فروتن گفت: حتما باید تمرینات بدنی داشته باشیم، چون کار ما بیشتر با بچه‌ها است و بچه‌ها از زد و خورد، خوردن زمین و پشتک زدن خوششان می‌آید.

علی فروتن معروف به عمو فیتیله‌ متولد ۳ بهمن ۱۳۴۶ اهل بروجرد است. او فارغ التحصل رشته کارگردانی و بازیگری در مجتمع آموزشی سینما است. فروتن از سال ۱۳۷۳ به صورت حرفه‌ای در صحنه تلویزیون به فعالیت پرداخت و به غیر از برنامه‌های مرتبط با فیتیله‌ای‌ها در کارگاه خصوصی من ، قاتینگا و پاتینگا, در شهر‏ سریال عکاسخانه و... حضور داشته است.

فروتن به همراه حمید گلی و محمد مسلمی از بازیگران محبوب دهه هشتادی ‌ها است که با حضور در برنامه فیتیله‏‏, جمعه تعطیله کاری از مجید قنادها در میان کودکان ونوجوانان به همراه خانواده‌هایشان به شهرت رسید. در ادامه این خبر به گفت‌وگویی صمیمی با علی فروتن پرداخته‌ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان:درحال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

علی فروتن:درحال تولید یک سریال تلویزیونی کودک نوجوان هستم و چون تهیه‌کننده این کار را رسانه‌ای نکرده است، بیشتر از این نمی‌توانم صحبت ‌کنم  و ترجیح می‌دهم هر زمان که تهیه‌کننده کار صلاح دانست خبر را رسانه‌ای کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: از برنامه فیتیلند بگویید, فیتیلند چه برنامه‌ای است؟

فیتیلند در دیجیتون پخش و کار همانجا تولید شد. برنامه فیتیلند۲۶ قسمت، تقریبا ۳۰ دقیقه است. این برنامه محصولی برای کودک و نوجوان است و دارای آیتم‌های مختلف و بخش‌های موزیکال است که میهمانان متعددی برای برنامه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان: فیتیلند به چه معنی است, آیا مانند فیتیله معنی خاصی دارد؟

فیتیلند، معنی خاصی مانند فیتیله جمعه تعطیله یا عدسی فردا مرخصی، لوبیا فردا زود بیا که برای دوران جوانی ما است‏ ندارد ولی فیتیله جمعه تعطیله شعار روز ما بود و آن زمان از چنین اسمی استفاده کردیم. منتهی این بار که کار جدید داشتیم‏ حضور آقای مسلمی را نداشتیم و چون قبلا یک سینمایی کودک به نام فیتیله و ماه پیشونی کار کرده بودیم، آنجا اسم ما سه نفر حروف فی‏ تی و ل بود. چون دقیقا من و آقای گلی فی و تی بودیم و آقای مسلمی لام بودند‌ و ما همان فی و تی را برداشتیم و لند را به عنوان یک جا و مکانی انتخاب کردیم. زیرا فی و تی معنی ایرانی خاصی ندارد اسمی را گذاشتیم که از نظر سیلابی بتوان از آن استفاده کرد و بعدها برای لوگو و کاری که می‌خواهیم بتوانیم استفاده کنیم و به راحتی در دهان بچه‌ها بچرخد. چنین اسمی به یاد بچه‌ها و در خاطرات آدم میماند‌ ما تلاش کردیم فضا فضای طنز‌، همراه با خاطرات خوب و شیرین باشد.

علی فروتن

باشگاه خبرنگاران جوان: یکی از بهترین خاطرات فیتیله را بگویید؟

خاطرات بسیاری داشتیم برای مثال به دنیا آمدن پسرم دقیقا وسط برنامه فیتیله بود. دقیقا همان جمعه‌ای که پسرم به دنیا آمد برنامه فیتیله داشتیم و باید سریع به بیمارستان می‌رسیدم تا نامه جراحی همسرم را بدهم، جالب اینجا بود که به آقای مسلمی گفتم اگر می‌شود شعر پایانی و خداحافظی برنامه را که همیشه انتهای برنامه می‌خواندیم نباشم و شما و آقای گلی دو نفری بخوانید و من از استدیو بیرون بیایم تا با بچه‌ها عکس نگیرم چون دلم نمی‌آمد و اگر با یک نفر عکس می‌گرفتم باید با همه عکس می‌گرفتم. گفتم من زودتر بروم تا برسم زودتر رضایت‌نامه امضاء کنم. با عجله لباس عوض کردم و به در شبکه رسیدم تا بیرون بیایم، مادری جلوی من را گرفت و گفت آقای فروتن کجا میرید گفتم خانمم درحال زایمان است و باید برم بیمارستان رضایت‌نامه امضاء کنم. ایشان گفتند ایرادی ندارد کسی که باید عمل کند و ببیند بچه درحال به دنیا آمدن است کار خود را انجام می‌دهد و مسئله‌ای ندارد.

