رئیس مرکز خشکسالی گفت: مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهد که پاییزی خشک و دمای بالاتر از نرمال پیش روی کشاورزان است که رعایت توصیه‌های کشت ضروری است.

احد وظیفه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار متوسط دمای کشور از ابتدای ماه جاری ۳ درجه بالاتر از نرمال بوده است که این امر نشان می‌دهد با بی‌هنجاری دما روبرو هستیم. همچنین دمای تهران در همین مدت ۲.۵ درجه بالاتر از نرمال بوده است.

او با بیان اینکه با بی‌هنجاری دما مواجه هستیم، افزود: پیش‌بینی‌های بلندمدت نشان می‌دهد که پاییز گرایش به کم بارشی دارد.

وظیفه، از بارش‌های نرمال در فصل تابستان خبر داد و گفت: بنابر آمار تابستان امسال ۷ میلی‌متر بارش دریافت کردیم درحالیکه متوسط دما ۶.۲ درجه و بالاتر از نرمال بوده است.

 رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: بنابر آمار از ابتدای سال ۲۳۰ میلی‌متر بارش دریافت کردیم که با میانگین بلندمدت تفاوت ندارد، اما در برخی استان‌ها مثل تهران با ۲۵ درصد، سمنان ۳۴ درصد و گیلان ۱۰ درصد با بارش‌های کمتر از نرمال روبرو هستیم و در مقابل استان‌های کرمانشاه، اردبیل، ایلام، خراسان جنوبی و خوزستان ۲۰ تا ۳۰ درصد بیش از نرمال است.

به گفته او، در استان‌های گیلان، تهران، سمنان، قزوین و دامنه‌های جنوبی البرز  برای چهارمین سال پیاپی بارش‌ها کمتر از نرمال است که براین اساس هرچقدر خشکسالی بیشتر شود، اثرات محیطی افزایش می‌یابد.

رکورد دما شکسته شد

 رئیس مرکز خشکسالی با بیان اینکه رکورد دما در دنیا در سال ۲۰۲۴  شکسته شده است، افزود: تعداد روز‌هایی که دما بالاتر از ۴۰ درجه بوده نسبت به گذشته کم سابقه بوده که نشان دهنده تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی است که تداوم این وضعیت ما را از خشکسالی به خشکی محیط می‌کشاند.

وظیفه ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی و خشکسالی، عواقب ناخوشایندی در تامین آب، انرژی برق‌آبی، کاهش امنیت غذایی و درآمد کشاورزان و لم یزرع شدن مزارع کشاورزی خواهیم داشت.

این مقام‌مسئول ادامه داد: بنابر مدل‌های اقلیمی مبنی بر کاهش بارش در فصل پاییز، وزارت جهاد توصیه‌هایی برای کشت هر استان ارائه می‌کند که کشاورزان باید در دستور کار قرار دهند. همچنین فصل تابستان تنش دمایی زیادی داریم که با توجه به هوای گرم می‌تواند تنش درختان را افزایش دهد.

به گفته او، با آغاز سال زراعی، هرمنطقه‌ای توصیه خاص خود را برای کشت دارد چراکه خروجی مدل‌های عددی بیانگر آن است که پاییز گرمتر از نرمال و خشک‌تر از نرمال خواهیم داشت.

کشاورزان مدیریت منابع آبی را در دستور کار قرار دهند

رئیس مرکز خشکسالی با تاکید بر مدیریت منابع آبی از سوی کشاورزان افزود: درخصوص مسئله آب به خصوص در استان‌های کم بارش که کمبود ذخیره آب داریم و جریان رودخانه‌ها کمتر از نرمال است، به کشاورزان توصیه می‌شود که مدیریت منابع آب را در دستور کار قرار دهند تا شرایط تابستان را سپری کنیم.

وظیفه با  تاکید بر استفاده از ارقام مقاوم به خشکی متناسب با اقلیم هر منطقه و اجتناب از آبیاری در وسط روز به سبب تبخیر بالا افزود: در مناطقی که احداث گلخانه امکان پذیر است به کشاورزان توصیه می‌شود که کشت گلخانه‌ای را به جای فضای باز انجام دهند. همچنین در تمام نقاط، کارشناسان ترویج حضور دارند که بکارگیری توصیه‌های فنی برای هر منطقه می‌تواند باعث کاهش خسارت شود.  

رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به کاهش منابع آب‌های زیرزمینی ناشی از برداشت بی‌رویه در دشت‌ها، مدیریت منابع باید در دستور کار کشاورزان قرار بگیرد. همچنین کمبود منابع آب‌های زیرسطحی را داریم که مصرف کمتر آب‌های سطحی می‌تواند باعث تقویت آب‌های زیرزمینی شود.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار