برداشت شلیل از باغ‌های استان، گفت: پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۳۴ هزار تن از این محصول تولید و روانه بازار مصرف شود.

علی دیانتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: امسال به دلیل بارندگی بهاره در زمان گرده افشانی و عدم تلقیح دانه، با ریزش میوه و کاهش عملکرد نسبت به پارسال در باغ‌های شلیل مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۲۲۰ هکتار سطح باغ‌های بارور شلیل در استان است، بیان کرد: از مجموع شلیل تولیدی ۵۰ درصد به صورت تازه خوری مصرف و یا جذب صنایع تبدیلی در داخل استان شده و مابقی به سایر استان‌های کشور و سایر کشور‌ها از جمله روسیه صادر می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی ادامه داد: شهرستان‌های ارومیه، میاندوآب، مهاباد، خوی، اشنویه بیشترین میزان تولید این محصول را به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان اینکه برداشت ارقام زودرس همه ساله از اواخر تیر ماه شروع می‌شود، اظهار کرد: ۱۲هزار کیلو گرم در هکتار میانگین عملکرد تولید شلیل از باغ‌های استان طی سال است.

دیانتی با اشاره به اینکه این محصول در تمامی شهر‌های استان کشت شده است، در ادامه گفت: ارقام مغان، انجیری، شلیل بومی سفید و شلیل شمس از جمله ارقام شلیل کشت شده در سطح استان است.

آذربایجان‌غربی دارای ۱۲۰ هزار هکتار باغ است که شامل انواع میوه‌های هسته دار و متنوع است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.