خلاصه من را نگهداشت و عینا با ۱۵۰ بچه عکس گرفتم و بعد خودم را به بیمارستان رساندم.با خود گفتم خانم خیلی ممنونم که هوای هم جنس‌های خود را نداشتید.  خلاصه خاطراتی که ما در فیتیله و با بچه‌ها داشتیم خداراشکر اکثرا شیرین بود اما خاطرات تلخی‌ مانند از دست دادن همکارانمان داشتیم و دوستان دیگری که با یکدیگر در برنامه فیتیله زندگی کردیم منتهی این دوستان از ما جداشدند و رفتند. خاطرات شاد و غمگین بسیاری داشتیم و اتفاقات بسیاری رخ می‌داد. 

باشگاه خبرنگاران جوان: وقتی نسل قدیم شما را در کوچه و خیابان می‌بینند چه واکنشی به شما دارند؟

فیدبکی که ما از مردم داریم و درحال لذت بردن از آن هستیم این است که خداوند لطف بسیاری به بنده و دوستانم دارد؛ زیرا مهربانی بسیاری از سوی مردم داریم.از طرفی شانسی که داشتیم این بود که کار کودک کردیم و خاطراتی برای مردم ساختیم که اکنون نوجوان یا پدر و مادر هستند. بالاخره ده هفتادی‌ها، هشتادی‌ها و نودی‌ها بیننده ما بودند و واقعا برایشان لذت بخش است.

باشگاه خبرنگاران جوان: در صفحات مجازی پیام دریافت می‌کنید؟

بله، در صفحه مجازی پیام‌های بسیاری دریافت می‌کنم که می‌گویند توروخدا عمو پیر نشوید! وقتی ما برنامه فیتیلند را تولید می‌کردیم، در نوروز بود و نیاز به حضور بچه‌ها در استدیو به عنوان تماشاچی داشتیم، در فضای مجازی خودمان اعلام کردیم که نیاز به تماشاچی در رده سنی بین ۷ تا ۱۰ سال داریم. خیلی‌ها ناراحت شدند و آنقدر پیام دریافت کردیم که بچه‌های نسل امروز شما را نمی‌شناسند و نمی‌دانند شما چطور کار کردید و ما باید برنامه شما را ببینیم. آنقدر اصرار کردند که ما ۴ برنامه با افراد ۲۵ تا ۳۰ ساله داشتیم.

باشگاه خبرنگاران جوان:  فضای برنامه با حضور جوان‌های 25 الی 30 ساله چگونه بود؟

جالب اینجاست آنقدر برنامه‌گرم بود که حد ندارد یعنی اگر در بچگی خود نتوانستند در استدیو و برنامه حاضر شوند در این سن برایشان جبران شد، لذا اینقدر برایشان جذاب بود و خاطرات شیرین برایشان تداعی می‌شد.

باشگاه خبرنگاران جوان: فیزیکی بدنی شما در کار کودک ورزش می‌کنید؟

ما پنجشنبه و جمعه‌ها کلاس آماده‌سازی داریم. جمعه‌ها سلفژ و کارهای آموزشی خودمان را که درس می‌گیریم داریم و در طول هفته سه روز تمرین بدنی داریم و حتما باید کارهای آماده سازی و تمرینات بدنی داشته باشیم. چون کار ما بیشتر با بچه‌ها است و بچه‌ها از زد و خورد، خوردن زمین و پشتک زدن خوششان می‌آید و برایشان جالب است و واقعیت‌های کمدی که بیشتر از همه بچه‌ها را به خود جذب می‌کند، اسلپ استیک است.

باشگاه خبرنگاران جوان: چرا کمدی اسلپ استیک؟ اسلپ استیک برایتان سخت نیست؟
 
کمدی اسلپ استیک بزن و بکوب است که خیلی برای بچه‌ها لذت بخش است. پس این امر یک بدن و حنجره سالم می‌خواهد و خوشبختانه هیچ یک از ما اهل سیگار نمی‌کشیم و نیاز به یک بدن سالم داریم و نباید به بدن خودمان آسیب بزنیم و اگر خودمان را چشم نزنیم، بنده ۵۶ سال دارم و آقای حمید گلی ۵۴ سال دارد و خودمان کاملا در حرکات بدنی، چون سال گذشته نمایش دوره گرد را اجرا می‌رفتیم همه اعضای گروه که با ما کار می‌کردند کمترینشان ده سال از ما کوچک‌تر بودند کم میاووردند‌. یعنی اگر با ما پنج اجرا می‌آمدند بدنشان کم می‌آورد و به نفس نفس می‌افتادند ولی موتور ما تازه درحال روشن شدن بود. و به ما می‌گفتند شما چگونه کار میکنید و ما می‌گفتیم ما عادت کردیم و به بدن ما یاد دادیم که چگونه کار کند و تربیت شده است.

خبرنگار: زهرا بالاور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار